6 juli 2025, 01:17:25

wat moet ik doen?!

Gestart door Puck, 11 februari 2007, 21:59:17

« vorige - volgende »

Puck

Mijn valk gebruikt zijn linkerpootje niet meer. Hij ontziet hem en lijkt er echt last van te hebben. Het voelt warm aan, maar verder is er niets aan te zien.
Hij hinkt en heeft moeite zich te verplaatsen.
Hij zit met meerdere vogels in een grote kooi.
Het pootje leek al een paar dagen niet helemaal optimaal, maar nu is het echt niet goed.
Ik heb het idee dat een andere vogel hem bijt, maar ik zie geen wondjes.

Karin

Het kan gekneusd zijn. Pas even op als er aan die poot ook een ring zit dat deze niet gaan knellen. Als het niet minder wordt even advies vragen aan een vogeldierenarts ( zie links in het rijtje )
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Puck

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook het idee dat het gekneusd is. Hij is nog heel jong, 12 weekjes ongeveer, dus ik zit er wel aan te denken morgen een dierenarts te bellen. Het is niet dik, het voelt alleen warm en er zit gelukkig geen ringetje omheen.
Vraag me wel af hoe het gekomen is, of niet een andere vogel dit veroorzaakt heeft...

Anja

Hoi Puck,

Wat zei de DA ervan?

Groetjes Anja

Puck

de dierenarts denkt ook aan een kneuzing.
Er loopt ook een grote zenuw langs de poot die, als er iets met de nieren zou zijn, de zenuw irriteert omdat de zenuw ook langs de nier loopt. Gelukkig is de vogel goed op gewicht en naast af en toe een keer niezen lijkt hij niet ziek. Dit is wel iets om in de gaten  te houden.
Hij heeft niet het idee dat hij gebeten is.
Ik heb pijnstilling (druppels) gekregen en hiermee moet het over een paar dagen beter gaan.
Het pootje was vandaag niet meer zo lam als gisteren, maar nog steeds zet hij geen kracht.
Het was een duur geintje, maar ik ben blij dat ik gegaan ben!

jorgen.bodde

Het klinkt als mosterd na de maaltijd, maar dat staaft precies wat mijn ex vogel had. Iets met de nieren. Ze liep ook een tijdje mank en dat ging weer over.

Houd goed in de gaten of de ontlasting niet te waterig is, en of hij niet bovengemiddeld eet, sloom wordt en veel drinkt. Dat blijkt er achteraf allemaal mee te maken hebben gehad.

Groet,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas