19 april 2024, 09:27:59

Zwarte beestjes

Gestart door stefmir, 27 augustus 2003, 00:39:26

« vorige - volgende »

stefmir

Hoi,
mijn valkparkiet heeft lange, smalle, zwarte beestjes. (0,5 cm lang en 0,5 mm breed, niet ovaal en zeker niet rond). Ze kruipen bij daglicht direct weer onder de veren. Mijn valkparkiet lijkt er geen last van te hebben, maar ik wil ze toch graag kwijt. :(
Wie heeft hier meer informatie over en/of weet wat je er tegen kunt doen?

ria

27 augustus 2003, 00:54:04 #1 Last Edit: 27 augustus 2003, 01:01:27 by ria
Hallo,

Dit klinkt mij heel erg bekend in de oren. Dit kan een vorm van luis zijn. Ik had dit zo'n drie weken geleden ook. Ik had Tweety nog geen vier dagen in huis en kreeg al de schrik van mijn leven. Dat van Tweety bleek vederluis te zijn. Ik heb de vogel en de kooi behandeld met birdspray. Pas op dat je het drinken en het voer voor het behandelen van de kooi verwijderd. Dit heb ik na 5 dagen weer herhaald omdat na een aantal dagen de eitjes  uitkomen. Pas wel op dat je niet op het kopje van de vogel spuit. Je moet ook nagaan of het geen bloedluis is. Dit is heel gevaarlijk voor je vogel. Als tip kreeg ik om na de eerste keer bespuiten een wit papiertje onder de vogel in de kooi te leggen. Binnen een half uur bingo en had ik drie van die beestjes te pakken.
Ze leken een beetje bruinig en hadden 6 pootjes. Deze beestjes heb ik meegenomen naar de winkel en deze vertelden me dat het vederluis was. Ik heb Tweety daar nog een keer goed laten behandelen (ook onder de vleugels) en ik heb tot op heden geen luisje meer gezien.

Groetjes,
Ria

Stijn dc

hello

ik heb net toevallig ook moeten spuiten tegen luizen!
bij al men kippen en met 9 valkjes!
een hele klus hoor!
maar je kan er maar beter vanaf geraken hoor!

SDC:D

Paul

Hoi Stefmir,
Je kan bij de dierenarts ook druppels krijgen en daarvan een druppeltje in het nekje doen net als bij honden en katten.
Dan komt dat gif in de bloedbaan en als de luizen aan je valkje gaan knagen vallen ze dood neer :-)
Ik heb zelf ook spray gebruikt van Beaphar en dat heet spray 404 dat kan je gewoon in de dierenwinkel kopen.
Succes met de strijd tegen de luizen.

Groetjes, Paul

Mirjam Kluin

 :) :) :) Bedankt voor jullie reacties!

Het waren vast luizen want na een behandeling met birdspray zie ik geen enkel beestje meer (ook niet op een wit vel papier onder hem). Birdspray spuiten vond ik alleen wel een beetje zielig voor hem, dus over 7 dagen de herhaling doe ik met druppels.

 :) :) :) :)

Stijn dc

hello

ja, luizen is een vaak voorkomend probleem!
gelukkig is je valkje er nu van af!

SDC:D

ria

Hallo,

Hartstikke mooi dat die luisjes dan nu weg zijn. Vergeet niet om de kooi ook nog een keer met birdspray te behandelen, zonder vogel en eten erin. Dan heb je alle naden en kieren ook gelijk nog een keer te pakken. Dit heb ik bij de tweede behandeling ook gedaan en tot op heden, 2,5 week later, nog geen luisje gezien.

Groetjes,
Ria

sylvia

hallo,

mijn valkje heeft witte beestjes je ziet ze gewoon tussen zijn veren lopen hij is ook heel ziek en krijgt verschillende soorten medicijnen.
hoe ziet bloedluis eruit?

groetjes sylvia

Coco en Chantal

http://www.ongedierte.nl/oplossing/bloedluis.htm

Hoi sylvia, je moet maar even op deze site kijken dan zie je hoe bloedluis eruit ziet.

groetjes chantal
Groetjes Chantal en de valkjes


Lique

http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheid.htm
Dan kan je de eerste kiezen, 1 - Vogelmijt / Bloedluis
Daar staat een plaatje van de bloedluis.

Paul

Hoi Sylvia,

Luis is meestal donker gekleurd volgens mij maar het kan ook mijt zijn misschien.
Je kan ze inspuiten met een antie luizen middel bijvoorbeeld spray 404 van Beaphar dat kan je in de dierenwinkel krijgen.
Maar waarom heeft de dierenarts er niks voor gegeven want beestjes zijn echt niet goed :-(
Er zijn ook druppels die je in hun nekje druppeld en dan gaan de luizen ook dood maar dat kan je beter via de dierenarts halen.
Maar heeft dat met die beestjes te maken dat je valkje zo ziek is?

Groetjes, Paul

Jos Boermans

Hoe is de naam van die druppels tegen vederluis?

Paul

Hoi Jos,

Je hebt spray van bogena dat is birdspray daar hoef je ze alleen een paar keer mee in te spuiten.
Je hebt druppels voor in de nek dat is ook van bogena onder andere en dat heet anti-parasiet xx.
Voor verschillende vogels heb je een ander nummer erachter staan omdat de dosering anders is dus let wel even op dat je voor valkjes en grotere parkieten neemt.
Het helpt tegen luis en ook tegen wormen omdat het in de bloedbaan word opgenomen.
Je valkje zal er alleen een tijdje niet mooi uitzien want het geeft erg plakkerige veren in de nek heb ik gehoord van anderen die het gebruikt hebben.

Groetjes, Paul

Jos Boermans

hartelijk dank voor de informatie.

stefmir

Uiteindelijk heb ik geen druppels gebruikt, maar ik heb wat poeder gekregen van de dierenarts. Dat is heel valkjevriendelijk aan te brengen (gewoon aaien met bepoederde vinger) en het hielp uitstekend. Hoe het heet weet ik niet, want ik had letterlijk wat GEKREGEN in een zakje.
Je kunt dat poeder daarna ook niet zien zitten of zo.
Vraag dus maar aan je dierenarts.
Succes

Groet Stefmir