19 april 2024, 10:35:34

Geelwang?

Gestart door b, 5 maart 2007, 12:20:49

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

5 maart 2007, 22:23:02 #45 Last Edit: 5 maart 2007, 22:25:33 by Bonnie
Citaat van: wim roskam op  5 maart 2007, 22:07:02
beste bonnie , ik ben het met je eens als je over organen praat lever of nieren of het hart , maar niet bij een afwijking in een pootje , maar ieder zijn mening ,  dat mag toch , groeten wim roskam .


Hoi Wim,

Tuurlijk mag dat! :)

Maar het gaat niet enkel over afwijkingen aan organen die kunnen samenhangen met andere afwijkingen. Gebrek of overmaat aan of van een bepaalde stof kan wel degelijk een effect hebben op kleur. Het lichaam is te complex om te kunnen zeggen dat bepaalde dingen uitgesloten zijn. Veren komen uit de huid, de huid is feitelijk ook een orgaan...

Waar het op neer komt in dit geval is dat ik verdere jongen uit dit specifieke koppel zou willen afwachten om te zien of daar ook bleke wangen tussen zitten. Kweken met dieren die een lichamelijke afwijking hebben is altijd af te raden tenzij de afwijking is veroorzaakt door een uitwendig trauma en geen lichamelijke belemmering vormt bij voortplanting en nazorg.

Ik ben er vrij zeker van dat het zich hier wel degelijk om een bleekmasker handeld, daar gaat het niet om. (tenzij de man split is voor geelwang of geelwang is... da's ook nog mogelijk maar daarvoor lijkt me het masker te licht)

p.s als de vogel onderzocht is en verwacht wordt dat het teentje geen genetische afwijking is kan je uiterard wel gewoon kweken.  Zelf zou ik het overigens niet doen omdat ik van buiten niet kan zien wat eventueel binnen ook nog anders is.

Ludo

Hoi,

Bonnie en Wim en eventuele anderen

als het een bleekmasker is dan moet ze er net zo uitzien als haar moeder.
Als de kleur te maken heeft met het pootje moet er ook een verschil zijn met de moeder want die heeft geen zichtbare afwijking.

Dus misschien best een foto van de moeder en het jong naast elkaar ?

afgaande op de foto's vind ik toch dat deze vogel weinig lijkt op mijn eigen bleekmaskers.
Ik weet niet of jullie in het bezit zijn van bleekmaskers of niet.

Ik heb de twee foto's nog eens naast elkaar gezet.
Maar zoals steeds foto's kunnen bedriegen

Ludo

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

wim roskam

bonnie je hebt helemaal gelijk , alleen mijn vraag aan jou , wat voor stoffen moeten er dan uit een afwijkend pootje komen ??, verder zitten wij op de zelfde hoogte wat betreft mutaties dan , meschien had ik het anders moeten opschrijven , maar dit was mijn mening hier over , groeten wim roskam .

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op  5 maart 2007, 22:29:08
Hoi,

Bonnie en Wim en eventuele anderen

als het een bleekmasker is dan moet ze er net zo uitzien als haar moeder.
Als de kleur te maken heeft met het pootje moet er ook een verschil zijn met de moeder want die heeft geen zichtbare afwijking.

Dus misschien best een foto van de moeder en het jong naast elkaar ?

afgaande op de foto's vind ik toch dat deze vogel weinig lijkt op mijn eigen bleekmaskers.
Ik weet niet of jullie in het bezit zijn van bleekmaskers of niet.

Ik heb de twee foto's nog eens naast elkaar gezet.
Maar zoals steeds foto's kunnen bedriegen

Ludo




Jouw foto is vaal en onscherp, die van Bianca is scherp en ik denk met flits genomen. Het contrast op die foto is heel hoog, bij die van jou is het contrast heel laag. Ik denk dus inderdaad dat vergelijk heel lastig is?

•=Bonnie=•

5 maart 2007, 23:14:04 #49 Last Edit: 5 maart 2007, 23:40:18 by Bonnie
Citaat van: wim roskam op  5 maart 2007, 22:33:34
bonnie je hebt helemaal gelijk , alleen mijn vraag aan jou , wat voor stoffen moeten er dan uit een afwijkend pootje komen ??.


Het is niet dat er stoffen uit een afwijkend pootje komen. Er zou een afwijking en/of gebrek (of teveel) kunnen zijn waardoor zowel de kleur als het beendergestel wordt beinvloed.

Ik noem even een voorbeeld. Bij naakthonden heeft men te maken met  niet complete gebitten. Dat gebeurd al in embryonale fase, het gen voor naaktheid en het gebit ontwikkelen zich in hetzelfde stadium en liggen dicht bij elkaar. Bij honden waarbij het wit overheerst heeft men vaak te maken met doofheid en bij blauwe honden vaak met huidafwijkingen en overgevoeligheid voor allergieeen.

