4 mei 2025, 12:48:07

Beau op de schouder

Gestart door SirG, 21 februari 2007, 14:55:37

« vorige - volgende »

SirG

Eeeej,

lang lang geleden (sinds augustus) hebben wij een valkparkiet gekocht in de dierenwinkel, wat later toch niet zo'n schitterend idee was !! Maar goed, we wilden hem zo graag tam en blijkt dat dit echter moeilijk tot bijna niet meer zou lukken (hij was immers al bijna volwassen toen we hem kochten) !!

Nu na zo'n goed half jaartje kunnen we trots laten zien, waar we staan ;o) !!

Ik liet hem dagelijks rondvliegen in huis !! Dit vond hij niet zo geweldig, want hij botste overal tegen uit paniek !! Dus heb ik hem geleerd om op een stok te gaan zitten buiten de kooi !!

dit vond hij echt geweldig !! Hij vliegt nog steeds uit paniek (door een onbekend geluid of omdat de andere valkparkiet begint te vliegen bv), maar hij botst niet meer overal tegen !!

Om een lang verhaal wat in te korten heb ik hem steeds op de stok dichter en dichter op de vinger laten komen en van de week is vanzelf overgestapt op de schouder en heeft hij hier bijna 4 uur gezeten !! Poetsen en knarsen,... hij vonbd het echt heel leuk !!

MAW als je héél véél geduld hebt en laat zien aan de valkparkiet dat je hem vertrouwt en hem geen pijn zult doen, dan komt het uiteindelijk, ooit wel eens goed !!

Hierbij wil ik toch enkele mensen van dit forum bedanken om info te geven !! Dank u wel !!

grtz Catharina, SirG en Ukkie, Beau en Cato ;o) !!
Catootje is er nu - en Beau'tje is veeele stiller.
Niet lang meer, of ze mogen bij elkaar.....

jorgen.bodde

Geweldig!

Het gaat inderdaad om vertrouwen en niet pushen. Gelukkig maakt lukas een bepaald geluid waaraan ik herken dat hij bang is en weg wil vliegen. Als je dat geluid herkent, dan moet je even een stapje terug doen. Lukas was gelukkig handtam toen ik hem kocht maar is nog schuw, en heeft nog veel te leren.

Ik ga vanavond trosgierst op mijn borst leggen om hem te laten eten en te leren dat mijn borst niet eng is. Hij kan lang op mijn schouder zitten maar uiteindelijk hoop ik dat hij er ook wil landen. Dat is een stap verder.

Succes met het verder tam maken. Wat bij mij uiteindelijk succes had met sjors was op mijn borst zetten en mijn handen heel losjes eromheen. Niets doen tot ze rustig worden en dan langzaam je handen weg doen. Op dat moment leren ze dat ze kunnen blijven zitten in plaats van direct weg vliegen. Dat hielp bij mij, maar zal uiteraard niet bij elke vogel helpen.

Groetjes,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas