Is Pino Lui? of is hij ziek?HELP!! + foto's!!

Gestart door Ruud, 3 maart 2007, 12:53:30

« vorige - volgende »

Ruud

We hebben sinds begin januari een valkparkietje, hij heet pino...of zij...daar ben ik nog steeds niet achter!

begin januari toen we hem kochten was hij 8 weken...dus nu ongeveer 16 weken.

Hij is met de spuit grootgebracht en helemaal handtam...al toen we hem kochten. Hij is wel geknipt!

Het is een heel lief beestje waar je alles mee kunt doen...hij vindt het heerlijk om gekroeld te worden...als je al met je hand in de buurt komt gaat ie helemaal plat liggen met zn oogjes dicht....hij wil niets liever dan geaaid worden

Ondanks dat hij er gezond uitziet, en ook zijn ontlasting er normaal uitziet. Vraag ik me toch een paar dingen af of die normaal zijn:

hij weegt 66 gram......!!! en hier zit niet echt een stijgende lijn in..de vorige keer woog hij er 72 de keer daarvoor 68??

Hij is niet echt een actief parkietje en blijft graag zitten waar ie zit speelt weinig

fluiten doet ie een paar keer per dag een paar minuutjes lang
en als je de kamer binnenkomt  en als je uit het zicht verdwijnt fluit ie vrij hard een paar keer...

eten doet ie naar mijn mening toch wel weinig...tenminste als ik de verhalen hoor van andere valkjesbezitters....
trosgierts kan ie wel uren aanzitten eten

ik heb al een maand een snoepstok erin hangen ...heeft ie volgens mij 2 keer wat aan geknabbeld....
zonnepitten eet ie niet..krijgt ie niet open volgens mij!
eivoer is ook niet zn favoriet...

En wat me het meeste zorgen baart is zn evenwicht...hij zit niet erg stevig op zn pootjs als ie op je vinger zit...en je hoeft maar even te bewegen en hij is zijn evenwicht kwijt.

hij kukelt ook wel regelmatig van zn stok af maar dat schijnt hem niet veel uit te maken...want als hij dan naast de voerbak op de grond valt is het eerste wat ie doet .....een zaadje pakken uit het bakje... :)

wat me ook zorgen baart en dat heeft waarschijnlijk met bovenstaande te maken is dat ie nooit echt op zn pootjes zit...maar hij ligt meer op zn buikje net alsof ie geen kracht heeft om op de pootjes te gaan staan.

echt hij zakt er altijd door om maar lekker op zn buikje te gaan liggen ...heeft ie veel meer steun volgens mij...

Ook lopen doet ie niet...net alsof hij het niet goed kan...als hij ergens naartoe wil lopen is ie altijd aan het zoeken naar iets wat ie kan vastpakken met zn snavel om zich aan vooruit te trekken...


Ik begin me ondanks zijn voor de rest hele lieve en gezonde gedrag toch wel serieus zorgen te maken nu....

Is er iemand die me kan helpen hier????


pino toen we hem net hadden:





En hier een paar foto's die ik net gemaakt heb:

zo zit ie op mn vinger...hij hangt een beetje op zn buikje ook:






en als je hem dan ergens neerzetdan gaat ie op zn buikje liggen..zn pootjes steken dan een beetje voor hem uit...en dan gaat ie knarsen en valt ie in slaap




en dan gaat ie helemaal plat:




HELP is dit normaal?

kan iemand zien welk geslacht het gaat worden?

Anja

Hoi,

Of dit normaal is, ik denk het niet. Wat het is weet ik niet maar ik zou naar een dierenarts gaan die verstand heeft van vogels. Een vogel hoort toch op zijn pootjes te zitten en niet op zijn buikje.

Als het een man is dan wordt de kop helemaal geel.

Veel sterkte en ik hoop dat er iemand reageert die je kan vertellen wat er aan de hand is.

Groetjes Anja

Saar

Dit valkje is niet goed.
Hij is ook 'gekrompen' :-\
als ik jou was zou ik morgen meteen contact opnemen met een vogelarts bij jou in de buurt.
Groetjes saar :-*

carco

Dit ziet er heel erg vreemd uit: vooral de onderste 2 foto's.
Dit is geen natuurlijk gedrag voor een vogel om zo te slapen.
Ik zou inderdaad contact opnemen met een vogelarts, ook wat het gewicht betreft wat veel te laag is.
Succes!!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Riny

Hoy Ruud
Ik ben het eens met de rest , ga met dit valkje naar een vogelarts.
Wat er mee aan de hand is weet ik niet, wel dat het niet goed is.
Als je op onderstaande link klikt vind je een rijtje van vogelartsen.
Hopelijk zit er ook een bij jou in de buurt.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Veel succes, en laat je ons weten wat de DA zei?
Groetjes Riny

Riny

Hoy Ruud
Ik zie net in je profiel dat je in Zuid Limburg woont.
In Landgraaf zit ook een goede dierenarts die niet in het rijtje op het forum staat.
Ik zal de link hier voor je plaatsen.
http://www.dierenkliniekstrijthagen.nl/vogels/met-uw-vogel-naar-de-dierenarts.html
Groetjes Riny

remco1976

4 maart 2007, 10:07:47 #6 Last Edit: 4 maart 2007, 10:12:31 by remco1976
hoi,

ook ik ben het eens met de anderen,dit is geen natuurlijk gedrag van het slapen.het gewicht is ook lang niet goed.eet hij wel  voldoende?zoja kunnen het wormen zijn,maar kan ook een bacterie zijn.neem spoedig contact op met een dierenarts.want anders kan het zo telaat zijn als het niet goed is.wil je niet bangmaken.en ik denk dat het een mannetje is.

gr.remco


♪ Marlies

Hoi Ruud,

Dit komt me heel bekend voor.

Een paar jaar geleden had ik een nestje valkparkieten die ook niet normaal op hun pootjes konden staan. Ze zaten zoals jouw Pino, helemaal achterover met hun tenen vooruit.

Ik heb toen Dr Feld gebeld, en daar dachten ze aan kalkgebrek. Ik heb toen bij onze dierenarts medicijnen gehaald. Die ben ik donderdags gaan geven, en op zondag avond liep de eerste van het stel. Vanaf die dag gingen ze elke dag vooruit.

Hoe het verder met deze valkjes is gegaan weet ik niet, want toen ze weer helemaal in orde waren zijn ze verkocht.

Ik zou toch een dierenarts bellen en je verhaal vertellen. Misschien kun je ook Dr Feld bellen. Die herkende het meteen.

Succes met Pino, ik hoop dat het snel beter gaat.
Groetjes Marlies ;)

hennie

Hallo,

Ik ben ook heel benieuwd wat de dokter van jullie vakje zegt! Het is heel vreemd, dat hij niet kan staan. Ik denk niet dat een vogel op die manier "lui" kan zijn.

En hij zou ook echt iets meer gewicht moeten hebben!

Ik hoop dat je snel terecht kan bij een dokter,
groetjes, Hennie 

Inge88

Heeft hij wel kalk en maagkiezel enzo tot zijn beschikking? Sepia, mineraalblok, grit?

Ruud

mensen allemaal hartstikke bedankt voor jullie reakties.

Het is duidelijk dat ik zsm naar de dierenarts moet gaan!

@ riny: bedankt voor de informatie...ik las op de site van die dierenarts in strijthagen dat ze sinds kort de praktyk in simpelveld hebben overgenomen.
dat is een dorp verder dan waar ik woon...zou ik daar ook heen kunnen gaan? of beter naar strijthagen zelf??
denk je dat ze genoeg kennis hebben van vogels??

@ saar: hoe bedoel je precies dat ie gekrompen is?

@ remco1976: tja ik heb weinig ervaring met valkparkieten..ik weet niet hoeveel ze zouden moeten eten...
hij eet sowiso 1 streng trosgierst per week gewoon voer eet ie ook dagelijks...de snoepstok eet ie byna nooit aan

en je zegt dat je denkt dat het een mannetje is...waarom denk je dat? ben wel benieuwd ik weet ook dat het nog niet met zekerheid te zeggen is

@ marlies: bedankt voor de tip, kan ik morgen misschien zeggen als ze niet zeker weten wat het is...dan zal ik dat voorbeeld van jou aanhalen! thnx!

@hennie..ik hoop het ook...ik ga morgen naar het spreekuur tussen 6 en 7 sávonds....is dat goed of moet ik een aparte afspraak maken...ben eigenlijk nog nooit bij een dierenarts geweest...

@ inge

op de bodem van de kooit ligt schelpenzand, aan de tralies hangt een sepia omhuld door een mineraalblok en hij heeft 1 mineraalzitstok. weet niet of dat genoeg is?


nogmaals bedankt allemaal en ik zal jullie op de hoogte houden over wat de dierenarts zegt...

als jullie nog willen antwoorden of andere tips of dingen hebben hoor ik het heel graag!!!!


thanks!

gr Ruud en Pino

hennie

Hallo Ruud,

Als ik jou was zou ik morgen eerst even bellen met de dierenarts waar je van plan bent naartoe te gaan. Dan kun je eerst vragen of ze iemand in huis hebben met verstand van vogels. Als dat nl niet zo is, dan kun je naar een ander adres. Je bespaart je dan een tevergeefs bezoek en het kost je dan ook geen onnodig geld!

Ik ben laatst ook met mijn valkje naar de lokale DA geweest. Twee dierenartsen hebben toen naar hem gekeken, maar verder dan dat kwamen ze niet! Toen moest ik alsnog een afspraak maken met een vogelarts. Hoop tijd verspilt, dus!

Veel succes morgen en laat het ons weten. We duimen voor je!

groetjes, Hennie

Anja

Hoi Ruud,

Ik zal voor je duimen morgen.

Het gewicht van een valkje hoort tussen de 80 en 100 gram te liggen.

Groetjes Anja

anita4

Hoi,

Een tijdje geleden hebben wij hetzelfde probleem gehad
met ons valkparkietje Pietje. Op een gegeven moment ging hij steeds verder achteruit; niet eten, niet drinken en hij lag onder in zijn kooi. Ik heb bij de Welkoop druppels gehaald van Bogena met antibioticum erin. De eerste 2 dagen met een spuitje 2 druppels (puur) gegeven. En een paar keer per dag vocht, m.b.v. een spuitje. Na het eerste spuitje werd het al iets beter. Na 1,5 week was hij al een stuk beter. En nu is er niets meer aan de hand. :)

Als je het eventueel koopt lees dan de bijsluiter.

PS: Wij denken dat het gekomen is door het eten van een giftige plant, (is nu de deur uit) of door het knabbelen aan een fotolijstje met waarschijnlijk lood erop. (is ook opgeruimd :))


remco1976

hoi,

ik denk dat het een man is,omdat ik het kopje vrij geel vindt.

gr.remco