23 april 2024, 14:01:45

Nagels

Gestart door Dana, 17 augustus 2003, 21:47:26

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje.
De laatste valkparkiet die we erbij hebben gekregen heeft 1 hele lange nagel aan de langste teen. Mijn vraag is kan en mag je die met een gewoon nagelschaartje knippen of moet je daar een speciaal nagelknippertje hebben voor vogels??
Gilbert had over het algemeen vrij lange nagels maar heeft daar denk ik nooit last van gehad omdat zijn vorige eigenaars haar alleen maar in de kooi lieten zitten en haar er bijna nooit uit hebben gelaten. De stokken die ze in de kooi had waren van plastiek en heel smal. Maar nu zit is ze net als de andere 2 de hele dag lekker los en heeft nu zitstokken van hout en een paar met van dat spul erom heen waar de nagels iets harder van slijten. De meeste nagels zijn nu redelijk normaal daardoor, maar alleen 1 nagel is zo lang dat ie niet goed om de stok heen kan en niet slijt . Ik dacht probeer het eerst met van dat spul dan hoef ik haar niet vast te houden en hoeft ze niet te stressen. Maar het werkt dus bij 1 nagel niet. Ik merkte vandaag doordat ze gewoon los is en overal kan zitten waar ze wil dat het teentje een beetje krom gaat staan van het plat zitten met de pootjes. (op de tafel en de lamp enzo) Dus vandaar mijn vraag mag ik het met een gewoon nagelschaartje knippen of niet.
En moet je het dan schuin afknippen??
Ik knip dan ook maar een klein stukje dan zodat de rest er zelf wel afslijt met dat spul omk de stokken.
Of kan ik beter naar een DA gaan??

Alvast bedankt.

Sander

hallo dana

er zijn vogelkwekers die het met een gewoon nagelnijpertje doen. Als je het zelf doet moet je wel opletten dat je niet in het rode adertje nijpt. Dan zou het nageltje beginnen bloeden.

groetjes
sander

Mirjam-Moniek

Hoi Dana

Ik heb zo'n speciaal schaartje voor mijn cavia's gekocht en die is ook voor vogels. Hij kostte me ongeveer 8 euro. Ik gebruik hem nu alleen meestal niet, omdat een mensen-nagelschaartje fijner gaat. Misschien ligt het aan het schaartje, misschien ligt het aan mij. In elk geval zou ik als ik jou was gewoon je nagelknippertje gebruiken. Het gaat daarmee prima.

Paul

18 augustus 2003, 05:17:31 #3 Last Edit: 18 augustus 2003, 05:18:00 by Paul
Hoi Dana,
Die schuurpapier rollen zijn heel slecht voor de pootjes van de valkjes dus die zou ik niet meer gebruiken.
Er zijn wel speciale zitstokken die de nageltjes afslijten en die heb je in verschillende diktes.

Zo zien die er dus uit en het is een soort steen als ze erop gaan zitten slijten de nageltjes.
Ik gebruik ze zelf niet en hoef hier nooit nageltjes te knippen want dat slijt normaal vanzelf.
Ik heb een groot kalkblok in de kooi waar ze ook op zitten en misschien slijten ze daar wel op.
Als zitstokken heb ik meestal die plastic geribbelde stokken en die bevallen mij prima.

Groetjes, Paul

Dana

Hallo allemaal,

Bedankt voor de adviezen. Ik wacht even tot vanmiddag want dan is mijn vriend er weer dan dan samen even dat ene nageltje knippen. (ik doe dat liever niet alleen)
En Paul bedankt dat je zegt dat die rollen slecht zijn. Haal ze er zo gelijk uit. Normaal gebruikte ik die dingen niet maar ik wou eerst wat anders proberen voordat ik gelijk ga knippen. En dat gaven ze me bij een dierenwinkel.
Ik had ergens gelezen op deze site dat houten stokken het beste zijn voor valken en dan in verschillende diktes. Dus die had ik er al voor die andere 2 valken die ik al heb en die hebben geen last van lange nagels (denk dat dat door dat hout slijt) alleen de logé die die nu een huisgenootje is.
Ik hoop dat als dat nageltje geknipt is dat ze niet meer zo lang worden en dan haal wel wat van die speciale zitstokken erbij. Die staan op een internet site he?

Bedankt allemaal.

Paul

Hoi Dana,
Ze zijn inderdaad op een internet site te bestellen maar in grote dierenspeciaalzaken hebben ze ze ook vaak wel liggen.
De site waar ze te bestellen zijn is http://www.happy-bird.nl/rockstone_perches.htm
Je kan die stokken met een vleugelmoer vastzetten aan de tralies dus het is heel makkelijk te monteren.

Groetjes, Paul

Dana

Hoi Paul,

Bedankt voor de link. Scheelt me zoeken ;D. Heb hem ook gelijk maar in mijn favorieten gezet want er staan meer leuke dingetjes op.
We hebben gistermiddag het nageltje geknipt en alles is goed gegaan. Alleen gilbert vond het nix die was helemaal in paniek, en later zwaar beledigd en boos >:( en wou even nix meer met ons te maken hebben). Maar naar een poosje mochten we haar alweer lekker kriebelen.
Iedereen bedankt.