valkparkiet weet niet waar ze moet landen

Gestart door trienke, 1 februari 2007, 16:24:23

« vorige - volgende »

trienke

Hallo allemaal

Mijn snowy van rond half jaar weet nog niet waar ze moet landen, met als gevolg dat ze ergens tegen aan vliegt. Ze heeft al veel afgebroken staartveren, waarvan ik deze week er 1tje moest van uit trekken omdat die bloedde. Vandaag had ze beschadiging tussen haar neusdoppen

Hoe kan ik haar leren om goed te landen? Of zal ik voor haar veiligheid moeten kortwieken?

Groetjes Trienke

*Patricia*

hoi trienke,

IK ga altijd met een arm omhoog staan en roep ze dan. Op het moment dat ze willen landen dan komen ze

groetjes Patricia

Inge88

Inderdaad. Zoals mamalief zegt. Mijnes wist in een onbekende omgeving of zelfs in het donker ook niet waar ze moest landen. Ik riep haar in die gevallen en spreid mijn armen, gelukkig reageerde ze daar altijd op en landde ze op een van mn armen of op m'n hoofd. Zal bij jou ook werken misschien?

trienke

Dat doe ik dus elke keer al, maar helpt helaas niet :-\

Ik ben zelf geen voorstander voor het kortwieken van een vogel, maar als het voor haar veiligheid moet, zal ik dat laten doen.

Dus als er meer tips zijn?

Groetjes Trienke

Nynke

Dit verhaal komt me heel bekend voor. Onze K.C. was in het begin ook een hele slechte vlieger en landde altijd tegen het raam aan. Nu vliegt hij weer en probeert op de playtop te landen, alleen het nadeel is als er al iemand zit vliegt hij automatisch toch weer tegen het raam aan. Wij krijgen hem ook niet op de manieren zoals die gezegd worden. Gelukkig komt dit niet meer zo heel vaak voor en vinden wij het goed zo... Hij zal toch een keer moeten leren landen en het gaat hem zeker lukken  ;D

trienke

Mijn snowy komt dus elke dag uit de kooi samen met haar vriendjes, en als die gaan vliegen wil ze ook gaan vliegen, met als gevolg dat ze geen goede plek kan vinden om te landen en ergens tegen opvliegt.

Dus als iemand nog tips heeft zijn ze welkom, ook advies om haar toch te laten kortwieken.

Nynke

Wij hebben hele slechte ervaring met kortwieken.
Onze twee wildkleuren zijn er heel onzeker van geworden.
Vooral onze K.C. en daarom had hij heel veel problemen om weer vertrouwen te krijgen in het vliegen.
Hij vliegt al wel weer, maar nog steeds heeft hij veel twijfels.
Ik zou dus onze valkparkieten nooit meer laten kortwieken..
Maar misschien zijn er mensen die er wel goede ervaringen hebben.
Ik zou niet weten wat je hieraan kan doen...
Maar persoonlijk zou ik niet gaan kortwieken..

robeke

Valkjes leren heel snel waar ze moeten landen. Je moet je valkje nog wat laten rondvliegen en vaker met hem gaan waar hij mag landen onze valk heeft zelf gevonden waar hij gaat landen (nl.op de gordijn ;D of op zijn kooi 8) )

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

kimmie

Ik heb ergens als tip gelezen, dat bepaalde takken neer kon leggen op de plek waar ze meestal tegen aan vliegen...

Je kan die takken neerleggen als een soort zitstok, maar je kan ze ook gewoon recht op zetten (als spijlen van sommige kooien)

Ik hoop dat je wat aan deze tip hebt...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

robeke

je kunt het ook doen als e valkje vliegt gelijk je zegt houdtakken tegen de muur hangen of op de grond leggen je valkje gaat er meschien naartoe(goed gedroogt hout)
mvg.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

trienke

Ik dacht even laten weten hoe het nu gaat met snowy

Het gaat iets beter met het vliegen van snowy, alleen weet ze nog niet goed waar ze moet landen. Ik heb het volegende gedaan. IK liet haar een paar dagen alleen er even uit, zodat ze niet gaat meevliegen met de anderen, en ik zo meer aandacht er aan kon besteden.

Ze vliegt nu dus minder, maar als ze vliegt is het toch weer meestal mis. De meeste tijd zit ze toch lekker gezellig bij me op de schouder.

Groetjes Trienke

Inger m

Hoi Trienke,
Het is mss ook mogelijk dat Snowy minder goed ziet, waardoor ze minder goed kan inschatten waar ze moete landenm (diepte zien). Het is niet altijd goed te merken of een vogel al dan niet goed ziet, omdat ze aardig leren omgaan met hun handicap. Bij de papegaaienopvang worden soms blinde papegaaien binnengebracht, zonder dat de eigenaren dat wisten.

Daarnaast kan ook het coordinatievermogen minder goed zijn. Ik vermoed dat er wel wat aan de hand is, want een normale vogel leert gemakkelijk landen. Ik weet niet of je kweekt, maar zelf zou ik dat met deze vogel niet zo snel doen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

trienke

Hoi

Weer wat te vroeg gejuigt dat het wat beter ging, nu is ze weer zo, dan gaat ze er maar voortaan alleen uit.

Hoi inger

Wat jij zegt kan wel eens waar zijn. Ze altijd een zwak vogeltje geweest sinds ze al een ukkie was, Haar heb ik ook moeten redden toen ze rond de 6 weken was, omdat ze erg zwak was, ze had nog warmte nodig en moest overgaan van de 3 voedingen naar elke 2 uur voederen.

Ze heeft inmiddels ook al geen staart meer, allemaal afgebroken door haar onhandigheid.

Ik was ook van plan om niet meer haar te gaan kweken, omdat ze dus een zwak vogeltje is.
Ze zit namelijk ook vaak heel vreemd, dan hangen haar vleugels soms. Maar verder is ze goed. Ze eet goed en drinkt goed. Ze is rond de 100 gram. ze slaapt op 1 pootje, knarst met haar snavel.

Groetjes Trienke