Het is niet het blauw dat de allergie veroorzaakt of het wit dat de doofheid veroorzaakt. Het is de onderliggende onzichtbare constructie die verantwoordelijk is voor de afwijkingen.

♪ Marlies

Ik ben even aan het knippen en plakken geweest. Als ik de foto van het jong van Bianca vergelijk met mijn bleekmasker opaline pop, dan lijkt deze daar toch erg veel op.

Kijk maar,



De belichting van de foto's is wel anders, maar volgens mij is het een goede gelijkenis.
Ook als ik naar de rest van het lichaam kijk zie ik toch wel overeenkomsten.

Groetjes Marlies ;)

Ludo

6 maart 2007, 06:34:36 #51 Last Edit: 6 maart 2007, 08:10:22 by Ludo
Hoi Marlies,

ik zie ook bij jou vogel dat de wangvlek toch ook een stuk bleker is dan die van de foto van Bianca en van jou vogel weten we zeker dat het een bleekmasker is ;-)
Mag ik ook nog even opmerken dat jou vogel (en mijn vogels) volwasen is en dat bij een jonge valk de wangen per defenitie ietsje bleker kunnen zijn dan bij een volwassene.
De vogel van Bianca zou dus eigenlijk blekere wangen moeten hebben dan jou vogel.
We zouden ook de rui en definitieve kleur van deze vogel moeten afwachten.
Nogmaals het kan ook aan de foto liggen.
Bianca gaat er eentje nemen bij daglicht en dan weten we misschien meer, ik zou ook graag een foto zien naast de moeder.
Wie weet is het inderdaad een bleekmasker ? Ik sluit het niet uit of niet....
Er bestaan ook lichte geelwangen.
Bianca vertelde ook dat de moeder een geelwang is, de moeder broed ook slecht, hoe zeker is ze dat ?
Wat opaline betreft, daar heb je vogels die bijna wit zijn en vogels die heel erg geel zijn en zowat alles ertussen.
Bij twijfelgevallen kan je het best een proefkoppeling doen.
Zet  witmasker mannen die zeker geen split voor geelwang zijn tegen de moeder en "dochter" en als er dan witmasker en bleke wangetjes uitkomen is het zeker een bleekmasker.
Komen er wildkleurtjes uit dan is het een geelwang.
Wat nog meer tot uitsluiting kan leiden is het zetten van geelwang mannen(zonder split witmasker) tegen deze poppen, aangezien een pop niet bleekmasker split geelwang kan zijn moeten er 100% geelwangen uitkomen als het geelwangpoppen zijn.

Ludo

PS wat de afwijkingen betreft die Bonnie opsomt, dat klopt, Dalmatiers bijvoorbeeld hebben ook een grotere kans om doof te zijn. Bij valken heb je het verband tussen roodoog en kaalheid.
Maar dan gaat het wel om gekende afwijkingen waar het verband is aangetoond. Ik heb al veel valkjes gezien met onperfecte pootjes maar nog nooit eentje dat ook tegelijk bleke wangen had, de kans is volgens mij dus vrij klein dat er een verband is tussen de twee ;-)
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op  6 maart 2007, 06:34:36
PS wat de afwijkingen betreft die Bonnie opsomt, dat klopt, Dalmatiers bijvoorbeeld hebben ook een grotere kans om doof te zijn. Bij valken heb je het verband tussen roodoog en kaalheid.
Maar dan gaat het wel om gekende afwijkingen waar het verband is aangetoond. Ik heb al veel valkjes gezien met onperfecte pootjes maar nog nooit eentje dat ook tegelijk bleke wangen had, de kans is volgens mij dus vrij klein dat er een verband is tussen de twee ;-)



Lees: "beendergestel" ook wel "skelet opbouw" niet "pootje". Het is vrij simpel, alles wat niet aantoonbaar 100% niet zeker niet erfelijk is is niet geschikt voor de fok, punt.

Een ieder die dat toch doet is onverstandig en onverantwoordelijk bezig.

Het feit dat jij nog nooit een verband hebt gezien tussen een onvolkomen pootje en kleur zegt wetenschappelijk gezegd minder dan niets.

Ik had ook nog nooit een dilute Rhodesian gezien met haarproblemen en ik kende ze allemaal, guess what, 2 jaar later? Ze zijn er toch.

Wat ik maar bedoel te zeggen is niet dat ik beweer dat in dit geval poot en kleur met elkaar te maken kunnen hebben. Maar uitsluiten dat de reden waarom de poot een afwijking heeft en de vogel lichtere wangen heeft mogelijk dezelfde bron hebben is niet erg waarheidsgetrouw.

