28 maart 2024, 14:30:39

2 valkparkieten bij elkaar?

Gestart door *Manon*, 23 februari 2007, 18:18:01

« vorige - volgende »

*Manon*

Hallo,
Ik heb een vraag.
Sinds gisteren hebben wij een lutino valkparkiet van 2 jaar en het is een pop.
Ze is handtam, maar moet natuurlijk nog wennen. Nu kunnen wij nog een pop erbij krijgen van 1.5 jaar oud en ook zij is tam. Maar deze vogels kennen elkaar niet en zijn allebei altijd alleen geweest.
Wat is wijsheid, om te wachten met een nieuwe valk erbij tot dat deze die we sinds gisteren hebben, gewend is, of kan die andere valk er gewoon bij en blijven ze dan ook tam of trekken ze dan meer naar elkaar en komen ze hun kooi niet meer uit.
Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.

Groetjes Manon

Inge88

Sowieso zou ik je aanraden het nieuwe valkje nog apart te houden ivm eventuele ziektes.. denk aan 6-8 weken apart houden. In die tijd kunnen je valkjes wel aan elkaar wennen.

Rianne

Hoi Inge,

de quarantaine tijd heeft geen zin als vogels bij elkaar in dezelfde ruimte zitten, althans voor de meeste ziektes. Wil je het goed doen, en je hebt de mogelijkheid, hou ze dan in gescheiden ruimtes gedurende de quarantaine. Heb je daar geen plaats voor, observeer de nieuwe vogels dan goed, lees daarvoor het topic over de aanschaf van een valkparkiet bovenaan dit forum onderdeel. :)

Inge88

Oh, dat wist ik niet. Bedankt, heb meteen dat onderdeel gelezen. Als het valkje bij dezelfde kweker vandaan zou komen als het eerste valkje, moet deze quarantine evengoed?

*Manon*

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind het ook een beetje moeilijk te kiezen voor nog een valk die al tam gemaakt is.
Vandaar mijn vraag. Zelf denk ik dat het leuker is een jonge valk aan te schaffen die je zelf tam kan maken. Je kunt dan ook zelf kiezen voor de kleur enzo en zou het niet zo zijn dat een jonge valk sneller geaccepteerd wordt door de valk die we nu hebben?
We staan nog in dubio wat we doen!

Groetjes Manon

Inge88

23 februari 2007, 21:49:42 #5 Last Edit: 23 februari 2007, 21:53:36 by Inge...
Het zou niet moeten uitmaken hoe oud je valk is voor de acceptatie door een andere valk. In elk geval dat is wat ik heb begrepen van anderen.

Verder is het uiteraard leuk om een jonge valk aan te schaffen! Als het een mannetje is, kun je die ook een aantal woordjes leren (mits je daar heel veel aandacht aan schenkt), je moet daar vroeg mee beginnen.

Van wie krijg je die valk van 1.5 jaar dan?

*Manon*

We zouden die van iemand kopen die adverteerde omdat ze te weinig tijd had, maar we hebben er vanaf gezien.
Nu kan onze valk eerst wennen aan ons en we vinden het leuk om een jonge valk aan te schaffen.
Maar of het een man wordt, weten we nog niet, want dan zit je weer dat je jonkies erbij kan krijgen en dat willen we eigenlijk niet.
In ieder geval went onze valk Pipi al aardig aan ons, alleen is ze nog een beetje blazerig en pikkerig als we haar uit de kooi willen halen.
Maar ze is heel lief.

Groetjes Manon

Lin

Hoi,

Je kan ook de eitjes lekprikken. Dan kunnnen ze toch broeden maar komt er niks uit. Een koppeltje vind ik altijd er wel erg lief uitzien.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

*Manon*

Ik heb nog helemaal geen ervaring over het hoe en wat van een valkparkiet. Ik vind dit een super site, omdat je hier van alles kunt leren over de valken.
Is het dan niet zielig dat je die eitjes kapot prikt?
en kun je zeker weten als je een jonge valk aanschaft of het een man is?

Groetjes Manon

Riny

Hoy Manon
Als de eitjes nog niet enkele dagen bebroed zijn , is het embryo nog niet tot ontwikkeling gekomen.
Dus zolang is het niet zielig.
Soms kun je , als de kweker de splitten van de ouders kent, al heel vroeg weten of je een mannetje of een popje hebt.
Groetjes Riny

*Manon*

Hoi Riny, dank je voor je uitleg!
als ik het goed begrijp, kunnen mannen aardig tekeer gaan met schreeuwen en krijsen, maar dat hoeft niet persé..
Pff... moeilijk hoor om een keus te maken, moet er gewoon effe de tijd voor nemen.
Kun je een pop ook woordjes leren of lukt dat alleen bij een man bij veel geduld en oefening?

Groetjes Manon

Riny

Hoy Manon
Dat schreeuwen is vaak ook een kwestie van opvoeden.
Of er ook popjes zijn die woordjes nazeggen is me niet bekend.
Dan moet je toch echt een mannetje hebben, en dan ook nog een die er aanleg voor heeft.
Groetjes Riny

*Manon*

Hoi Hoi,

Fijn al die reacties, heb er echt over lopen dubben, omdat wij graag een valkje erbij willen... de valkparkietenkoorts heeft ook ons goed in de mangel.
We hebben gekozen voor een vrouwtje. En we krijgen haar over enkele weken, zo kan Pipi even goed aan ons wennen en kunnen we goed de tijd nemen voor haar en straks dan ook voor onze nieuwe valk.

Bedankt voor de adviezen!