Is Pino Lui? of is hij ziek?HELP!! + foto's!!

Gestart door Ruud, 3 maart 2007, 12:53:30

« vorige - volgende »

Romy

Hoi Ruud

Ik denk ook niet dat dit normaal is. Het is zeker verstandig om naar een goeie vogelarts te gaan.

In verband met de snoepstok : is het een snoepstok specifiek voor valkparkieten? Ik heb ooit eens een snoepstok gekocht voor papegaaien en daar kijkt Flupke ook niet naar om.
Het zou ook kunnen dat ze niet stabiel genoeg zit om aan de snoepstok te kunnen knabbelen, want ik merk dat Flupke meestal op haar snoepstok gaat zitten om eraan te knagen.

Kan je vertellen hoeveel zaadjes je valkje ongeveer eet op een dag? Op de foto's ziet je valkje er niet echt mager uit, maar dat kan verdoezeld zijn door de veertjes natuurlijk.
Misschien dat je valkje vroeger door dit probleem niet zo goed is opgegroeid en daarom wat kleiner is dan andere valkjes (is bij mijn valkje ook zo gebeurd en zij weegt rond de 70-72 gram)

Ik wens je heel veel succes bij de DA en hoop dat het niks ernstig is!

Groetjes
Romy

Saar

Citaat van: Ruud op  4 maart 2007, 13:26:17

@ saar: hoe bedoel je precies dat ie gekrompen is?

gr Ruud en Pino


Als je kijkt naar de eerste 2 foto's daar zit ie mooi rechtop.
De andere foto's zit ie echt in elkaar gezakt.
Dat bedoel ik ermee. Ga je vandaag naar een dierenarts?
Groetjes Saar :-*

sweety34

hoi het is inderdaad raar om te zien ik heb ooit eens een tip gehad hier op het forum om mijn valkje druivensuiker te geven opgelost met wat water daar krijgen ze meer energie van
het is trouwens wel een scheetje om te zien
als je naar de da gaat hoop ik dat die je wat meer duidelijkheid kan geven ik weet zelf niet wat er aan de hand kan zijn maar hou je me op de hoogte  :-*wendy
groetjes wendy patrick en de kids

Anja

Hoi Ruud,

Hoe was het bij de DA?

Groetjes Anja

Ruud

5 maart 2007, 20:30:43 #19 Last Edit: 5 maart 2007, 20:32:19 by Ruud
Hallo!

Ik heb eerst gebeld met de dierenarts strijthagen, hij raadde mij aan om naar dierenarts Wetzels in maastricht te gaan, omdat hij meer kennis heeft over vogels.

Ik dus na het werk erheen gereden, even moeten wachten en toen waren we aan de beurt.

ik heb hem het probleem uitgelegd.

Hij heeft pino goed bekeken, en zag dat er iets aan de hand was. sowiso dat hij erg licht en mager is, maar tegelijkertijd zei hij ook dat de vogel er niet ziek uitzag of ziek overkwam
omdat hij zich direct op zn gemak voelde en zn veertjes begon te poetsen gewoon heel relaxed was het beestje

daarom dacht hij dat het iets neurologisch was, het had volgens hem dus iets met het zenuwstelsel te maken.

waar hij ook naar vroeg was welk voer we gebruiken, en ik zei hem dus wat pino allemaal te eten kreeg

hij had het over dat alle reguliere voer voor de valkjes in afrika of andere derde werld landen geproduceerd wordt, en dat in die landen dus pesticiden gebruikt worden die hier niet gebruikt mogen worden....sommige vogels kunnen gevoelig zijn ..of overgevoelig voor dit soort zaken.

hij heeft ons voer meegegevn uit amerika , dit zijn een soort korrels en hij adviseerde om alle andere voer weg te halen en hem puur alleen aan dit voer te laten wennen
in dit voer zou dus alles zitten wat het beestje nodig heeft

het heet :

Harrison's Bird Foods
High potency fine

Ook heeft hij pino een vitamine injectie gegeven, dit zou dus verbetering moeten brengen en door het nieuwe voer zou hij alle benodigde stoffen binnenkrijgen en dan zou het beter moeten gaan met hem

We moeten hem laten weten hoe het gaat de komende dagen, maar we moesten er ook rekening mee houden dat het 'aangeboren' zou kunnen zijn.

dus eerst maar eens afwachten wat de komende dagen gaat gebeuren.

Ik heb er ergens toch wel een hard hoofd in dat ie helemaal gezond en groot gaat worden....weet niet is denk ik een voorgevoel.

Hoop dat het aanslaat en dat ie daarna weer wat levendiger wordt

ALs jullie nog ideeen hebben over wat het zou kunnen zijn...hoor ik het graag!

bedankt voor alle interesse...en ik hou jullie op de hoogte!


Ruud

5 maart 2007, 20:35:06 #20 Last Edit: 5 maart 2007, 20:37:44 by Ruud
dit las ik nog over het voer op internet:

http://www.papegaaieninformatie.nl/voeding.htm

Voeding
Toen...
Van 'oudsher' is papegaaienvoeding, zeer eenvoudige voeding. Een papegaai, zo werd altijd aagenomen, leeft van zaden, dus neem je bij de aankoop van een papegaai een grote zak met zaad mee. Dat zaad bestaat voornamelijk uit zonnepitten, pinda's en oude niet biologisch gekweekte zaden.
Helaas is dit voedselverhaal een groot misverstand dat al jaren voortleeft.
Je denkt natuurlijk "Waarom zouden we al die tijd voorgelogen worden?"
De meest voor de hand liggende oorzaak is een gebrek aan kennis van degene die de zaadmengsels verkoopt. En waarschijnlijk zullen papegaaien eigenlijk nooit een zaadmengsel weigeren. Dit komt door de vette samenstelling die veelal lekker wordt gevonden. Daarbij hebben veel mensen de misvatting dat papegaaien niet iets zullen eten wat niet goed voor ze is .... of andersom, dat papegaaien alleen eten wat goed voor ze is....
Logischerwijs denk je dan: als de vogel er zoveel van eet, zal het wel goed zijn!
En vergeet niet de zogenaamde 'complete' zaadmengsels met eivoer, die op de markt te koop zijn... Als leek denk je toch dat dat toch voldoende moet zijn?

Gelukkig zijn er steeds meer papegaaieigenaren die op zoek zijn naar een goede voeding voor hun kromsnavel en realiseren steeds meer mensen zich dat een bak met een schep zaadmengsel geen complete voeding maakt!


En nu, de waarheid...
Naarmate de populariteit van de papegaai is toegenomen, is ook de interesse in de verzorging en het welzijn toegenomen. Op het moment dat mensen in de gaten kregen wat voor fijne gezelschapsdieren papegaaien zijn, gingen ze zich ook afvragen hoe ze hun gevederde vrienden een beter, langer en gezonder leven konden bieden.
Er werd onderzoek gedaan naar o.a. de voeding en daaruit bleek dat een zaadmengeling heel weinig voedingsstoffen bevatte en een hoog vetgehalte had.

Begin jaren 80 werd binnen de avicultuur geleidelijk aan geaccepteerd dat het uitsluitend verstrekken van zaadmengsels de oorzaak was van vele problemen. Inmiddels weten we dat er tal van vraagtekens te plaatsen zijn bij de kwaliteit van de zaadmengsels en bij de kwaliteit van het eivoer zoals dit beschikbaar is.
Bekend is dat de voorkeur van de papegaaien uitgaan naar zaden met een hoog vetgehalte (zonnebloempit, nootjes), wat tot overgewicht en zelfs obesitas kan leiden.
Afhankelijk van de mengsels ontbreken er zelfs dertig tot vijfendertig essentiële bouwstoffen. Het gaat daarbij om een combinatie van tekorten aan vitaminen/mineralen/aminozuren en spoorelementen. Omdat er in dit voer een verkeerde calcium/fosfor verhouding zit, kan rachitis (Engelse ziekte) ontstaan bij jonge vogels, bij oudere vogels botontkalking (osteoporosis).
Er wordt wereldwijd uitgegaan dat minimaal 80% van de ziekteproblemen die bij vogels in gevangenschap voorkomen, het gevolg zijn van voedingsfouten.



