5 mei 2025, 11:49:46

Schreeuwende valkjes

Gestart door fikje6, 19 februari 2007, 12:16:39

« vorige - volgende »

fikje6

Hoi!

Ik zit met een "klein" probleem.  We hebben 2 valkjes die in dezelfde kooi zitten, een mannetje en een vrouwtje.  Sinds enkele weken beginnen ze vanaf 's morgens half 9 te schreeuwen en dit duurt dan de hele dag door.  Het is te zeggen, het schreeuwen gaat op den duur over in een eentonig gezaag dat de hele dag duurt.  Het is echt om gek van te worden.  De valkjes uit hun kooi laten helpt niet meer, ze kruipen dan op hun kooi en gaan rustig verder met hun gezaag en geschreeuw.  Een doek over hun kooi hangen helpt ook niet meer, ze blijven gewoon zagen.  Hetgeen we nu doen is hen een soort van time-out geven door ze even in het washok te zetten waar het donker is maar als we hen er dan weer uithalen begint alles weer opnieuw.  Tegelijkertijd vind ik het ook zo zielig dat ze daar in het washok zielig zitten te kijken.  We zijn echt ten einde raad, mijn vriend wordt er knettergek van en zelfs ik begin dit redelijk irritant te vinden (ben de hele dag thuis en mag niks tillen dus ik kan hun kooi nergens anders naartoe verplaatsen).  Zou het misschien te maken kunnen hebben met de lente die eraan komt en dat ze dat voelen?  Of komt het omdat ze aan een grote raam zitten en ze buiten veel vogeltjes zien?  Ik weet het echt niet meer, ben ten einde raad.  Ik zie m'n birdies graag maar m'n geduld raakt stilaan op. :'(  :'(
Kan er iemand helpen/raad geven?
Alvast bedankt!

Vicky

PS: ik heb al op dit forum gezocht naar verwante items maar niks gevonden wat echt overeen komt met onze situatie daarom deze vraag...

Riny

Hoy Vicky
Het enigste wat ik je aan kan raden is ''probeer het te negeren.
dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd maar moeilijker gedaan.
Toch is dit de beste methode.
Als je er toch op reageerd, ook al is het door te mopperen, dan krijgen ze toch wat ze willen.
En dat is aandacht.
Zorg dat ze genoeg afleiding in hun kooi hebben , speeltjes e.d.
En probeer om een vast ritme erin te krijgen.
Vaste tijden dat je met hun bezig bent, en tijden dat ze zich zelf moeten amuseren.
Veel succes !
Groetjes Riny

Puck

hoe oud zijn ze?
Misschien ook pubertijd?

fikje6

Hoi!

Bedankt voor de reacties!  Vanaf vandaag ga ik proberen hen gewoon te negeren.  Is wel niet makkelijk want ik kan bijvoorbeeld geen tv kijken want daar hoor ik gewoon niks van.  Deze morgen om 8.20hr was het weeral zover: gekrijs en geschreeuw à volonté!  Hoe lang duurt het eigenlijk voor ze door gaan hebben dat ze geen aandacht meer krijgen en ze gaan stoppen met schreeuwen?
Nee Puck, pubertjes zijn het al lang niet meer: Birdy wordt dit jaar 7 en Yellow is ook zoiets denk ik (we hebben haar al 4 jaar maar weet haar exacte geboortedatum niet).
Er hangen speeltjes in hun kooi maar daar kijken ze gewoon niet naar.  Wat moet ik nu precies doen vandaag?  Een vast tijdstip kiezen dat ze uit hun kooi mogen en hen dan alleen aandacht geven of mogen dit meerdere tijdstippen zijn?  Ze zitten nu naar mijn gevoel op hun schreeuw-piek-moment dus als ik ze nu uit hun kooi zou laten zou ik hen weer belonen voor hun geschreeuw.
Nog iets wat me opgevallen is: normaal gezien doen m'n valkjes rond de middag altijd een middagslaapje maar dat gebeurd de laatste weken ook niet meer: ze hebben het te druk met schreeuwen.  Is dit ook normaal?

Vicky