16 april 2024, 20:33:42

Een aantal pellets op een rijtje.

Gestart door jazzel, 8 maart 2007, 14:12:13

« vorige - volgende »

jazzel

8 maart 2007, 14:12:13 Last Edit: 14 maart 2007, 10:10:23 by jazzel
Omdat er steeds meer mensen overstappen op pellets, hier een overzicht van de meest gangbare pellets in NL, met hun prijzen (pin me er niet op vast...) en websites.

Een overzicht van welke stoffen er in bepaalde pellets zitten kun je hier vinden:
http://www.artemisaviary.com/pellet.html
Hier staan onder andere de scenicpellet bij, Harrison en Prettybird.

Nutribird
www.nutribird.nl
800gram: B14 €3,20
1kg: G14 € 6,45
Niet-Biologisch


Harrisson.
www.harrisonsbirdfoods.com
2,5kg €41
Biologisch

Scenicpellets.
www.birdfood.nl
2 pond: Hot and healthy €15,50
Niet Biologisch

Pretty Bird
www.prettybird.nl
3-4kg €21,20
Niet Biologisch

Ecobird.
www.ecobird.nl
750 gram: Eco Life Small €10,20
9 kg: Eco Breeder Small €50,50
Biologisch

Happybird
www.happybird.nl
1kg   €11,-
Niet Biologisch

Kaytee
www.kaytee.com
1kg €?
Niet Biologisch.
Op de site staat precies vermeld welke stoffen er in zitten.

Quiko
http://www.quikovoeders.nl
4kg €18,50
Niet Biologisch

Misschien zijn er mensen die nog meer aanvullingen hebben hierop?
Of ervaringen met de verschillende merken pellets.

Mijn ervaring met Nutribird is dat de ontlasting bruiner werd van kleur.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Sanna

Hoi Jazzel,

Toevallig zat ik er ook al over te denken een onderwerp hierover te starten. Ik ben namelijk heel erg benieuwd naar de daadwerkelijke succesverhalen. De kenners hebben het er altijd over dat het zo makkelijk is valkjes op pellets over te krijgen als de eigenaar er tenminste volledig achter staat. Maar ik denk dat het voor huiskamervogels niet opgaat. Ik kan me voorstellen dat volierevogels makkerlijker overstappen. Maar een valkje dat in huis leeft en tam is reageert daar volgens mij veel minder makkelijk op. Ik probeer al heel lang om mijn vogels op pellets te krijgen, maar ze vertikken het gewoonweg. Of ze verkruimelen het alleen en laten een balkje poeder achter ;D. In de loop der tijd heb ik Harrisons, Nutribird en Ecobird geprobeerd.

Dus mensen, kom maar op met die succesverhalen! Wie is het gelukt om zijn huiskamervalkjes op pellets over te krijgen? Hoe lang heeft het geduurd? Hoe eigenwijs zijn desbetreffende valkjes? En wat voor schema heb je gebruikt?

Ik ben heel benieuwd.

jazzel

8 maart 2007, 15:05:28 #2 Last Edit: 8 maart 2007, 15:07:08 by jazzel
Aten ze alle drie de merken niet? Das dan een duur grapje geweest voor je!

Bij mij eten ze ze nu goed eigenlijk.
Het heeft ongeveer een maand geduurt, maar het is gelukt.
Ze proberen de pellets nog wel te pellen net zoals zaden, maar ze eten 't wel!
Momenteel heb ik dus Nutribird, maar doordat de ontlasting er zo raar uitziet heb ik net Ecobird besteld.

Harrisons vind ik gewoon te duur en ik kan er ook niet makkelijk genoeg aankomen. Daarom lijkt ecobird me een goed alternatief...?
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


maveef

Hoi Sanna,

Bij mij ook nog geen succes hoor haha. Ik heb ook van die verkruimelaars ;) En doe er wat trosgierst bij, maar echt helpen doet het niet. Heb nu nutribird maar ik maak het wel klein, want het zijn van die grote stukken.
1 eet er wel van, de ander niet.. Ik heb nu geen zaad in de kooi, maar ga het straks er wel bijzetten, anders worden ze zo dun ;)
ik vind het ook lastig hoor.

Sanna

Harrisons heb ik ongeveer 10 jaar geleden geprobeerd met een grasparkiet toentertijd. Maar na een dag uithongeren heb ik hem toen z'n zaadjes weer gegeven. Er stond toen in de gebruiksaanwijzigen dat ik het 'smakelijker' mocht maken met sinaasappelsap, maar meneertje had een andere mening over smaak ::). Toen het over de datum ging heb ik het weggegooid en nooit meer nieuwe gekocht, dure troep :o.

Nu met mijn valkparkieten heb ik nutribird al een paar keer geprobeerd. Ik neem die voor grasparkieten, die klein korreltjes in allerlei kleuren. Die grote voor valkparkieten raken ze al helemaal niet aan :P, veel te hard. Ik heb het ook wel eens vermalen met een vijzel en dan met dezelfde hoeveelheid eivoer. Maar eigenlijk wil ik ze niet zoveel eivoer geven.