Nogmaals, ik zeg niet dat het zo IS, alleen dat het KAN.

Ludo

CitaatHet feit dat jij nog nooit een verband hebt gezien tussen een onvolkomen pootje en kleur zegt wetenschappelijk gezegd minder dan niets.


Beste Bonnie, je hebt recht op je eigen mening, maar ik denk dat je jou visie wat wetenschap betreft toch wat moet herzien.
Ik heb 10 jaar gewerkt in het koninklijk belgisch instituut voor natuurwetenschappen de grootste wetenschappelijke biologische instelling van Belgie en heb daar toch wel een beetje opgestoken wat wetenschap betekend.

Ik weet verder niet hoe de beleefdheids regels zijn in nederland , ik ben maar een belg, maar als je in belgie tegen iemand zegt dat zijn bewering minder dan niets betekend wetenschappelijk gezien, is dat niet meteen de fraaiste manier om iets te zeggen....
Ik vind jou reakties vrij agressief en vind niet dat ik iets gezegd heb waardoor ik dat verdiend heb en dat dit forum ook niet de plaats is voor dergelijke uitspraken.
Blijkbaar ligt er iets op je lever en misschien kan je dat beter achter de schermen even laten weten.


Ludo

Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

b

Jongens jongens, wat zijn we weer lekker bezig.


Ik ga Pimpy gewoon laten verhuizen en hoop dat hij erg gelukkig wordt bij Walter.
Daarbij weet ik inmiddels vrijwel zeker dat het om een bleekmasker gaat, maar heb ik besloten om me niet verder in de mutaties te gaan verdiepen.
Als er dan toevallig eens een aparte vogel bijzit, vind ik dat prima.

Ik heb de instelling dat mijn koppels elkaar mogen uitzoeken en ik bemoei mezelf er verder niet mee.
Nu zou ik (volgens de adviezen) Pimpy moeten gaan koppelen aan een witmasker en zijn/haar moeder gaan scheiden van de papa en haar koppelen aan een albino.
En eerlijk is eerlijk dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Ze zijn saampjes zo gelukkig.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en zal zeker dit Topic nog eens na gaan lezen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat het pootje verder niets met zijn kleur te maken heeft. En dat is voor mij voldoende.

Ik ben er niet op uit om 2 vaste lezers en kenners tegen elkaar op te zetten en ik heb daarom besloten om Peter te verzoeken dit Topic verder af te sluiten. Bij deze.

Groetjes en nogmaals allemaal bedankt.

Ludo

Sorry Bianca dat het zover gekomen is.
Je kan je koppeltje gerust bij elkaar laten zitten hoor !
Als er uit dit koppel nog bleke wangetjes en witmaskertjes komen dan heb je misschien inderdaad wel een moeder en dochter die ook een bleekmasker is.
Komen er ook wildkleurtjes uit je koppel dan is de kans groter dat moeder en dochter geelwangen zijn.


Veel succes met de kweek

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op  6 maart 2007, 18:07:00
CitaatHet feit dat jij nog nooit een verband hebt gezien tussen een onvolkomen pootje en kleur zegt wetenschappelijk gezegd minder dan niets.


Beste Bonnie, je hebt recht op je eigen mening, maar ik denk dat je jou visie wat wetenschap betreft toch wat moet herzien.
Ik heb 10 jaar gewerkt in het koninklijk belgisch instituut voor natuurwetenschappen de grootste wetenschappelijke biologische instelling van Belgie en heb daar toch wel een beetje opgestoken wat wetenschap betekend.

Ik weet verder niet hoe de beleefdheids regels zijn in nederland , ik ben maar een belg, maar als je in belgie tegen iemand zegt dat zijn bewering minder dan niets betekend wetenschappelijk gezien, is dat niet meteen de fraaiste manier om iets te zeggen....
Ik vind jou reakties vrij agressief en vind niet dat ik iets gezegd heb waardoor ik dat verdiend heb en dat dit forum ook niet de plaats is voor dergelijke uitspraken.
Blijkbaar ligt er iets op je lever en misschien kan je dat beter achter de schermen even laten weten.


Ludo




Juist als je een dergelijke achtergrond hebt zou je moeten weten dat de luttele waarnemingen van een enkel persoon wetenschappelijk (lees WETENSCHAPPELIJK!) gezien niets zeggen. Dat er jaren en jaren van onderzoek en testcases aan voorafgaan en dat de mensheid feitelijk nog minder dan niets afweet van DNA op hier en daar een luci, gen en chromosoom na. Het was dus allerminst een aanval op jouw persoon maar een algemeen feit.

Lin

Aangezien Bianca antwoord heeft op haar vraag wordt het topic nu gesloten. Mensen die verder nog vragen hebben kunnen een nieuw topic openen.

Lin, moderator mutaties


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)