25 april 2024, 13:51:22

brandnetelthee

Gestart door hennie, 24 februari 2007, 11:08:54

« vorige - volgende »

hennie

Hallo,
Ik heb gisteren in de reformzaak een zak brandnetelthee gekocht. Dit schijnt goed te zijn voor de valkjes om te drinken in afwisseling met water en je kunt er ook het eivoer en de Juvenille mee aan rullen.

Mag ik de thee ook droog aan Joppie geven? Ik neem aan dat het gewoon gedroogde brandnetels zijn, toch?

groetjes, Hennie

Riny

Hoy Hennie
Dat het de bedoeling is om droog te geven geloof ik niet.
Ik denk dat je het als drinken moet geven.
Ook heb ik nog een recept van brandnetelthee wat ook wel gebruikt wordt om plukken tegen te gaan.
Dit is een mailtje wat ik kreeg van mensen van Pakara.
http://www.pakara.nl/Info.aspx

 
Het recept en de motivatie.   
*20 brandnetel koppen ( jong blad zit altijd boven aan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) advies draag een handschoen.
Wij gebruiken in de winter kruiden van de tuinen van Eindhoven  Maar die zijn overal in Nederland deze winkels.
*1 vers knoflook teentje. Doe de brandnetel koppen in een pan met water +/- 2 liter. Het knoflook teentje in schijfjes snijden en er bij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan Afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden I.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het water bakje van de vogel  kunt u dan dagelijks verversen met deze soep.

De motivatie.

Brandnetel en knoflook zijn bloedzuiverend en daar naast geeft de knoflook een minder prettige smaak aan de veer schacht.
Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven van de veren af.
De zuiverde  werking laat de veer weer glanzen en mooi doorgroeien.
Ook vaak bij een moeilijke rui geven we deze thee./soep.
De vogels knappen zinderwijs op.  We geven dit dagelijks door het water voor 6 weken dan pauzeren we even meestal een maand en herhalen dit. We doen dit indien nodig 2 x per jaar.

We kunnen zeggen dat het bij heel veel vogels al heel goed gewerkt heeft .
Wij gebruiken het nu ook als  preventief middel om het bloed te zuiveren.

Vriendelijke Groetjes
Ed en Thiely de Moor.

Groetjes Riny

hennie

Dank je Riny, ga ik straks een lekker bakkie thee zetten voor Joppie!

Ik stuur je een IM want ik wil nog wat meer weten.
groetjes, Hennie

*Patricia*

hoi Hennie,

kan je ja vraag niet gewoon hier neerzetten? daar kan de rest ook wat van leren. Ik heb via het lesen van dit forum veel geleerd over de vogels dus. Ook al zal ik het nu niet gebruiken kan ik er misschien anderen mee helpen.


Patricia

hennie

Hoi Patricia,

De vraag aan Riny via IM gaat niet meer over de brandnetels, hoor. Riny is iets voor mij aan het uitpluizen bij het grasparkietenforum over geurkaarsjes. Dat hoort bij een ander topic dat ik geopend heb en ik wil nav bericht van Riny, de uitkomst bij het desbetreffende topic zetten.

groetjes, Hennie

Anja

Hoi Hennie,

Mijn valkjes zijn dol op brandnetelthee en ik geef het gewoon als drinken en niet gedroogd.

Groetjes Anja.


hennie

Hoi Anja,

Die van mij moet het weer niet. Ik kan nooit eens iets lekkers voor hem klaarmaken. Hij wil nooit iets. Jammer hoor..

groetjes, Hennie

PS ik heb het zelf maar grotendeels opgedronken

Anja

Hoi Hennie,

En vond je het lekker. Ik wel. Niet alle 8 mijn valkjes lusten het hoor.
Ze zijn sowieso allemaal dol op thee en ieder heeft ook nog zijn eigen smaak.

Groetjes Anja

hennie

Hoi Anja,
Bij jou zijn ze dus ook kieskeurig!

Ik zit dus nu al aan de pellets en de brandnetelthee.
Vind wel dat mijn haar een aparte kleur krijgt!

groetjes, Hennie

PS nog even en ik krijg veren...

Anja

Hoi Hennie,

Ja hier zijn ze ook kieskeurig alhoewel ik met pellets geen moeite heb gehad.

Let maar op dat je niet wegvliegt. dan moeten we je nog kortwieken  ;D ;D ;D

Groetjes Anja

hennie

Anja,
ik denk dat als je dat bij mij zou doen, dat Joppie zou denken:

BOONTJE KOMT OM ZIJN LOONTJE

groetjes, Hennie

Anja



Dat denken ze hier dan alle 8.

Groetjes Anja

Inge88

Mogen ze dan ook andere soorten thee hebben? Ik liet mijn valkje juist nooit van m'n thee nippen, omdat ik dacht dat dit schadelijk kon zijn.. En hoe koud moet de thee zijn?

Citaat van: elfelfje op 24 februari 2007, 15:27:39
Hoi Hennie,

En vond je het lekker. Ik wel. Niet alle 8 mijn valkjes lusten het hoor.
Ze zijn sowieso allemaal dol op thee en ieder heeft ook nog zijn eigen smaak.

Groetjes Anja

hennie

Hallo Inge,

Je kunt kruidenthee geven van de reformwinkel
salie,tijm,kamille,brandnetel, leverkruiden,paardebloem

Dit komt uit een info map van Dr. H.

groetjes, Hennie

Inge88

Aha okee.. dus geen vruchtenthee van pickwick die ik zelf het liefst drink?  ::)