Ecobird vind ik al wat geslaagder, die zijn niet zo hard als die grote Nutribird korrels, maar Milou was de enige die ik erop kon betrappen dat ze voor dat bakje zat en die liet dus een bakje poeder over :-X.

Nu bij Belle heb ik weer Nutribird gekocht (ik vind Ecobird toch te prijzig als ik er zo veel van moet weggooien). Ik probeer van alles, de ene dag meng ik het door haar zaad, dan weer in een bakje naast haar zaadvoer, door het eivoer, maar ze vindt er echt niks aan. Mocht het me lukken haar de pellets te laten eten, dan wil ik Ecobird wel weer overwegen, want dat zag er in mijn ogen toch het beste uit.

Gekke beesten hoor, ze proberen het niet eens. Misschien dat ze de geur te sterk vinden van Nutribird?? ???

Groetjes, Sanna

jazzel

8 maart 2007, 16:37:26 #5 Last Edit: 8 maart 2007, 16:39:09 by jazzel
zou kunnen, ik weet het niet. Ik gebruik echter ook gewoon die kleine korreltjes van nutribird (B14).
Ik heb ze de eerste 2 weken door het zaad gemengt, zodat ze het gaan herkennen als voer. Daarna heb ik het in een appart bakje ernaast gehangen. 1 eetlepel zaad per dag als aanvulling (voor 2 valken) en het andere bakje wordt altijd aangevult met pellets.

Maar ik wil niet moelijk doen, maar over het overstappen op pellets is al een onderwerp. (onder dit topic nu).
Misschien dat we het beter puur bij de ervaringen van verschillende merken kunnen houden, zodat er geen verwarring ontstaat over het onderwerp van het topic.
?
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Sanna

Citaat van: jazzel op  8 maart 2007, 16:37:26Maar ik wil niet moelijk doen, maar over het overstappen op pellets is al een onderwerp. (onder dit topic nu).
Misschien dat we het beter puur bij de ervaringen van verschillende merken kunnen houden, zodat er geen verwarring ontstaat over het onderwerp van het topic.
?


Je hebt helemaal gelijk! Dat had ik niet gezien :-[ :-[

Rianne

Voor de Harrison pellet betaal ik 41 euro voor een grote zak. Ik weet niet precies hoeveel hier in zit. Met 7 valkjes, 2 cathi's en 3 kwartels die ervan eten, doe ik er een maand mee. :)

jazzel

8 maart 2007, 17:01:27 #8 Last Edit: 8 maart 2007, 17:20:26 by jazzel
@ Sanna: geeft niet hoor ;)

@ Rianne: heb even op de site van Harrison gekeken. En daar kon je kiezen tussen 1lb en 5lb qua zak.
Maar wat die lb dan betekend?
1 maand met 12 vogels is toch wel redelijk wat :)

Ik ken iemand en die had uitgerekend wat Harrison scheelt met een goedkoper merk pellets(welke weet ik even niet, is opzich ook wel 'belangrijk' om te weten) en dat scheelde maar 40 euro op jaarbasis. Dat valt dus heel erg mee!
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Rianne

lb is een Engelse maat. 1 lb is 454 gram. Ik heb dus de 5lb zak, ruim 2,5 kilo dus. :)

Om de goedkoopte moet je idd geen Harrison's nemen. Maar ik hoop er betere kweekresultaten en mooiere vogels van te krijgen. En ze zien er nu al mooi uit, na ongeveer 5 maanden. :D

jazzel

Gaaf zeg!! Je hebt toevallig geen foto's van 'Before' and 'after'??? *bloos*

Oké, dan zal ik dat ook bovenin het lijstje zetten dat 2,5 kilo 41 euro is. Thanks :)
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


carco

Klik op het plaatje voor onze site!




jazzel

Dank je wel! Ik heb de lijst boven ermee aangevuld.
Ik kon alleen geen prijzen vinden op de site, maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken.
Thanks.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Karin

De quiko kost 18,50 voor 4 kilo ( plus nog eens de verzendkosten, want bijna geen één winkel verkoopt het  ::) ) Ik heb 2 bakken gesteld, nu 1 opgemaakt en begin aan de tweede. Ze eten het redelijk ( ik geef 1/3 pellet en 2/3 zaad ), alleen zitten er kleine brokjes in die ze goed eten en grotere brokken die ze eruit gooien  ::) Die zijn ook keihard, dus ik geef ze geen ongelijk. Als deze bak op is ga ik dus over op een ander merk, vind het zonde dat ze ongeveer 1/3 eruit gooien. Wat ik ook vreemd vind is dat het alleen bestaat uit mais, tarwe, haver en gedroogt ei. Lijkt me voor valkjes toch geen volledige voeding. Vandaar dat ik maar 1/3 geef  ;) Ik moet zeggen dat ik van een merk als quiko toch meer verwacht had. Ik zal ze eens emailen hoe het zit.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jazzel

Bedankt voor je uitgebreiden info!!
Wel raar dat er alleen maar die 4 voedingsstoffen inzitten! Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt op je email!
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!