Gifstoffen
Het is bekend dat veel zaad onder andere wordt geïmporteerd vanuit Argentinië, Indonesië, China en Afrika. Het is onbekend hoe lang en onder welke condities de zaden zijn opgeslagen of vervoerd. Het is ook bekend dat in veel landen, waar 'ons vogelzaad' vandaan komt, in de landbouw wordt gewerkt met insecticiden en onkruidbestrijdingsmiddelen die in Nederland sinds de jaren 60 verboden zijn! De reden was, dat bewezen werd dat deze middelen zoals bijvoorbeeld DDT, zeer schadelijke gevolgen hadden/hebben voor het milieu. Wilde vogels zoals roofvogels en eidereenden gingen dood, zeehonden gingen achteruit en de Rijn werd onleefbaar.
Kijken we kritisch naar zaadmengsels zoals die in de handel beschikbaar zijn, dan kan geen enkele firma/leverancier/handelaar garanderen dat de complete zaadmengsels vrij zijn van schadelijke stoffen zoals ongewenste insecticiden/pesticiden/onkruidverdelgers etc.

De toxinen (gifstoffen) in de zaden zorgen ervoor dat de papegaai die op dit zaaddieet staat langzaam wordt vergiftigd. Van verschillende schadelijke stoffen is bekend dat deze zich kunnen opstapelen in het vetweefsel.
Op het moment dat vetreserves worden aangesproken zoals tijdens de aanmaak van eieren, tijdens broeden, tijdens de rui en tijdens kouperiodes en bij ziektes, komen de toxinen vrij en kunnen vervolgens 'acuut' problemen veroorzaken.
Ziekteverschijnselen kunnen o.a. zijn: kortademigheid, 'bol' zitten, slecht verenpak, afwijkende ontlasting. De vogel gaat vaak onzichtbaar achteruit in conditie en de klachten nemen langzaam toe.

Er zijn voor zaadmengsels en eivoer GEEN kwaliteitscontroles door onafhankelijke instanties, zoals de keuringsdienst van waren voor voeding voor de mens.

De meeste mensen weten wel dat papegaaien ouder kunnen worden dan 50 jaar. Toch zal je zelden zo'n oude papegaai tegenkomen, mede doordat de vogel levenslang op een zaaddieet heeft gestaan.
De afgelopen jaren (en dat is nog steeds de tendens) heeft men voortdurend geprobeerd de slechte (zaad)voeding met allerlei kunstgrepen tot een goede voeding om te toveren. Met de alom bekende verhalen van het toevoegen van eivoer/groenten/fruit en allerlei supplementen, die overal in de handel voorradig zijn.
De suggestie dat het geen probleem of zelfs wenselijk zou zijn om zaadmengsels aan papegaaien (en parkieten) te geven als onderdeel van de voeding is achterhaald, verontrustend en zeker niet in het belang van de vogels!



En nu?
In het wild eten de papegaaien een grote variëteit aan voedsel, inclusief fruit, groenvoer, zaden, noten, bloesems en zelfs zo nu en dan dierlijk eiwit. Tevens zullen ze in het wild zoveel vet-/olierijk voedsel tot zich nemen als ze kunnen vinden.
Realiseer je goed dat deze vrije vogels de hele dag in de weer zijn om voedsel te vinden en dus veel bewegen. Dit is niet te vergelijken met de vogel thuis.

Dus, wat zou voor onze huiskamervogel dan een goed alternatief zijn?
Tenslotte wil je het beste voor je vogel!
Je weet wat de schijf van 5 voor mensen inhoudt: veel volkoren producten, granen en bonen, fruit, groentes, eiwitten en weinig vet.
Zo'n gezonde combinatie voor papegaaien is er ook.
Maar we kunnen onze vogels natuurlijk nooit een exacte replica van het voedsel aanbieden dat een wilde papegaai uit de natuur haalt. Daarbij speelt het seizoen tevens een rol, en welk voedsel op een bepaald moment voor handen is. Gelukkig zijn er de afgelopen jaren (en nog) nogal wat onderzoeken gedaan, om te streven naar een zo compleet mogelijke voeding voor papegaaien in gevangenschap.

Het resultaat?
Op dit moment zijn dat pellets.
In Amerika wordt al ruim 20 jaar onderzoek gedaan naar de voedingseisen van vogels in gevangenschap. De ontwikkeling van deze complete voeders, (pellets) gedurende de afgelopen jaren is in alle opzichten de beste ontwikkeling binnen de vogelgeneeskunde op het gebied van de preventie van ziekteproblemen en het bevorderen van het welzijn van vogels.
Het gegeven dat in Amerika wel voedingen ontwikkeld zijn/worden op basis van onderzoek en deskundigheid, geeft aan dat we in Nederland/Europa op tal van gebieden achterlopen.

Vergelijkingsmateriaal
Pluimvee als kippen en fazanten krijgt al tientallen jaren complete voedingen in de vorm van pellets of meel op basis van deskundigheid op het gebied van de voedingseisen van deze vogels.
De discussie wel of geen zaadmengsels is voor een deel nog altijd in het stadium van discussie tussen hondenfokkers en voedingsdeskundigen van 40 jaar geleden!
Veertig jaar geleden geloofden hondenfokkers namelijk nog heilig in pens en hart als hondenvoer voor vleeseters. Serieuze hondenfokkers voeren al tientallen jaren complete hondenvoeders die door deskundigen ontwikkeld zijn op basis van de voedingseisen van honden.


Omdat wij geloven in bovenstaande en op zoek zijn gegaan naar een goede pellet, gebruiken wij nu HARRISON'S Bird Foods, een Amerikaans kwaliteitsprodukt, in de vorm van een geperst brokje. Dit voer wordt gemaakt van onbespoten/onbehandelde peulvruchten, mais, zaden en graanprodukten, welke geen toxinen, toegevoegde suikers of smaakstoffen bevatten.
Harrison's vogelvoeding is een grote uitzondering vergeleken met wat 'normaal' als vogelvoeding op de markt wordt gebracht.
In Amerika staat alleen de voeding van Harrisons's onder de controle van de OCIA (Organic Crop Improvement Association). De OCIA houdt normaal toezicht op de kwaliteit van humane voedingen die biologisch dynamisch is geproduceerd. Er wordt o.a. gegarandeerd dat er geen ongewenste stoffen aan de voeding zijn toegevoegd. Omdat het voer onder controle staat van de OCIA krijgt het daarmee het predikaat: 100% Certified Organic.

De pelllets zijn verkrijgbaar bij de dierenarts.


Versnaperingen
Het geven van wat extra aan zaden/noten als versnapering is geen probleem. Dat moeten we vooral blijven doen. Ook hierbij bij voorkeur zaden/ noten afkomstig uit het circuit van de erkende biologische geteelde voedingsmiddelen. Laat de versnaperingen niet meer dan 15% van de totale hoeveelheid voeding zijn! Ook onbespoten groentes en fruit zijn prima, een stukje gekookt afgekoelde macaronie, rijst of aardappel mag ook. Zelfs een klein kippenbotje met nog wat vlees is goed, mits ongekruid. Denk echt aan kleine hoeveelheden, want een maag van een papegaai is niet groter dan een pingpongballetje.

PAS OP!!!
Geef je vogel in geen geval AVOCADO. Dit is dodelijk.
Van de volgende producten weten we dat ze niet goed zijn, dus noemen we ze hier: rabarber, chocolade, koffie (cafeïne), doppinda's en melkprodukten.

Het belangrijkste dat je preventief kan doen aan de gezondheid van je papegaai, is je vogel op de beste manier voedsel aanbieden.


 

Referenties:
Drs. J. Hooimeijer DVM
Birdmart.com
Harrisons's organic pellets

Sanna

Hallo Ruud,

Ik ben het met iedereen eens dat pellets (dat is nl. wat je meegekregen hebt) een heel goede en heel complete voeding is, maar ik vind het eerlijk gezegd nogal onverantwoordelijk dat de dierenarts je geadviseerd heeft Pino meteen alleen nog maar dit voer te geven. Zowiezo, wanneer je gezonde vogels op pellets wilt overzetten, gebruik je altijd een schema om het zaadvoer af te bouwen en de vogel langzamerhand aan pellets te laten wennen. Er is namelijk nu een grote kans dat Pino er niet (meteen) van gaat eten, omdat hij alleen maar zaadvoer gewend is. En aangezien Pino al zo licht is wil je natuurlijk niet hebben dat hij een dag niet eet. Daarom moet je hem de eerste dagen dat je hem Pellets geeft ontzettend goed in de gaten houden en eigenlijk een paar keer op een dag wegen om te zien of hij afvalt (gedurende de dag moet hij aankomen en 's nachts valt hij weer wat af). Vogels vallen nl. enorm snel af met alleen al 1 dag niet eten! Daarom, als Pino niks of niet veel doet met de pellets zou ik hem nog wel aan het einde van de dag zaadjes erbij geven zodat hij toch wat binnen krijgt. Natuurlijk is het het beste wanneer hij de pellets eet, maar liever 'slechte' zaadjes in de maag dan helemaal niks in de maag! Maar misschien heb je geluk en is Pino een heel makkelijk beestje dat zo op pellets overstapt. Zo niet, dan moet je hem de komende tijd heel erg goed in de gaten houden of hij ervan eet. Anders kun je nog het schema gebruiken dat je op deze pagina vindt. Succes!

Groetjes, Sanna

hennie

Hallo Ruud,

Ik ben het met Sanna eens. Ik ben al weken bezig om mijn valkje over te zetten op Harisson HP fine, maar boek tot nu toe weinig resultaat.

Je kunt het op een heel rigoreuze wijze doen; zo van,als hij honger krijgt dan zal hij het wel gaan eten, maar sommige vogels kunnen vrij halsstarrig zijn.

En jouw valkje kan qua gewicht inderdaad niets verspelen. Minder nog niet in zaad, maar geef hem de pellets er als extraatje bij. Dan kan je ook zien of hij het eten wil, zonder dat hij daadwerkelijk voeding tekort komt.

Ik hoop voor jou dat het gaat lukken. Het mooiste zou zijn als je valkje ervan zou opknappen en weer gewoon op zijn pootjes kan staan. Hou je ons op de hoogte?

succes, Hennie

Sanna

5 maart 2007, 22:52:03 #23 Last Edit: 5 maart 2007, 23:15:25 by Sanna
Hoi Ruud,

Ik zat je topic nog even door te lezen en kwam daar dit bericht van Marlies tegen:

Citaat van: Marlies op  4 maart 2007, 10:12:29
Een paar jaar geleden had ik een nestje valkparkieten die ook niet normaal op hun pootjes konden staan. Ze zaten zoals jouw Pino, helemaal achterover met hun tenen vooruit.

Ik heb toen Dr Feld gebeld, en daar dachten ze aan kalkgebrek. Ik heb toen bij onze dierenarts medicijnen gehaald. Die ben ik donderdags gaan geven, en op zondag avond liep de eerste van het stel. Vanaf die dag gingen ze elke dag vooruit.


Dit is natuurlijk ook een hele goede mogelijkheid en ik denk dat het zeker de moeite waard is deze mogelijkheid ook te onderzoeken. Je zou morgen bijvoorbeel Feld eens een belletje kunnen geven of hij in jouw geval ook aan kalkgebrek moet denken.

Groetjes, Sanna

Ruud

ok duidelijk...ik zal hem goed in de gaten houden!

En het laatste wat ik wil is hem laten verhongeren ik zal hem ook iedere dag in de gaten houden en wegen!

Ik heb de kooi vanavond schoongemaakt en het voer gewisseld

En hem eerst de pallets zo gegeven tussen mijn vingers die liet hij vallen, was net alsof hij ze niet goed kapot kreeg.

daarna heb ik er eentje fijngeknepen en daar heeft ie van gegeten...

tenminste ..ik vind het altijd zo lastig om te zien hoeveel ze binen krijgen...hij maalt dan een stukje pallet tussen zijn onder en bovensnavel kapot ..en dan vallener altijd weer wat kruimeltjes langs...dus echt zien wat ie binnen krijgt doe ik niet..

Hij schijnt ze in ieder geval niet vies te vinden...want hij pakt elk palletje tussen mijn vingers uit...maar ik zal het in de gaten houden.

De dierenarts heeft natuurlijk ook gezegd dat ik het goed in de gaten moest houden!!

Wat ik me ook afvroeg is hoelang het duurt voordat zo'n vitaminespuitje werkt?

hij heeft het tegen 19 uur gehad....daarna niet veel verandering....
en nu net tegen 23 u begint ie om de halve minuut te fieuw te roepen/schreeuwen.....net alsof ie iets duidelijk wilt maken...


nu doet ie het weer...heb hem net weer in de kooi gezet want daar wilde hij perse naartoe....heb hem net op een stok gezet...en het eerste wat hij doet is onder naar de kooi in en daar op het schoteltje met pallets zitten...daar heb ik hem al 3 keer vanaf gehaald....


zou toch niet ineens iets van broeds zijn....???

kan natuurlijk ook zijn dat het schoteltje lekker 'zit'

heb hem er weer eens vanaf gehaald en op een stokje gezet...en dan begint ie weer te roepen! wel komisch?!?!

en na een tijdje roepen gaat ie van het stokje af en op het schoteltje zitten!!

dat is al ietsjes levendiger als eerst...maar vraag me nu af of dat door het spuitje komt...of door het schoteltje wat hem of haar aan een nestje doet denken..??


weet iemand van jullie wat dit kan zijn




hennie

Hallo Ruud,

Ik weet ook niet precies, waarom Pino op het schoteltje gaat zitten, maar ik kan me voorstellen, dat als hij niet zo sterk in de pootjes is, dat hij dan liever half liggend op het schoteltje zit, dan dat hij op de stok moet zitten.

Voor wat betreft de pellets:
Vergis je niet! Ik dacht ook dat mijn valkje grif van de pellets at, totdat ik erachter kwam, dat hij ze alleen maar verkruimelde en dat alles als gruis weer gewoon in het bakje terug viel! Datzelfde meen ik ook op te maken uit jouw woorden!
Pino krijgt er dus waarschijnlijk niets van binnen.

Ik hoop dat je vandaag kunt merken dat Pino zich beter gaat voelen,

Sterkte ermee Ruud,
groetjes, Hennie

heidi

Hallo Ruud,

Mijn valkje heeft vorige week ook een vitaminespuit gehad,en inderdaad na een paar uurtjes kwam er ook weer wat leven in.
Misschien kan je een van de stokjes vervangen door een plankje zodat je valkje een groter oppervlak heeft om op te zitten.
En ik zou de pellets in een bakje doen en niet op een schoteltje

Veel succes
Heidi

Mara

HOi Ruud

Ik zie dat meerdere mensen het hier al gezegd hebben, het is echt wel heel erg rigoreus om je valkje van de ene op de andere dag op pellets te zetten. En ik zou zeker ook dr. Feld bellen betreffende het kalkgebrek want ook ik heb dat stukje van ik meen Marlies gelezen. Ik zou zeker alle opties uitsluiten en dan is het misschien dus niet nodig dat je valkje alleen maar pellets te eten krijgt. Want ook zaadjes zijn niet altijd slecht.

Succes ermee.

mara

p.s. de tip van Heidi met betrekking tot een stok vervangen door een plankje is inderdaad (voorlopig misschien) een goed idee.

Ruud

beste medeforummers..

Ik heb net contact gehad met de assistente van dr feld op jullie aanraden.
Dr feld zelf was op vakantie.

ik heb haar uitgelegd wat het probleem was en dat mensen hier op het forum hetzelfde probleem hadden met hun valkje en dat dr feld toen extra kalk voorschreef.

Toen zei ze dat het natuurlijk heel lastig was om een diagnose te stellen via de telefoon en dat ik beter kon langskomen....maar het zou goed kunnen dat het kalkgebrek was

maarja bocholtz-amersfoort is ook niet misselijk natuurlijk....dus ik kreeg een helder moment en vroeg of het schadelijk zou zijn als ik extra calcium zou toedienen terwijl daar misschien het probleem niet ligt...waarop ze antwoorde dat dat helemaal geen kwaad kon.

ik vroeg wat het dan precies was en waar ik dat kon halen.

ze zei dat dat een eigen mix was van vitaminen aminozuren en kalk die ze zelf maken

toen bood ze uit zichzelf aan om een mix te maken met die drie dingen , maar dan ook nog met een extra hoeveelheid kalk erin.

ze wilde dit op de post doen dan had ik het morgen in huis!!

Dat noem ik nou eens service!! hopen dat het werkt!! kwaad kan het in ieder geval niet!

ik kon het door het drinkwater doen of op iets lekkers...
ik moest het drinkwater dan wel wat aanzoeten met druivensuiker of roosvisee

mensen nogmaals bedankt voor de tip en hopen dat het werkt

hebben jullie nog tips over het toedienen van deze druppels??


Riny

Hoy Ruud
Ik lees dat je valkje handtam is, dan kun je de druppels heel makkelijk toedienen met een  1ml spuitje.
Had ik het maar eerder geweten, de laatste paar weken ben ik iedere week een keer in Bocholts geweest.
Je kunt de spuitjes ook bij de apotheek kopen.
Het zijn gewoon wegwerpspuitjes waar je de naald vanaf haalt.
Groetjes Riny