19 juli 2025, 23:11:37

Dagboek van Chico.

Gestart door VaLKPaRKieTJe, 24 augustus 2003, 01:53:27

« vorige - volgende »

VaLKPaRKieTJe

27 nov 2003

Miep had van de week weer last van haar buikje, en het eitje dat ze legde in het kooitje toen ze weer apart zat, was heel, maar erg zacht, je kon het zo indeuken, liet baasje zien.
Ze had er met een zaklamp door gekeken en je kon het dooiertje goed zien zitten, bij de andere eitjes niet.
Baasjes baasje zei, dat dat kon betekenen dat er iets in zat, of dat de eitjes gekookt waren, maar dat kan toch niet met een temperatuur rond de 38 graden, ben dan misschien maar een valkpariet, maar dat snap ik wel, dat dat niet kan.
En trouwens, het kan ook zijn dat het schilletje gewoon te dik is om er doorheen te kijken met een zaklamp.

We hebben sinds vandaag ons prive grasveld, een bak kattegras, en ik was de 1e valk die er naartoe ging, ben ik geen held.
Ik had gelijk mijn snavel erin gezet om te kijken of je het kon eten, en volgens baasje was dat de bedoeling ook, mooi, die onthou ik.
Baasje heeft gelijk gezorgd voor een extra schoteltje vogelmineralen enzo, voor de eitjes van de kwartels, niet dat Moppie straks weer pijn in haar buikje heeft, dat is niet leuk.
Met de broedeitjes gaat het tot nu toe goed, ze blijven op temperatuur en tussen de eitjes zit zelfs gewichtsverschil, de ene paar eitjes zijn zwaarder dan de andere. Zou dat dan toch betekenen dat we binnekort gespuis op de bodem hebben??

De warmtelamp, die geeft wel gewoon licht, heeft nu een rode lamp erin, baasje kon geen infrarood lamp vinden kleiner dan 150 Watt, en de fitting was niet aleen te groot, maar de hele lamp was in dorsnede zo'n 10 cm of meer.
Dat was dus echt een lamp voor in een varkenshok, zei baasje.
Als je dat boven de eitjes hangt, dan worden ze gekookt. Gelukkig is baasje slim, en draait de eitjes ook vaak. En ze let er goed op, nog even en wie weet, kijkt baasje en ligt er zomaar een kuiken tussen. Hihihihihihhi, dan kan je mij van de odem van de voliere vegen hoor, goh wat zou dat een giller zijn.

Maar goed, ik ga slapen, en groetjes aan alle valkjes en baasjes die ons valkjes bestaan zo goed onderhoud.

Kussies, Chico. (chicolief)

VaLKPaRKieTJe

30 nov 2003

Auw auw, mijn kleine oogjes, heb zo'n pijn aan mijn oogjes, oh baasje kan je daar alsjeblieft niet wat aan doen??
Volgens baasje zijn mijn oogjes heel rood en dik, net ontstoken oogjes, maar ik moet ook soms niezen, Egbert heeft het ook, maar het doet verrekte pijn in mijn oogjes zeg.
Baasje denkt dat we een koutje hebben gevat, Egbert en ik.
Wat ik het liefst doe nu, slapen, heel veel slapen en pas weer wakker worden als het weg is.
Vanmiddag even bij baasje gezeten, heeft ze even naar mijn oogjes gekeken, misschien kon ze er achter komen wat het is, maar ze weet het niet echt, ze denkt een koutje, maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker.

Met Moppie gaat alles weer goed, (even afkloppen) en ze gaat vrolijk door met leggen, ze lijkt wel gek, waar haalt ze al die eieren vandaag zeg.
Guust lijkt wel aan mijn staart vast geplakt, waar ik ook ga, ze volgt me overal.
Ze is ook zo lief he, als ik sloop, sloopt ze rustig met me mee, en als ik op de schommel zit, zit zij eronder.
Heeft baasje misschien lijm aan mijn kont gesmeerd??
Baasje heeft gister 3 staartveren van Jeltje gehad, nou ja, ze kreeg ze van de hond.
Jeltje zat bij haar, ze stond bij de bank, de hond springt, hapt in der staart, gelukkig niet in Jeltje zelf, en daar lagen 3 staartveren, arme Jeltje.

Maar goed, de ziekenboeg is weer geopend, spreekuur van 9u tot 13u en van 17u tot 20u, voor spoedgevallen is de deur altijd open, maar je moet het maar net treffen dat er iemand wakker is. ;D
Nu ga ik slapen en proberen te hertellen en anders krijg ik nog wel 20 knuffels van baasje, dat ik daar maar beter van mag worden.... Let's hope so, anders kan ik naar de DA, en daar ben ik bang voor, na de verhalen van Dizzy toen.

Welterusten en knuffelkusjes, Chico. (oogpatientje)

VaLKPaRKieTJe

6 dec 2003

Jaaa, het is hier officieel benoemd tot ziekenboeg.
Wij vogeltjes zijn niet lekker, baasje is ook ziekig, niet zo best, maar wel lollig, nu zijn baasje en ik allebei aan het snotteren, weet je dat dat heel grappig klinkt?
Nope, nog geen kuikens in het broedplantsoentje, ziet er ook niet naar uit dat die gaan komen.
Maar goed, dat is dus de reden dat het in mijn kleine (...) dagboek zo lang stil bleef, te lusteloos en te ziek om al na te denken, laat staan te gaan bedenken wat we die dag allemaal hadden gedaan.
Maakt niet uit, ik laat even blijk van leven merken, ja we leven nog hoor.

Maar goed, baasje heeft mij vandaag even naar buiten gehaal, nadat ze naar de manege was geweest en voor ze ging oefenen op de bass.
De andere mensjes hier zeiden niks gehoord te hebben van boven, nou, wij wel hoor, en het klonk vreemd,, maar later bleek dat ze mee speelde met nummers van U2, dat verklaarde alles.
Baasje is knettergek, maar wel heel erg lief, ze doet zowat alles voor ons, oh ja, en met Moppie gaat ook alles weer goed, geen last meer gehad van haar buikje, dus ze wipwapt er vrolijk op los daar beneden, samen met Miepie, die is ook van de partij.

De arme beestjes, worden gewoon half onderuit getrokken door Kwartelomeus omdat hij zonodig aan zijn trekken moet komen. >:( Wees eens een beetje man en doe het een beetje netjes aan, baasje kan het vanaf de stoel helemaal horen, kan ook wel wat stiller hoor, daar benee.
Maar goed, baasje zegt dat het bijna kerst is, nog nooit van gehoord maar schijnt vlgens baasje erg leuk te zijn, alleen wel erg koud (als de houtkachel niet aanstaat dan).
Anders stookt baasje de kachel wel op en vallen we van onze stok van de hitte.
Morgen heeft baasje weer een hele vrij dag, gezellig, kan ze me leren hoe je je neusje snuit, al is die zakdoek, of whatever it is, wel een beetje groot voor mijn neusje.

Maar goed, moet gauw slapen, moet beter worden, dus welterusten.

Groetjes, Chico. (harry snotter ;D)

VaLKPaRKieTJe

14 dec 2003

We zijn verplaatst! Waar wij normaal staan staat sinds vandaag een ongelovelijk raar geval, het is groot, heeft takken en heeft veel weg van de bomen die ik ken, maar die ziet er toch anders uit.
Hoezo? Nou, er hangen dingen in, hij geeft licht... Hij maakt nog net geen muziek!
Ik vind het maar een raar geval, ik mag er van baasje niet eens mijn snavel in zetten omdat ik daarvan heel veel pijn in mijn buikje krijg en heel ziek word zegt baasje.
Nou, als zij het zegt zal dat wel, maar goed, ik heb vanmiddag toch even mijn oogjes uitgekeken zeg, nog nooit zoiets gezien.

Baasje zei ook dat ze kaartjes ging versturen, zal best, krijg ik dan ook een kaartje? Hmm, ik zou wel weten waar ik een kaartje naar ga sturen dan, hihi. ;D Ach, baasje is bij me dus bang hoef ik niet te zijn voor dat grote, lichtgevende, volgehangen, boomachtige ding.
Maar goed, ik ga pitten, te veel indrukken vandaag, word een vogeltje moe van.

Groetjes, Chico. (lekker ding)

VaLKPaRKieTJe

19 dec 2003

Baasje heeft het heel druk, op haar werk hebben ze haar stees nodig en dinsdag, woensdag en donderdag moest ze al werken en zaterdag ook, volgende week moet ze ook werken, en de dagen dat ze niet hoeft te werken staat ze op de reservelijst, dus hebben ze iemand nodig kunnen ze haar bellen.
Vaak werkt baasje 's middags en 's avonds of alleen 's avonds als ze extra moet werken, zaterdag moet ze om 8 uur 's morgens beginnen, ik hoop dat ik nog wel gewoon lekker rond mag vliegen dan.
Ik mag wel lekker vaak rondfladderen van baasje.

Dat is erg leuk, want dan ga ik eerst een rondje vliegen en dan lekker op baasjes hoofd zitten. Gisteren vloog ik tegen het raam, zo met vitrage en al, ging iets te hard denk.
Dus ik kletter zo op de grond en baasje raapt me op en vond me een sukkeltje, maar nog steeds erg lief. Moest ik maar niet meer doen zei ze, was niet zo slim van me.
Maar ja, die vitrage schommeld zo leuk. ;D
Plus, ik kreeg wel meteen een lekkere kroel, doe ik dus wel vaker denk.
Baasje moet nog steeds kerst cadeaus kopen, ze heeft er wel al een paar, maar ze heeft nog niet alles.

Ben benieuwd...
Ik ga weer tukken, ben heel erg moe, waarvan moet je mij niet vragen.

Welterusten en groetjes, Chico. (sukkeltje)

VaLKPaRKieTJe

4 jan 2004

Baasje heeft de laatste tijd veel gewerkt, daarom waren we nooit online, want baasje zat elke dag op haar werk.
We hebben wel een update, Guust en ik zijn een grote stap vooruit gegaan.

Guust zit tegenwoordig regelmatig bij mijn baasje op haar hand of schouder. Soms kan mijn baasje haar over haar borst aaien en dan hoor je een kort sisje en verder niks.
Ze gaat er goed op vooruit en word ook in de groep socialer, ja je merkt het soms, wanneer ze haar snavel opentrekt.
Normaal zegt ze niks, maar als ze wat zegt....

Ook ik ben een stoer vogeltje, ik heb ontdekt dat ik groot talent heb in 'thaise massage' en ook Guust haar vering is niet doorgesleten, zoals bij Jeltje, althans, niet zo erg.
Ook heb ik van de week Jeltje te grazen genomen, kon gewoon opstappen, ze deed niks, maar later werd ik eraf geduwd door die asociaal jaloerse Egbert, die het wel even van me overnam.
Heeft vanmiddag nog een paar veren uit mijn kuif getrokken.

Ja jongens, mijn rui is begonnen, overal vind je veren van mij, mijn 2 moie gele staartveren zijn al weg, die gaat baasje inlijsten zei ze. :P
Weet je wat ik tof vind, er ging vanmiddag een kwartel vliegen toen we los waren, en baasje had het eerst niet door, totdat ze besefte dat er geen valkjes meer in de voliere zaten, dus kon het ook geen valk zijn, nee, het was ook geen vliegmachine, het was onze eigenwijze Miepie.
Kerst was ook wel leuk, ik heb tot 2x aan toe in die boom gezeten, waar ik het al eerder over had.

En dat geknal een paar dagen geleden, ik dacht 1 moment dat de hemel naar beneden kwam, maar toen baasje gewoon weglipe wist ik dat er niks aan de hand was, aangezien baasje me nooit in de steek zou laten in gevaarlijke situaties, daar ben ik nou eenmaal te lief voor.

Zo, de update is voorlopig weer voltooid, nu eens even verder kijken, oh nee, ik moet slapen, baasje zegt dat ik goed moet slapen aangezien ik me heb opgewonden vandaag, ik ben nog net niet schor....... oeps, nu ratel ik gewoon verder terwijl ik moet slapen... nou welterusten allemaal!!

XXX Chico. (kanjertje)

VaLKPaRKieTJe

5 jan 2004

Inmiddels is nu ook Kuif overleden, Ragebol was gister al dood gegaan. :'(
Nu heeft baasjes zusje geen cavia's meer.
Dit was even een korte update, see ya later.

XXX Chico. (manneke)

VaLKPaRKieTJe

12 jan 2004

Baasje vind me zielig, maar dat ben ik ook eigenlijk wel een beetje.
Egbert heeft 2 vriendinnetjes, Dizzy en Jeltje, ik heb er 1, Guust.
Guust vraagt me vaak om op haar rug te klimmen, door te piepen, alleen zodra we al bij elkaar in de buurt komen komt Egbert al naar ons toe, en als Egbert haar hoort piepen probeert hij op haar rug te klimmen, of als ik er al op zit, me eraf te duwen.
Dus baasje helpt me een handje en haalt Egbert van Guust af als het weer zover is.
Tof baasje wel he, Guust is er ook wel blij mee, die word steeds geraped.

Ik ben wel een stoer vogeltje, want ik bescherm mijn vriendin, tegen Egbert, tegen de honden, tegen alles eigenlijk, wat maar gevaarlijk is.
Natuurlijk krijg ik hulp van mijn baasje, want zo groot ben ik natuurlijk niet, maar mijn lef is wel groot.
Het is druk, op school voor basje, en op haar werk.
Daarom is baasje er niet vaak, maar als ze er is, zal je het hier lezen.

Ik ga nog ff een hapje doen, ff kroelen met Guust en dan lekker pitten.

Latertjes, Chico. (boef)

VaLKPaRKieTJe

2 feb 2004

Het heeft lang geduurd, iedereen hier heeft in spanning gezeten, baasje had een toets week en een herrkansings toets week en ja!!! we hebben er een 5e kwarteltje bij.

Vrijdag 30 januari is ons nieuwe kwarteltje Pluisje uit het ei gekomen.

Pluisje maakt het goed, eet en drinkt goed, is heel aanhankelijk en doet niets liever dan bij mijn baasje op der hand zitten.

Pluisje laat zich gemakkelijk oppakken en is ook heel tam al.
Al voelt Pluis zich vaak eenzaam omdat twee andere kuikens al dood zijn gegaan in het ei, aandacht van zijn 'mama' krijgt ie in overvloed.

Pluisje heeft nu gezelschap van 6 nieuwe eitjes die mogelijk over ongeveer 16 dagen uit zullen komen. (mocht het nog eens lukken)

VaLKPaRKieTJe

5 maart 2004

Hey luitjes,

Na lange tijd ben ik er weer, ik had het druk met Guust, baasje met school en andere dingen, en baasje is bezig met het regelen van een vrije dag op 15 mei, want ze wil natuurlijk niks missen van de meeting ;D
Baasje heeft ook een nieuwe verslaving, Counter-Strike, ik weet niet of iemand het kent maar ik vind het wel grappig om te zien hoor, ik zit namelijk altijd heel aandachtig mee te kijken met dat spel als baasje weer aan het spelen is.

Hier in de voliere gaat het ook goed, met Pluis, en de gebroeders Piep, de 2 jongste kwartels hier.
En met de valkjes en andere kwartels natuurlijk ook. Ondertussen valt net Jeltje van der stok, poging tot sky diven denk. :D
Ach, ik ging net bij baasje zitten, zag de rits van haar vest en zette vol overgave mijn snavel erin, en nog leuker, baasje vind het niet eens erg.
We hadden ook het goede nieuws van Angel en Nikita gehoord, en baasje heeft de jonkies gezien, zo lief, en natuurlijk het gloednieuwe goede nieuws van Kobus en Punky, ook erg leuk, en nu wij nog he. ::)

Nieuwe oplossing tegen het slopen van ons valkjes: wc rollen enzo, ophangen in de voliere of ergens anders in huis (let wel, je krijgt troep op de grond dan) en we kunnen vrolijk onze snavel erin zetten en het is nog goed voor ons snaveltje ook. En een lol dat we er aan beleven joh, de rollen vliegen erdoorheen hier.
We hebben een nieuwe digitale camera, dus er komen meer foto's van ons op het forum binnekort.
Vooral ik ben goed in poseren volgens baasje, maar ja, ze zegt dat ik er gewoon errug lief uit zie op de foto's.
Maar ja, wat wil je dan he, ik ben een valkparkiet, die zijn altijd erg lief, ook op foto's.

Maar goed, binnekort komen er wel weer foto's en natuurlijk ook van onze kleine dondertjes Pluis en de broertjes Piep.

Veel vogelkusjes en een voetje, Chico. (lieverdje)

VaLKPaRKieTJe

5 april 2004

Het is flink uitgedund in de voliere, Dizzy en Jeltje zijn er niet meer, ik snap er helemaal niks van, echt niet, baasje is heel verdrietig, en nu zit ik apart in een grote kooi.

Baasje zegt dat ik niet goed eet en dat ik ziekjes ben, nou voel ik me inderdaad niet opperbest, en ik heb ook niet echt honger.
Maar goed, omdat ze zo aandringt zal ik af en toe wel iets proberen te eten.

Baasje zegt dat ze het al vreselijk vind dat Jeltje en Dizzy weg zijn en wil mij niet ook nog kwijt.
Maar nou snap ik het niet, ik snap niet waar Dizzy en Jeltje zijn. Ik voel me wel verdrietig maar ik weet niet waarom.

Waarom voel ik me zo treurig, en ook baasje is niet blij, maar hoe kan dat, ik snap het niet.
Baasje heeft het verteld, dat Jeltje en Dizzy dood zijn, maar wat is dat? Zijn ze ver weg? Wanneer komen ze weer terug? Waar zijn ze heen dan? En waarom zijn ze weg?
Waarom snap ik het niet? En waarom snap ik het toch ook eigenlijk weer wel?

Waar zijn Dizzy en Jeltje? Ik mis ze zo, het is zo stil hier.

Speedy

Ik krijg er een brok van in me keel weet je dat...ik zie je koppie al voor me, omdat je het niet begrijpt.
Er is een mooi gedicht voor alle dieren die helaas van ons zijn heengegaan, dit heet Rainbow bridge.

Hier de Nederlandse vertaling voor jullie.

Veel sterkte.

De regenboog Brug
Er is een plaats in de hemel die regenboog brug heet.
Als een dier, dat een hele sterke verbinding heeft met iemand hier, overlijdt,
gaat dit huisdier naar de regenboog brug.
Daar zijn graslanden en heuvels voor al onze speciale vrienden
zodat ze kunnen rennen en samen kunnen spelen.
Er is genoeg eten, water en zonneschijn
en onze vrienden zijn er warm en comfortabel.
Alle zieke en oude dieren worden hersteld in gezondheid en kracht;
die gewond of verminkt waren, worden weer ongeschonden en sterk,
precies zoals wij ze herinneren in onze dromen.
De dieren zijn gelukkig en tevreden, maar er is één klein ding:
ze missen allemaal een speciaal iemand, iemand die achtergelaten is.
Ze rennen en spelen samen,
maar er komt een dag waarin er één plotseling stopt en de verte in kijkt.
Zijn heldere ogen staan strak; zijn verlangende lichaam begint te trillen.
Opeens breekt hij van de groep, vliegt over het gras, sneller en sneller.
Je bent gezien, en wanneer jij en je speciale vriend elkaar eindelijk treffen,
houden jullie elkaar stevig vast in dit vreugdevolle weerzien,
om nooit meer apart te zijn.
De vrolijke kussen regenen op je gezicht; je handen aaien de liefdevolle kop,
en je kijkt nog een keer in die vertrouwde ogen,
zo lang weg uit je leven, maar altijd aanwezig in je hart.
Dan kruis je de regenboog brug samen...

VaLKPaRKieTJe

Wow Trudie, mooi zeg, ik krijg er tranen van in mijn ogen, echt waar... :'(

Ook namens Chico, erg mooi gedicht.

bogey

Veel strekte hoor. Het is best eenzaam als je ze verliest. Ik heb er na 4 maanden nog steeds last van.
Knuf chico maar veel..hij zal het nodig hebben

Paul

Hoi Mariette,

Nogmaals sterkte met het verlies van jullie twee schatjes.
Gelukkig dat het toch nog goed gaat met Chico en Guust want alle vier was helemaal een ramp geweest.
Maar Chico komt uit een sterk nest hoor die zijn wel wat gewend gelukkig.
En dat ie even niet eet hoeft niet te betekenen dat ie ziek is misschien is ie gewoon van streek want ze merken toch wel dat er iets flink fout zit.
Morgen zal Chico ook wel weer zelf goed gaan eten en weer helemaal opknappen.

Groetjes, Paul