19 april 2024, 03:13:44

Jong voert broertjes/zusjes

Gestart door Jong voert, 24 augustus 2002, 02:11:44

« vorige - volgende »

Jong voert

Mijn valkparkieten koppel heeft een nest gehad waar uit 2 jongen kwamen Twinkel en haar zusje. Dit koppel heeft een tweede nest met succes, drie jongen. Maar wat gebeurt er nu? Het jong uit het eerste nest, Twinkel, help mee met het voeren van haar broertjes/zusjes... Ik kwam namelijk vandaag de voliere in en ik hoorde het gepiep wat je hoort als de ouders hun jongen voeren en ik ging kijken en alleen Twinkel zat bij haar broertjes/zusjes.
Nu is mijn vraag: Horen jonge valkparkieten mee te helpen met het nest?
 Nou greets Diana

Peter

Hoi Diana,

Jongen doen dat ook bij elkaar. Ze voeren verder geen voer maar drukken wel de snavels op elkaar en maken hetzelfde geluid. Bij ons doen ze dat ook, dan zeurt er eentje om voer en een andere jong doet dan net of hij/zij gaat voeren. Misschien is dat om te leren ofzo hoe het moet.

Groetjes,
Peter

Mandy

Wel een late reactie na 3 maanden maar ik zit hier dan ook pas op.
Ik heb het nog gekker meegemaakt. Ik had een jong grasparkietje die een kleine maand uitgevlogen was en die ging een jonge valk die net uitgevlogen was voeren. Ik zag hem echt zaadjes opgeven en voeren aan de valk. Nadat ze een maandje tussen elkaar zaten zag ik deze grasparkiet ook boven op die valk klimmen om te treden (;paren). Want blijkbaar treden mijn mannetjes grasparkietjes op alle jongen (grasparkieten) die de eerste dag uitvliegen, daarna zie je dat niet meer. Wel een vreemd zicht hoor en zielig bij die jonge weerloze beestjes die voor het eerst de wereld aanschouwen, het zal wel bij de natuur horen? Bij de valken heb ik dit nooit gezien.
Ik denk dat het iets instinctiefs is dat ze aan elkaar door moeten geven om te leren en om te overleven.
Groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl