28 maart 2024, 14:02:47

Three is a crowd?

Gestart door jorgen.bodde, 23 februari 2007, 16:29:38

« vorige - volgende »

jorgen.bodde

Hoi Allemaal,

Ik wil t.z.t. een nieuw valkje erbij nemen om Lukas wat minder alleen te laten voelen. Ik zit er zelfs ook aan te denken om er dan nog een te nemen, zeg maar een maand of twee na de tweede. Hoe gedragen drie valkjes zich? Wordt het dan te druk voor ze of wordt er een dan een 'buitenbeentje' ?

Ik weet ook niet of die derde (of tweede) nog een beetje tam te krijgen is zodat ze niet altijd met zijn drieen bezig zijn..

Het lijkt me leuk drie van die schatten rond te laten vliegen, maar ik weet niet zeker of dat een te grote aanslag wordt op het huis. Als ik thuis ben gaat de kooi open, als ik naar bed ga, dan gaat hij dicht. Ik heb soms de grootste moeite om valkjes in de kooi te krijgen dan willen ze gewoon niet. Als ik er drie zou hebben, zou ik ze dan never nooit meer in die kooi krijgen? Of is het een groepsgedrag dat als er een in gaat ze allemaal wel erin gaan?

Als laatste, hoe groot moet een binnenvoillere zijn om drie te kunnen huisvesten? Ik zit nu helaas niet thuis om het op te meten maar de kooi is vrij ruim hij lijkt op deze;

http://images.speurders.nl/images/21/2133/21333857_3.jpg

Maar niet zo hoog. De kooi is zeg maar 1/3e minder hoog dan deze want hij staat op pootjes. Misschien koop ik ooit wel een langere kooi maar die zijn best prijzig .. Thuis zal ik even een foto maken van hoe mijn kooi er ongeveer uitziet.

Groetjes,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Mara

Hoi Jorgen,

Ik zou er wel op letten dat je geen twee mannetjes en een popje neemt. Ik vind drie zo'n gek getal, ik zou dan voor vier gaan (wil ik zelf ook als ik op mezelf ga, begin met twee....). En de kooi lijkt me groot genoeg....

Ja, grote kooien zijn vrij prijzig, misschien staat er iets op martkplaats.nl of zo?

Groetjes

Mara

jorgen.bodde

Hoi,

Als ik een mannetje en een popje neem, gaan die dan gegarandeerd koppelen? Ik weet niet zeker of ik wil kweken, ik wil ook die ellende met sjors niet meer hebben van legnood, en de mogelijkheid dat er dus verstoppingen optreden. Ze zitten de hele dag in de kooi, en ik ben er niet altijd om erop te letten of het al zover is, tenminste niet overdag want dan werk ik..

Is het dan verstandiger een mannetje te nemen ?

Groetjes,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Arno

Hoi,
Als je een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zet is de kans vrij groot dat ze inderdaad een nestje zullen en willen beginnen als het moet zelfs op de grond in de hoek van de kooi.
Dus als je dat echt niet wil zou ik het bij alleen mannetjes of alleen vrouwtjes houden.
Groeten Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

jorgen.bodde

Hoi Arno,

Op zich vind ik het niet erg, maar ik ben bang dat mijn nieuwe popje dan hetzelfde lot ondergaat als mijn overleden popje sjors. Ze had veel last van verstoppingen het waren d'r nieren maar misschien is de paringsdrang van mijn mannetje wel de oorzaak ervangeweest dat het erger is geworden dat de verstoppingen of een klem gezeten eitje een infectie heeft veroorzaakt

Groetjes
- Jorgen


Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Riny

Hoy Jorgen
Als ik je een raad mag geven;
Ik zou altijd een even aantal valkjes kopen.
Dan heb je nooit dat er een buiten de boot valt.
Ook al heb je allemaal mannetjes of popjes ,ze hebben toch voorkeur voor een ander.
Vandaar een even aantal, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Groetjes Riny

jorgen.bodde

Hoi Riny,

Oke dan worden het er toch maar twee. Ik merk dat als mijn ouders hun valkje bij mij stallen als ze op vacantie gaan, dat drie valkjes los echt een maximum is voordat het moeilijk wordt om ze een beetje te controleren en in de gaten te houden. Misschien ooit als ik een andere inrichting heb, zal ik er twee bijkopen.

Bedankt voor de tip! We willen natuurlijk niet dat er valkjes ongelukkig worden ;-)

Groetjes
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas