23 april 2024, 14:43:36

Rust zacht, Cinna...

Gestart door ziralioness, 18 februari 2007, 15:54:21

« vorige - volgende »

ziralioness

Onbegrijpelijk... :'(

Een aantal weken geleden begon mijn koppel valkjes in de buitenvoliere aan een nest. Veel te vroeg! De vorst is niet bevorderlijk voor een nest, noch gemakkelijk voor de ouders. Toch hebben ze, ondanks de vorst, hun eitjes gewoon gehouden, met constante controle van mijn kant. Het zijn twee sterke vogels en ze waren erg vastberaden, ze wilden niet weg van de eitjes.
Ook kregen ze extra voeding in het nachthok en hield ik de conditie van het tweetal scherp in het oog. Ze zaten gelukkig in het stro, dus dat zal extra warmte hebben gegeven. Ze deden het ontzettend goed.

Een tijdje geleden gingen Breezer en Cinna van hun nest af.
Twee eieren zijn nog uitgekomen, met (tot mijn verrassing) twee witmasker jongen tot gevolg. Gelukkig was de kou toen al uit de lucht. Helaas zijn ze toch beide (waarschijnlijk zéér kort na het uitkomen) overleden; waarschijnlijk hadden de ouders niet genoeg ervaring om de jongen te verzorgen. De kropjes waren volledig leeg toen ik ze vond.
Het was, voor zover ik weet, ook hun eerste nest.

Daarna waren Cinna en Breezer er even zat van en zaten ze weer lekker buiten. Ik had het nest netjes opgeruimd, en ze zaten weer samen te knuffelen, te fladderen en te scharrelen. Ze waren weer helemaal happy...



Cinna & Breezer

Maar vanmorgen zag ik alleen Breezer buiten zitten. Ik vond dat vreemd; ze hadden geen neigingen vertoont voor een nieuw nest en ook niet gepaard.
En toen we terugwaren van de wandeling met de honden, zaten ze allebei in het nachthok.

Ik besloot te gaan kijken... om tot mijn enorme schrik Cinna dood in het nachthok aan te treffen. Ze zat op de plek waar haar nestje heeft gelegen, maar er lagen geen nieuwe eieren.
Breezer was natuurlijk helemaal van slag.
Ik heb Cinna grondig geinspecteerd, maar kan geen doodsoorzaak ontdekken. Ze is niet te mager, ik voel geen eitjes zitten, dus geen legnood, en ze heeft nergens verwondingen.
De afgelopen dagen waren er ook absoluut geen tekenen van ziekte of zwakte, ze waren allebei erg happy en gezond... constant kroelen, lekker rondscharrelen, ze aten ook prima...

Ik begrijp gewoon niet waaraan ze is overleden...

Arme Breezer is echt compleet van streek. Na Sparky's dood in December, is nu ook Cinna dood... nu is hij beide vrouwtjes kwijt. Hij krijst echt om Cinna, hij blijft maar roepen...
Ik kan alleen maar hopen dat hij het red, en er geen sprake is van een ziekte...

Rust zacht, lieve Cinna... ik wilde dat ik wist wat je overkomen is... Je mannetje Breezer zal je vreselijk missen... :'(

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inge88

Wat erg zeg voor jou en voor het mannetje... sterkte! ook vreselijk om niet te weten wat de doodsoorzaak is... hoe oud was ze?

ziralioness

Ze was van augustus/september 2005... nog maar 1,5 jaar oud dus!!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ROCKS

Hoi,

Ohh, wat erg. :'(
Ik kreeg helemaal kippevel toen ik het las, gadsie.
Wat zielig voor het mannetje.
Ik heb dat ook meegemaakt, het gaat door heel je hart als je ziet hoe die zijn popje mist. :-\
Sterkte!

Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

hennie

Sterkte er mee!
Wat sta je toch machteloos met dit soort dingen.

groetjes, Hennie

Rianne

Ach nee toch... :'(

Het kan zijn dat door het broeden de weerstand van Cinna is verlaagd, en dat ze door de overgang van binnenhok naar buitenhok iets heeft opgelopen. Maar dan nog, zo acuut? :-\

Ik wens je veel sterkte met het verlies van Cinna, heb je net het verlies van Sparky wat verwerkt... :(

ziralioness

18 februari 2007, 16:12:49 #6 Last Edit: 18 februari 2007, 16:14:54 by ziralioness
CitaatHet kan zijn dat door het broeden de weerstand van Cinna is verlaagd, en dat ze door de overgang van binnenhok naar buitenhok iets heeft opgelopen. Maar dan nog, zo acuut? 


Ik denk dat dat wel meevalt, want ze konden altijd vrij in en uit, en deden dat ook als ze elkaar afwisselden met het broeden.

Verminderde weerstand zou hebben gekund, maar ze is niets te mager en was ook niet verzwakt of sloom de laatste tijd... Ze zaten de afgelopen tijd juist vrolijk te knuffelen. Ze maakte steeds een hele alerte, gezonde indruk.

Helaas kunnen ze het niet vertellen...

Cinna was geen tamme vogel, dus er was geen sprake van een sterkte band tussen haar en mij. Het was echter wel een heerlijk koppeltje met Breezer, en dat doet zeer. En ik vind het vreselijk voor Breezer... die arme jongen. Twee vrouwtjes kwijt in korte tijd, en nu helemaal alleen in die grote voliere...

Ze is zojuist begraven, naast Sparky... Nu maar hopen dat die arme Breezer het volhoud en niet wegkwijnt of ziek word...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Caroline

Ach, wat zielig.

Sterkte.

Rust zacht, Cinna.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Anja



Maar wat erg.

Ik wens je heel veel sterkte toe.

Anja

ziralioness

Bedankt allemaal, jullie zijn schatten!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Mara

Hoi Ziralioness,

Ik wens je veel sterkte met het verlies van Cinna. Ondanks dat het een niet tamme vogel is doet het altijd zeer, vooral omdat Breezer zo gehecht was aan Cinna.

Mara

Saar

Sterkte :(
Groetjes Saar :-*

heidi

Veel sterkte met het verlies van Cinna



Heidi

Marianne

Hoi Diane,

Veel sterkte!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!