6 mei 2025, 12:54:12

Schrikkerig

Gestart door jorgen.bodde, 21 februari 2007, 22:45:03

« vorige - volgende »

jorgen.bodde

Hoi allemaal,

Ik wil lukas tam maken, maar nu hij alleen is, lijkt hij veel schrikkeriger dan anders. Hij lijkt eigenlijk alles opnieuw te leren, is vaak op zijn hoede met zijn kuif helemaal omhoog. Ik wil hem niet teveel stressen om hem tammer te maken, maar weet dat hij redelijk tam was toen mijn andere vogel er nog was.

Moet hij nog wennen? Het is natuurlijk pas sinds 4 dagen dat hij alleen is. Ik zou hem graag wel tam krijgen (zodat hij naar me toe komt etc) voor ik er nog een bij koop.

Ook kruipt hij elke keer weer in zijn kooi, dus helemaal happy is hij nog niet.

- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Inge88

21 februari 2007, 22:50:22 #1 Last Edit: 21 februari 2007, 22:55:26 by Inge...
Hoe oud is lukas en hoelang heb je hem al? Ik denk dat het in eerste instantie echt wennen is voor 't beestje, voorheen was er altijd een ander vogeltje; nu niet meer.

hennie

Hallo Jorgen,
Wil je eens uitleggen hoe tam Lukas al is/was.
Vertel eens wat je allemaal al met hem kan.

groetjes, Hennie

jorgen.bodde

Hoi Hennie,

Lukas heeft voornamelijk in de schaduw van Sjors geleefd. Daar kwam ik eigenlijk te laat achter omdat hij altijd erg vrolijk was, maar dat is natuurlijk meer om Sjors te imponeren. Oke, wat ik allemaal met hem kan...

Hij stapt wel op mijn hand, en ik kan hem tegen mijn gezicht aan drukken met de zijkant van zijn vleugel, dat vindt hij niet erg, hij vindt het zelfs leuk want dan zit hij aan mijn baard te pulken ..

Soms kan ik hem aaien zonder dat hij eerst een signaal geeft dat hij het nog niet zo leuk vindt, als je heel voorzichtig bent dan vindt hij het niet erg.

Ik merk gewoon dat hij dus nog wat achtergesteld is qua ervaring en het omgaan met zijn omgeving. Alles wat er om hem heen gebeurt ziet hij met grote ogen aan, en een opgestoken kuif, terwijl hij toch al een jaar bij mij thuis woont. Hij schrikt van plotse geluiden (het kan natuurlijk zijn dat Sjors er gewoon geen interesse in had, en dat schrikken normaal is ;-) )

Wat ik ook merk is dat hij vrij gevoelig is qua geluid. Praat je te hard dan schudt hij zijn koppie wat erop lijkt dat het als te hard wordt ervaren, misschien komt daar het schrikkerige gedrag wel van?

Uiteindelijk hoop ik hem zo gewend te krijgen dat hij zijn omgeving niet meer zo eng vindt, en wat vaker rustiger bij me kan zitten.

Groetjes,
- Jorgen

hennie

Hallo Jorgen,
Het lijken mij omstandigheden waar Lukas op den duur wel aan zal gaan wennen.
Het is knap dat hij al op je hand wil zitten.
Je hebt het over aaien. Dat vinden de meeste valkjes geloof ik, niet zo fijn. Ze vinden het prettiger om op het kopje gekroeld te worden. Dan begin je heel voorzichtig vlak boven het snaveltje door de veertjes te "friemelen" . Hier wordt kroelen mee bedoeld.

Als Lukas dit fijn vindt gaat hij zelf wel aangeven waar hij wil dat je hem kroelt. Ze vinden het ook vaak fijn onder de snavel en dan doen ze hun kopje helemaal scheef, zodat je er bij kunt.

Probeer het maar eens heel voorzichtig. Vlak boven de snavel, op het kopje, met je duim en twee vingers.

succes, Groetjes, Hennie

Monky

Hi Jorgen,

Het lijkt mij ook dat het vooral een kwestie van wennen is. Je kan toch al behoorlijk wat met hem.
Trosgierst doet ook vaak wonderen wat kroelen betreft.
Ze zijn dan vaak heel geconcentreerd aan het smikkelen en laten het kroelen dan iets vaker toe. In de nek om het oor vinden ze bij mij vaak het lekkerst  :) Het kroelen dan  8) ::) ;D

Even over het harde geluiden en praten. Ik heb er een paar zitten die schudden zelfs het hoofd als ik fluister.

Ik denk dat jij je Lukas even wat tijd moet gunnen en dan komt het allemaal goed  :)

Succes in elk geval  :)

Groetjes,
Monky

jorgen.bodde

Hoi Hennie & Monky,

Ik wist niet dat aaien niet gewaardeerd werd. Mijn andere valk was er gek van. Maar dat was ook een echte kroelkip. Die kwam vragen om gekroeld te worden, sprong op mijn borst en duwde haar koppie tegen mijn kin aan.

Ik zal het dan bij kroelen houden, daar moet hij nog wel aan wennen maar ik weet zeker dat hij het wel lekker gaat vinden. Mijn andere valkje draaide inderdaad haar kop echt tot onder bij d'r kin en wangetjes.

Bedankt voor de tips!

Groetjes,
- Jorgen

hennie

Hoi Jorgen,
Misschien gaat Lukas het in de toekomst best fijn vinden om geaaid te worden. Maar nu je hem nog niet zo tam hebt, is het voor hem minder eng gekroeld te worden, als dat je hem meteen met de volle hand aait.

Rustig aan opbouwen en dan kom je met hem misschien wel net zover als met Sjors!!

groetjes, Hennie

jorgen.bodde

Hoi,

Ik heb goede hoop. Hij laat zijn koppie al zakken en laat al toe om een beetje over zijn koppie te krabben. We zullen zien!

Groetjes
- Jorgen

Rianne

Hoi,

als ik Lukas zo bekijk op de foto in de handtekening, is dit al een wat ouder valkje, ik schat al een jaar of zo. Bij oudere valkjes kan het tam maak proces wat langer duren, en bij sommige lukt het niet meer. Maar als je vooruitgang ziet, gewoon doorgaan! :D

jorgen.bodde

Hoi,

Ja je hebt gelijk. Lukas is iets ouder dan een jaar. Hij is niet schuw dat hij helemaal niet op mijn hand wil stappen, maar ik merk wel dat het hem meer moeite kost.

Een leuke doorbraak gisteren was dat ik hem op mijn knie had gezet, met mijn hand tegen zijn koppie aan en ik mocht zijn hoofdje voorzichtig kroelen.

Hij moet nog veel dingen alleen leren, mijn oudere valkje had altijd de leiding. Nu is het zijn taak om mijn toekomsige nieuwe valkje te laten zien hoe het allemaal moet.

Groetjes,
- Jorgen