1 november 2024, 01:38:17

crossover

Gestart door Inge88, 26 februari 2007, 20:56:02

« vorige - volgende »

•=Bonnie=•

Citaat van: *Esther* op 27 februari 2007, 21:06:56

Ik dacht dat x2, x1 een term was met als bedoeling alleen het verschil aan te duiden tussen afkomstig van man of pop. Ik wist niet dat er bedoeld werd dat het ook daadwerkelijk 2x aanwezig is?
Want dan zou het dus betekenen dat een man eerder een crossover heeft of doorgeeft dan een pop?

X1 en X2 staan voor het X chromosoom.
Een mannetjes vogel heeft 2 X chromosomen.
Mannetjes zijn XX Popjes zijn YX.

Geslachtsgebonden mutaties liggen op het X chromosoom.

In geval van een geslachtsgebonden mutatie zoals bijvoorbeeld opaline moet het gen in geval van een mannetje op beide X chromosomen aanwezig zijn wil je het kunnen zien.

Is het maar op 1 chromosoom aanwezig is het een split :)

Crossovers zoals hier bedoeld kunnen dan ook alleen bij een man plaatsvinden. Alleen hier kan immers het gen van X1 naar X2 springen.

Een pop heeft maar 1 X chromosoom, er valt dus niets te "crossen"

Ludo

Hoi Bonnie,

er zit toch een foutje in je redenering ten opzichte van wat ik beweer, dat je met een zichtbare mutatie meer kans hebt op crossover dan met een split.

Ik citeer jou even:

CitaatCrossovers zoals hier bedoeld kunnen dan ook alleen bij een man plaatsvinden. Alleen hier kan immers het gen van X1 naar X2 springen.

Dat klopt maar je vergeet dat er ook van X2 naar X1 gesprongen kan worden !!!!

Bij splitten kan je maar in één richting springen.
Bij zichtbare mutaties in twee richtingen !

Dus bij zichtbare mutaties heb je dus 2 keer zoveel kans op een crossover dan als bij een split !

De pop kan de X1 of de X2 erven van de man.

Trouwens er bestaat ook nog iets zoals een omgekeerde crossover. Uit een koppel lutinogeelwang x andere mutatie kan je ook gewone geelwangpoppen en gewone lutino poppen krijgen !!!

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Inge88

Ik neem even het koppel van Linda als voorbeeld..
Als je een witmasker geparelde man {x1 lutino} hebt en een lutino split witmasker wat kan er dan gecrosst worden?
Misschien dat het uit dit voorbeeld dan wat duidelijker wordt voor mij, want ik lees tegenstellingen hier en daar.

Ludo

Dat is jammer genoeg een heel slecht voorbeeld
witmasker telt al niet mee
en om gepareld split lutino te kunnen krijgen moet er al een crossover geweest zijn !

je moet altijd starten van homozygote vogels (= met één mutatie)

bijvoorbeeld een geparelde man tegen een lutino pop

gepareld x lutino geven

man:
100% wildkleur split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino}
pop:
100% gepareld

Alleen die mannen zijn interessant
wildkleur split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino}

Het probleem is dat die splitten niet op dezelfde X zitten (of dat nu X1 of  X2 is speelt geen rol)

Nu mag je alles gaan proberen wat je wil, als je deze wildkleur mannen tegen een geparelde pop of een lutino pop gaat zetten, je gaat er NOOIT lutinogeparelde jongen of zelfs lutino split geparelde of geparelde split lutino jongen uit krijgen !

bijvoorbeeld

wildkleur split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino} x gepareld

man afkomst:
50% gepareld
50% wildkleur split voor {X1:  lutino} {X2: gepareld}

pop afkomst:
50% gepareld
50% lutino

Ik heb me indertijd suf geprobeerd !
Het enige wat verdikke gebeurde was dat die lutino en gepareld iedere generatie verwisselden van X1 naar X2 en omgekeerd, maar je kreeg ze nooit samen op dezelfde X !!

Behalve bij crossover

Via een crossover wordt jou man
wildkleur split voor {X1:  gepareld} {X2: lutino}
VOOR EEN KEERTJE
eigenlijk een
wildkleur split voor {X1:  gepareld} {X1: lutino}
OF
wildkleur split voor {X2:  gepareld} {X2: lutino}

de calculator zegt dan
wildkleur split voor {X1:  gepareldlutino}
OF
wildkleur split voor {X2:  gepareldlutino}

gepareld en lutino zitten dan VOOR EEN KEERTJE bij elkaar op dezelfde X

EN DAN SPEELT HET ZELFS HELEMAAL GEEN ROL MEER WELKE POP JE GEBRUIKT HET MAG ZELFS EEN WILDKLEUR ZIJN

wildkleur split voor {X1:  lutinogepareld} x wildkleur

man:
50% wildkleur split voor {X1:  lutino gepareld}
50% wildkleur

pop:
50% lutino gepareld
50% wildkleur

Eenmaal je zo een popje hebt ben je vertrokken voor altijd...
Jammer genoeg komt een crossover maar zelden voor.
Maar gelukkig zijn de meeste crossovers al een keertje gebeurd en vind je na lang zoeken wel het nodige

een geelwangopalinecinnamonlutino zal wel heeeeel moeilijk te vinden zijn, want daar had je 3 crossovers voor nodig, maar éénmaal die er is kan het heel snel gaan.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

1 maart 2007, 12:05:12 #19 Last Edit: 1 maart 2007, 13:33:13 by Bonnie
Citaat van: Ludo op  1 maart 2007, 06:22:46
Hoi Bonnie,

er zit toch een foutje in je redenering ten opzichte van wat ik beweer, dat je met een zichtbare mutatie meer kans hebt op crossover dan met een split.

Ik citeer jou even:

CitaatCrossovers zoals hier bedoeld kunnen dan ook alleen bij een man plaatsvinden. Alleen hier kan immers het gen van X1 naar X2 springen.

Dat klopt maar je vergeet dat er ook van X2 naar X1 gesprongen kan worden !!!!

Nee dat vergeet ik niet, ik schreef er hier alleen niet "of andersom achter" wat ik normaal gezien wel doe. Het is logisch dat het het gen zowel van X1 naar X2 kan als van X2 naar als X1 kan. Bovendien doet het ook helemaal niet te zake in mijn antwoord op jouw bewering dat je bij een zichtbare mutatie dubbel zoveel kans op crossovers zou hebben.

Bij splitten kan je maar in één richting springen.
Bij zichtbare mutaties in twee richtingen !

Dus bij zichtbare mutaties heb je dus 2 keer zoveel kans op een crossover dan als bij een split !

Dit klopt niet. Bij een lutino man (zichtbare geslachts gebonden mutatie) ligt het ino gen zowel op X1 als op X2, als dat niet zo zou zijn zou de man niet lutino zijn maar split voor lutino. Het ino gen van een lutino man kan dus ook niet van X1 naar X2 springen, het zit immers al op beide chromosomen...

Het gen kan hooguit niet mee gegeven worden bij de bevruchting, dan is er dus geen sprake van een sprong. De man geeft immers of de X1 of de X2 aan zijn nakomeling, als op beide het ino gen rust omdat de man zelf lutino is valt er niets te "springen" Dat is de zogenaamde reversed crossover, er komt niets bij maar er gaat iets af. Crossover is in deze dus een rare naam, er gaat geen gen ergens anders naar toe, het komt alleen niet mee.

Trouwens er bestaat ook nog iets zoals een omgekeerde crossover. Uit een koppel lutinogeelwang x andere mutatie kan je ook gewone geelwangpoppen en gewone lutino poppen krijgen !!!

Je hebt het hier over hetzelfde... alleen noem je het nu ineens omgekeerde crossover (hetzelfde als reversed crossover) Of zie je dat niet?

Een lutino-geelwang zijn twee zichtbare mutaties. Het werkt dus EXACT hetzelfde als een enkele zichtbare mutatie die je net nog crossover noemde ;)

Bij een lutino-geelwang man draagt de man lutino-geelwang op X1 en lutino-geelwang op X2.  Als hier gewone lutino poppen of gewone geelwang poppen uit komen is er exact hetzelfde gebeurd wanneer je wildkleur poppen uit een lutino man zou krijgen.

Inge88

1 maart 2007, 12:19:07 #20 Last Edit: 1 maart 2007, 12:25:37 by Inge...
Okee.. dus een crossover kan niet bij een witmasker voorkomen? Alleen bij de geslachtsgebonden; gepareld, cinnamon, lutino en geelwang? EN alleen de vaders kunnen een crossover veroorzaken, heb ik dat goed?

Als ik een verkeerd voorbeeld heb gegeven, hoe kan het dan dat het koppel van Linda wel eens witmasker poppen heeft gekregen ipv witmasker geparelde poppen?

Rianne

Hoi Inge,

bij het koppel van Linda is de vader een witmasker en de moeder een lutino split witmasker.
Alleen ongeacht welke berekening je invult, je krijgt nooit de uitkomst dat er geparelde en niet geparelde witmasker poppen uitkomen, terwijl ze die wel gehad heeft. Dus wrs zit de crossover daar op de parels.

Inge88

Okee, maar wat ik dan niet begrijp.. het geparelde ligt niet op de x1 of x2 van Tiamo. En daar draait 't toch om bij de crossovers?

Rianne

Hoi Inge,

juist door het gepuzzel door de crossover weten we het niet! Tiamo kan er net zo goed split voor zijn.

Inge88

Haha.. en split bont  :P Linda kreeg Tiamo dus niet als jong valkje? Dus geen pareltjes gezien..
Lastig hoor...
Maar misschien kan Bonnie of Ludo hier antwoord op geven?

Rianne

Ze heeft laatst de kweker achterhaald maar ik weet niet meer precies wat die nou had gezegd.
Volgens de berekening op de site kan ze idd gepareld witmasker poppen kweken, en gewone witmasker mannen. Maar dat gaat niet op want 1 van die 'mannen' heeft dit jaar eitjes gelegd ;D
Vul je de berekening in met split gepareld, kun je geen geparelde witmaskers krijgen, maar die is er wel! Dus hoe het precies zit weten we niet, daarom is het bij dit nest onbetrouwbaar om te zeggen welk jong man of pop is.

•=Bonnie=•

Citaat van: Rianne op  1 maart 2007, 12:48:07
Hoi Inge,

bij het koppel van Linda is de vader een witmasker en de moeder een lutino split witmasker.
Alleen ongeacht welke berekening je invult, je krijgt nooit de uitkomst dat er geparelde en niet geparelde witmasker poppen uitkomen, terwijl ze die wel gehad heeft. Dus wrs zit de crossover daar op de parels.

Huh?

Vader   Witmasker split Gepareld
Moeder   Lutino split voor Witmasker
Nageslacht:

Jonge man
25.0 % Witmasker split voor {X2:Lutino}
25.0 % Witmasker split voor {X1:Gepareld} {X2:Lutino}
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker {X2:Lutino}
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker {X1:Gepareld} {X2:Lutino}

Jonge pop
25.0 % Witmasker
25.0 % Witmasker Gepareld
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker
25.0 % Gepareld split voor Witmasker

Dat gaat toch prima?

Inge88

1 maart 2007, 14:00:55 #27 Last Edit: 1 maart 2007, 14:04:15 by Inge...
Citaat van: Rianne op  1 maart 2007, 13:40:11
Ze heeft laatst de kweker achterhaald maar ik weet niet meer precies wat die nou had gezegd.
Volgens de berekening op de site kan ze idd gepareld witmasker poppen kweken, en gewone witmasker mannen. Maar dat gaat niet op want 1 van die 'mannen' heeft dit jaar eitjes gelegd ;D
Vul je de berekening in met split gepareld, kun je geen geparelde witmaskers krijgen, maar die is er wel! Dus hoe het precies zit weten we niet, daarom is het bij dit nest onbetrouwbaar om te zeggen welk jong man of pop is.

Als je split gepareld invult, blijven de poppen witmasker gepareld de andere mutaties bij poppen zijn dat niet gepareld meer. Of bedoelde je soms dat een niet-geparelde lutino eitjes ging leggen?

Jup, het is onbetrouwbaar... maar de kans op een crossover is niet heel groot volgens Ludo  :D (daar hoop ik ook maar op als ik een witmasker krijg van Linda, wil graag een man  ;) Zul je altijd zien dat het uiteindelijk een pop is  :P )

Citaat van: Bonnie op  1 maart 2007, 13:52:22
Citaat van: Rianne op  1 maart 2007, 12:48:07
Hoi Inge,

Huh?

Vader   Witmasker split Gepareld
Moeder   Lutino split voor Witmasker
Nageslacht:

Jonge man
25.0 % Witmasker split voor {X2:Lutino}
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker {X2:Lutino}

Jonge pop
25.0 % Witmasker
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker

Dat gaat toch prima?

Bonnie, Tiamo is ook split voor lutino, die ligt op x1... dan krijg je een hele andere berekening.. dan zullen er geen witmasker poppen uitkomen.

•=Bonnie=•

Citaat van: Inge... op  1 maart 2007, 14:00:55
Bonnie, Tiamo is ook split voor lutino, die ligt op x1... dan krijg je een hele andere berekening.. dan zullen er geen witmasker poppen uitkomen.

Ohw vandaar, dat schreef ze hier niet bij dus dat wist ik niet.

Geef dan eens exact de splits en de uitkomst van dit koppel? Of is dat het koppel wat een eindje terug in dit topic wordt genoemd?

Inge88

1 maart 2007, 14:20:00 #29 Last Edit: 1 maart 2007, 14:23:28 by Inge...
Jup hetzelfde koppel (haha, Linda zal wel denken; haar koppel als voorbeeld  :P )

Vader Witmasker Gepareld split voor {X1:Lutino} 
Moeder Lutino split voor Witmasker 

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker Lutino split voor {X1:Gepareld}
25.0 % Lutino split voor Witmasker {X1:Gepareld}

Jonge pop
25.0 % Witmasker Gepareld Lutino
25.0 % Gepareld Lutino split voor Witmasker

Volgens Rianne is het dus ook mogelijk dat de man split is voor gepareld ipv dat hij witmasker gepareld is.