Is Pino Lui? of is hij ziek?HELP!! + foto's!!

Gestart door Ruud, 3 maart 2007, 12:53:30

« vorige - volgende »

Rianne

Hoi,
mijn valkjes eten hier ook allemaal pellets. De overgang is vrij goed gegaan, ik gaf half pellets half zaad in het bakje en bouwde langzaam de hoeveelheid zaad af. Toen ik 100% pellets gaf werd er niet van gegeten dus ik liet het bakje hangen. De volgende dag was het op. En sindsdien is het bakje elke ochtend leeg. :)

Ruud

6 maart 2007, 13:14:02 #31 Last Edit: 6 maart 2007, 13:16:18 by Ruud
Citaat van: Riny op  6 maart 2007, 12:08:36
Hoy Ruud
Ik lees dat je valkje handtam is, dan kun je de druppels heel makkelijk toedienen met een  1ml spuitje.
Had ik het maar eerder geweten, de laatste paar weken ben ik iedere week een keer in Bocholts geweest.
Je kunt de spuitjes ook bij de apotheek kopen.
Het zijn gewoon wegwerpspuitjes waar je de naald vanaf haalt.
Groetjes Riny

ok bedankt voor de info, ik heb geloof iknog van die spuitjes thuis liggen.
idd jammer dat we dit niet eerder wisten, was fijn geweest als er iemand met know how naar had kunnen kijken! als je nog eens in de buurt bent dan hoor ik het wel!

moet ik dan gewoon wat zoet water mengen met de mix en dan in zn snaveltje druppelen?

het schijnt erg bitter te zijn zei de assistente

Riny

Hoy Ruud
Je kunt ook wat Roosvicee of druivensuiker kunnen gebruiken  om de smaak zoeter te maken.
Groetjes Riny

Sanna

Hoi Ruud,

Op het flesje staat waarschijnlijk wel hoeveel druppels van dat goedje je moet mengen met hoeveel ml. water. Je kunt daar gerust een flinke hoeveelheid druivesuiker in doen zodat het goed zoet smaakt (je kunt zelf makkelijk even proeven). Dit water kun je dan in Pino's drinkbakje doen. En met een spuitje kun je dan uit dit bakje tappen en Pino daar een paar druppels van in zijn bekje geven. Eventueel kun je ook nog proberen om Pino 1 druppeltje puur in zijn belkje te geven. Als hij dan niet finaal over z'n nek gaat van de smaak kun je dat elke dag doen. Anders kun je ook nog even naar Feld bellen om te vragen hoeveel je hem precies moet geven.

Het kan ook makkelijk zijn dat het allemaal niet lukt hoor. Een tam valkje kan ineens in een halve wilde veranderen als je hem iets in de bek probeert toe te dienen ;D. In dat geval kun je het spul gewoon door z'n drinkwater doen. Weer met druivesuiker, dan blijft hij wel drinken.

Eet Pino trouwens al wat van de pellets? Eventueel kun je daar ook wat Roosvisee over druppelen om het 'lekkerder' te maken.

Groetjes, Sanna

Ruud

roosvise is ie niet zo gek op volgens mij...als ie met zn snavel eraan komt schud ie zn kopje heen en weer....

zn zitgedrag en loopgedrag is niet veel veranderd en dat ie veel pallets heeft gegeten kan ik niet zeggen

wat hij dus sinds gisteren doet en daarvoor niet gedaan heeft is onophoudelijk schreeuwen/fluiten
om de 10 seconden pfiew...de hele tijd door
en met dat ik uit zn gezichtsveld verdwijn wordt het nog sneller en harder.....

ik besteed geen aandacht aan hem omdat ik weet dat het dan beloond wordt...maar hij blijft roepen...

iemand een tip...om te doen of een idee waar het door komt.

hennie

Hallo Ruud,

Misschien is het zo dat Pino honger heeft. Mogelijk eet hij de pellets nog niet. Dan wil hij je misschien duidelijk maken, dat hij nu eten tekort komt.

Groetjes, Hennie

Sanna

Hoi Ruud,

Als Pino Roosvisee niet lekker vindt, zou je ook nog proberen de pellets zachter te maken met een beetje water. Eet hij wel eikrachtvoer? Daar kan je het dan eventueel ook nog mee kunnen mengen.

Groetjes, Sanna

Ruud

een paar dingen vallen me op sinds dat ik al zn voer heb moeten weghalen en vervangen door pallets

hij zit in een kooi die op een standaard staat en als het deurtje open is heeft ie alles ervoor over om naar je toe te komen, ook al is dat zich 80 cm omlaag laten vallen op de grond (hij is geknipt) en dan naar je toe te komen

deed ie daarvoor nooit

toen ik net binnenkwam zat hij in de woonkamer voor op de grond naast het bankstel terwijl de kooi dicht was.
hij is dus waarschijnlijk door de openingen naar buiten gekropen waar normaal voerbakjes hangen (zie foto)

heeft ie daarvoor ook nog nooit gedaan

heb hem even gewogen : 60 gram!!!!!!??????

ik heb hem net teruggezet in de kooi en toen begon het geschreeuw weer....ik wilde toch testen of het nou honger was en heb de snoepstok gepakt die ik gisteren eruit gehaald heb op aanwijzing van de da

hij begon hier gretig aan te pikken, normaal had ie daar ook geen oog voor

dus voor mij een teken dat ie erge honger had, ik heb hem dus een klein beetje van zn oude voer (wel nieuw) in het bakje bij de pallets gedaan..en hem ervoor gezet...
hij begon als een varken ervan te eten...echt heel gulzig

ik heb er maar een klein beetje in gedaan omdat ik een beetje in de war benover wat nu het beste is...

wachten tot hij honger genoeg heeft en ook de pallets opeet

de mengmethode die erder beschreven is, en dan langzaam het normale voer afbouwen

ik ga sowiso morgen de da terugbellen en hem de situatie uitleggen en vragen wat nu precies het plan is. want op de een of andere manier pakt hij de pallets wel maar volgens mij blijft het bij verkruimelen

@sanna...eivoer moest ook eruit van de dierenarts...ik mocht hem alleen de pallets aanbieden.

ik denk dat hij dacht dat hij ze probleemloos zou accepteren en daarom verder niet gesproken heeft over laten overwennen
hei zei wel dat ik ze eerst in iets lekkers zou kunnen aanbieden maar pino pakte direct de pallets al uit mijn hand...ben er nu achter dat het idd alleen maar verkruimelen is....

ik hoop dat ik meer kan melden morgen als ik gebeld heb..

ps het zou dus idd zo kunnen  zijn wat hennie schreef dat ie roept om eten? is dat normaal als ze honger hebben ?

sorry dat ik misschien soms wat onnozele vragen stel maar ben vrij onervaren op het valkjes gebied

bedankt weer allemaal!

Sanna

Hoi Ruud,

Natuurlijk stel je geen onnozele vragen, dat mag je nooit denken! Ieder van ons heeft voor dezelfde soort problemen gestaan als waar jij nu voor staat.

Ik persoonlijk vind dat de dierenarts jou veel te weinig informatie heeft gegeven en ik blijf erbij dat hij onverantwoordelijk was door jou met zo'n mager valkje te adviseren om hem zo rigoreus op pellets over te zetten. Wanneer jij nou niet contact met een forum had gehad en alleen maar op het advies van de dierenarts was ingegaan denk ik dat je Pino al niet meer gehad had. En vogel kan niet 1 dag zonder eten, en al helemaal geen valkje van 60 gr.

Het belangrijkste nu is dat Pino wat aankomt. Als het probleem de eenzijdige voeding is dan lijkt het me belangrijker om Pino zaadjes aan te bieden met eivoer en bijvoorbeeld groente en fruit. Als hij weer een klein beetje is bijgekomen qua gewicht kun je gewoon dat overwenschema gebruiken. Ik denk dat Pino daar meer bij gebaat is dan hem uithongeren en hem iets te eten aanbieden wat hij nog niet als eten herkent.

Dat roepen wat Pino doet, ik denk inderdaad ook dat dat roepen om eten is. Is je valkje met pap grootgebracht toevallig?

Je hebt het eivoer op advies van de dierenarts uit de kooi gehaald. Maar at Pino daar altijd wel graag van? Eivoer is nl. wat vetter en dat kun je rul maken met een klein beetje water. Als Pino dat nu wel eet, dan kun je hier de pellets door mengen en dan krijgt hij met het eivoer ook de pellets binnen.

Ik denk trouwens dat Pino wat actiever geworden is door de vitamine injectie die hij gehad heeft. Maar dan moet hij nu wel gauw aankomen. Heel veel succes met je Pinootje en ik hoop dat hij gauw wat zwaarder wordt.

Groetjes, Sanna

hennie

Hallo Ruud,

Ga er echt maar van uit dat Pino enorm honger heeft gehad. Ik herken alles eruit van mijn valkje. Ik had de overstap naar de pellets geeneens zo drastisch aangepakt als jij, maar zelfs door het minderen met zaad kreeg mijn valkje al honger. Ook zijn gewicht liep terug, maar ik ben al in gaan grijpen bij 83 gram.

60 gram kan echt niet!! En hoe graag je ook wil overstappen naar de pellets, ik denk dat je nu eerst Pino weer op een normaal gewicht moet krijgen en dan weer opnieuw beginnen met de afbouw naar de pellets!

Sommige vogels zijn zo koppig dat ze zichzelf liever doodhongeren, dan dat ze de pellets gaan eten!

Zet gewoon zijn normale hoeveelheid zaad in de kooi en plaats er een klein bakje naast met wat pellets. En als hij bij je op je schouder zit, dan pak je het bakje met pellets en doe je net alsof jij ervan eet! Dan geef je er Pino ook af en toe eens één. Die zal hij hoogstwaarschijnlijk opeten, omdat hij het jou dan ook heeft zien doen! Op deze manier ben ik ook met mijn valkje bezig! En echt, die van mij verkruimelt de meeste ook nog steeds.

Die dierenarts heeft er veel te licht over gedaan! De overstap naar pellets gaat beslist niet gemakkelijk.
En ik zou de pellets eerst echt even vergeten, totdat je Pino weer terug hebt op een acceptabel gewicht!

Pino moet, denk ik eerst helemaal gezond worden en goed op zijn pootjes kunnen staan, voordat hij kan overstappen op ander voer.Hij kan dit er nu echt niet meer bij hebben.

groetjes, Hennie

heidi

Hallo Ruud,

Je kan ook proberen om gemalen pellets(even in een koffiemolen of keukenrobot)door het eikrachtvoer te mengen,zo leert je valkje de smaak.
Maar nu denk ik dat het belangrijkste is dat hij terug bijkomt.
60 gram is echt veel te weinig.
Geef hem desnoods vitaminen bij,die kan je in de dierenwinkel kopen.

Sterkte Heidi

Rianne

Hoi Ruud,

het is in ieder geval belangrijk dat Pino niet met een lege krop gaat slapen. Heeft hij een half uur voordat je het licht uitzet/een doek over de kooi doet, nog niet gegeten, geef hem dan maar gewoon zaadvoer of eivoer (evt met pellets) en probeer het s ochtends weer met de pellets.

Ruud

eivoer heeft ie ook nooit lekker gevonden.

ik heb net de dierenarts teruggebeld, de assistente was zich ervan bewust dat het moeilijkheden kon opleveren maarze adviseerde er wel mee door te gaan.

maar natuurlijk wel met ander voer mengen en het zo proberen

toen ik zei dat ie nog maar 60 gram woog nu schrok ze wel en zei dat het niet minder mocht worden.

ik moest het gaan proberen te mengen met fruit of roosvicee of eivoer...alles wat pino ook maar lekker vindt en het zo proberen te laten wennen

eigenlijk allemaal dingen die jullie ook al beschreven hadden

ik ga vanavond dan maar eens proberen wat pallets samen met wat eivoer te wellen en daar wat gewoon zaadvoer doorheen....

lijkt jullie dit goed?

en ik hoop dat de vitamine-kalk mix met de post meegekomen is dan kan ik hem daar ook iets van geven.

nog ideeen?

Rianne

Ik denk dat je het zo wel goed doet. Je zou ook nog eens kunnen bellen en overleggen of je niet beter kunt overstappen als je valkje eenmaal is aangekomen in gewicht. Met 60 gram kan er eigenlijk niks meer vanaf. Bij 80 a 90 gram is het nog niet zo gevaarlijk.

hennie

Hallo Ruud,

De zaadjes door gerulde pellets/eivoer geven lijkt me niet zo'n goed idee. De zaadjes moeten immers door Pino gepeld worden en dat is niet prettig met natte drap eromheen. Dus alleen datgene geruld geven, wat zo naar binnen kan!

Eigenlijk wil ik je adviseren om met de overstap op pellets even te wachten.

Laat Pino eerst weer even op een goed gewicht komen. Zorg met de medicijnen die je er nu voor hebt/krijgt, dat Pino eerst helemaal gezond wordt en dus weer goed op de pootjes kan staan. Pino moet eerst uitzieken en aansterken!!!

Pas daarna kun je weer eens opnieuw opstarten met de overstap naar pellets. Het is eigenlijk een beetje zielig om dat nu te doen. Pino heeft nu alle kracht eerst nodig om weer gezond en op gewicht te komen.

Ruud, zet de pellets nog even in de kast, of geef ze er BIJ!!
Geef Pino lekker zijn zaad, totdat hij helemaal op orde is gekomen.

De overstap naar pellets kan dan daarna.

Je stuurt een ziek, vermagert kin, toch ook niet naar rugby!!

Ik hoop dat alles goed komt met Pino,
Sterkte Ruud,
groetjes, Hennie