10 mei 2025, 04:51:28

Waar kan het bakje het beste staan?

Gestart door jorgen.bodde, 20 februari 2007, 09:13:33

« vorige - volgende »

jorgen.bodde

Hoi,

Ik heb het zaad bakje op de grond staan naast het water bakje. Zodat ze kunnen eten en drinken tegelijk. Is dat wel een goed idee? Ze hingen ooit aan de kooi, maar omdat ik mertkte dat de spijlen "roestig" werden van elke keer opnieuw dat waterbakje erin klikken, leek het me schoner voor het valkje om dat in een kommetje te doen.

Ik vraag dit nu omdat mijn ex valkje Sjors gewend was zo te drinken en eten, maar Lukas deed het blijkbaar alleen omdat Sjors het deed. Ik merk nu dat ik het echt moet aanbieden en dat hij een beetje twijfelachtig is met eten. Ook heb ik het idee dat hij overdag niet veel eet. Dat kan natuurlijk te maken hebben met het verlies van zijn maatje wat redelijk recent gebeurd is

Groet,
- Jorgen

Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Rianne

Hoi Jorgen,

ik heb het voer en water boven de bovenste zitstok hangen, zodat er geen ontlasting in kan vallen. Ook gebruik ik een plastic water silo.

jorgen.bodde

Hoi Rianne,

Dat is inderdaad wat er soms kan gebeuren. Waar ik hem ook neerzet hij weet er soms wel een goed in te mikken. Dat is natuurlijk ongezond. Ik zal bij de dierenzaak speciale bakjes halen die ik aan de binnenkant kan bevestigen zodat hij daarvan kan eten.

Wat ik wel jammer zal vinden is dat ik het erg leuk vind elke morgen als ze lekker aan de tafel eten als ik mijn koffie drink. Dan zet ik de bakjes op de salontafel en eten ze gezellig mee. Een soort ochtend ritueel zeg maar. Ik zou natuurlijk de bakjes erna kunnen vullen en dan ophangen. Er is altijd een mouw aan te passen ;-)

- Jorgen

Rianne

Hoi,

het 's ochtends buiten de kooi eten kan gewoon doorgaan hoor, alleen in de kooi zul je wat aan kunnen passen.
Hier slapen ze vaak bovenop een voerbakje en ligt er 's ochtends ontlasting in. Daar eten ze wel omheen als ik wat later ben met voeren, ze zijn vaak al eerder wakker als ik ;)

Romy

Hoi Jorgen

In het kooitje van Flupke hangen 2 witte kolibriebakjes hoog in de kooi. Ik merk dat ze daar het meest uit eet, want haar stenen bakjes beneden raakt ze niet meer aan. Die staan er wel voor het geval de bovenste sneller leeg raken dan ik verwacht had (is me wel nog nooit voorgekomen, maar het is een zekerheid)
Daarbij heb ik ook nog een watertorentje redelijk hoog in de kooi hangen. Daar drinkt ze ook meer uit dan uit het bakje beneden.

De 2 bakjes die als 'reserve' beneden staan, haal ik er soms ook uit zodat Flupke samen met mij aan tafel kan eten.

Uit ervaring met mijn valkje, is dit het beste. Natuurlijk zijn geen 2 valkjes hetzelfde.

Groetjes
Romy

jorgen.bodde

Hoi Romy,

Bedankt! Ik denk dat het voor mijn kleine Lukas ook beter is. Hij eet wel, maar alleen als ik het eten aanbied. Ik denk dat hij zo afhankelijk was van mijn ex valkje, dat hij eerst moet leren hoe het allemaal moet.

Groetjes,
- Jorgen