7 mei 2024, 23:49:36

mutatie en splits vragen

Gestart door Inge88, 19 februari 2007, 19:54:47

« vorige - volgende »

Inge88

Ik ben me aan het verdiepen in mutaties en de daarbijhorende splits.. ik heb de artikelen op de website hier gelezen en nu had ik een aantal vraagjes.

Hoeveel splits kan een valkje meekrijgen? Bij een popje zijn dit er een stuk minder weet ik.
bijvoorbeeld een wildkleur man split voor witmasker en bont {x1 lutino} {x2 gepareld} is mogelijk?

Wat betekend ino?

Wat houdt de mutatie dubbel zilver, dominant zilver en recessief zilver in?

Ik zag ook bij de mutatiecalculator op de website 2x geelwang en wildkleur staan; bij Autosomaal dominant en Geslachtsgebonden, hoe zit dit?


Rianne

Hoi,

de hoeveelheid splits kun je zo zien in de mutatiecalculator, hoewel het onwaarschijnlijk is dat een valkje al die splits zal bezitten ;)

Ino staat voor lutino of albino, vraag me niet waarom maar sommige kwekers zeggen dat dit hetzelfde is. Daar ben ik het niet mee eens, een lutino is een lutino en een albino is een witmasker lutino.

De benaming zilver wordt al niet meer gebruikt, dit is pale fallow geworden. Dominant zilver houdt volgens mij in dat er geen 2e (split) zilver valk bij nodig is om zilver te kweken, recessief is dus dat er een tweede (split) zilver valk moet zijn om weer zilver jongen te krijgen (zoals bij bont). Dubbel zilver weet ik niet.

Je laatste vraag zou ik zo gauw geen antwoord op weten. Wildkleur is sowieso een steeds terugkerende factor, ongeacht welke mutatie je hebt.