2 mei 2025, 08:51:41

overstap pellets

Gestart door hennie, 13 februari 2007, 12:20:56

« vorige - volgende »

Jurriaan

9 maart 2007, 16:17:31 #30 Last Edit: 9 maart 2007, 16:22:15 by Jurriaan
Citaat van: Rianne op 14 februari 2007, 12:21:12
Ik heb ook High Potency Fine. Het is even doorzetten, bij een valkje is het zo 'wat de boer niet kent dat eet hij niet', dus je zult m wat moeten dwingen.

Haha, dit is zo herkenbaar. Ben sinds kort overgestapt op Harrison's. Het ging ongeveer als volgt.

Dag 1: 75% 'oude' zaadjes, 25% Harrison's
Dag 2: idem
Dag 3: 50% 'oude' zaadjes, 50% Harrison's
Dag 4: idem
Dag 5: 25% 'oude' zaadjes, 75% Harrison's (+ een woedende Basje)
Dag 6: idem

Let wel: tot en met dag 6 liet hij alle Harrison's liggen  ;D

Dag 7: 100% Harrison's + 'samen' Harrison's eten (kleine hoeveelheden aanbieden buiten de kooi, steeds nieuwe brokjes er bij leggen, "aaaah wat lekker hè Bas" etc etc.)

Dag 8 e.v.: 100% Harrison's + een hele blije valkparkiet

Vooral dag 5 en 6, toen ie echt boos was en niets van ons wilde weten, toen ie zielig ging zitten krijsen (doet ie normaal nooit), toen ie 100.000 keer op het schilderij ging zitten terwijl ie dat niet mag, vielen ons erg zwaar. Maar we zijn blij dat we hebben volgehouden en Basje is dat inmiddels overduidelijk ook!

gr,

jurriaan

*Amanda*

Citaat van: Sanna op  9 maart 2007, 15:45:32
Hoi Amanda,

Nee hoor, maakt niet uit. Je kunt makkelijk die voor grasparkieten kopen. Die gebruik ik ook (niet dat er fanatiek van gegeten wordt ;D).

Groetjes, Sanna

Hey Sanna,

Bedankt voor je reactie! Zijn die wat kleiner dan? Ik weet ook niet of mijn Punky het wil eten maar hij wil geen groente en fruit. Vandaar dat ik pellets erbij wil gaan geven.

Groetjes Amanda

Sanna

Hoi Amanda,

Die zijn zeker kleiner, ongeveer de grootte van zaadjes. Vandaar dat ik die toen genomen heb.

Groetjes, Sanna

*Amanda*

Bedankt!

Ga ik die binnenkort even halen  :D

Groetjes Amanda

maveef

Het is alleen jammer dat maar heel weinig winkels het verkopen. Ik heb nu nutribird gevonden, maar die andere merken heb ik nog niet gezien. Bij dierdomein hier verkopen ze helemaal geen pellets zucht..
Ik zit nu op 50% zaad en 50% pellets, en ze eten het goed. Ik wil niet helemaal over op pellets. Dus we houden het gewoon zo :)

Inge88

Maveef, en hoe heb je ze zover gekregen? Ik krijg over een tijdje een valkje en wil die uiteindelijk ook op 50% pellets 50% zaad zetten.. hoeveel is die 50-50 bij jou? Ik heb ook nog geen andere merken pellets gezien behalve NutriBird...

Rianne

50-50 is niet zo moeilijk. Als ze eenmaal pellets eten, blijven ze zaadvoer ook gewoon eten als je dat erbij geeft. Het is alleen even uitzoeken hoeveel je van elk geeft zodat evengoed alles opgegeten word. :)

maveef

In het begin heb ik de pellets klein gemaakt, want die van nutribird zijn megagroot. Ik heb er ook wat water bij gedaan zodat het zachter werd, want ze zijn echt keihard van nutribird. Ik heb het zaad ergens anders neer gezet in de kooi, en ook een tijdje het zaad eruit gehaald. Ze begonnen de pellets te eten als het zaad op was na een tijdje. Nu zag ik laatst dat zowel de pellets als zaad op was :) Ik heb mijn bakje zaad voor een kwart gevuld en de pellets ook. Dus het zaad is zo op, dus moeten ze wel over op de pellets.
Maar ze hebben nu nog wel de voorkeur voor de zaadjes ;) maar ik laat het zo en kijk het even aan hoe het gaat. Ik heb de pellets niet afgewogen, pak gewoon ongeveer. En als het te snel op is, weet ik dat ik volgende keer meer moet geven.

succes

Inge88

Citaat van: Rianne op 11 maart 2007, 17:59:44
50-50 is niet zo moeilijk. Als ze eenmaal pellets eten, blijven ze zaadvoer ook gewoon eten als je dat erbij geeft. Het is alleen even uitzoeken hoeveel je van elk geeft zodat evengoed alles opgegeten word. :)

Ja, daarom vroeg ik het dus, de hoeveelheid die je van ieder zou moeten geven.

Ik ga straks met Paddy gewoon kijken hoe het gaat.... ik vind m'n weg er wel in  :)

Sanna

Citaat van: Jurriaan op  9 maart 2007, 16:17:31
Haha, dit is zo herkenbaar. Ben sinds kort overgestapt op Harrison's. Het ging ongeveer als volgt.

Dag 7: 100% Harrison's + 'samen' Harrison's eten (kleine hoeveelheden aanbieden buiten de kooi, steeds nieuwe brokjes er bij leggen, "aaaah wat lekker hè Bas" etc etc.)

Hoi Jurriaan,

Heb je de zaadjes en pellets in aparte bakjes gegeven of de boel door elkaar gemixt?

Groetjes, Sanna

Jurriaan

Citaat van: Sanna op 12 maart 2007, 12:38:30
Citaat van: Jurriaan op  9 maart 2007, 16:17:31

Hoi Jurriaan,

Heb je de zaadjes en pellets in aparte bakjes gegeven of de boel door elkaar gemixt?

Groetjes, Sanna

Ik heb gemixt. De reden hiervan is dat Basje niet eens in overweging nam om het eivoer dat ik hem (daarvoor) in een apart bakje aanbood, ook maar te bekijken. Ik had dan ook niet veel fiducie dat die methode wel zou werken mbt de pellets.

Maar echt, het is puur een kwestie van volhouden.

Cleopatra

Wie weet of valkparkieten een krop hebben. Bij het geven van pellets voor papegaaien wordt aanbevolen om maar 2x per dag te voeren ipv het bakje in de kooi laten staan zodat ze de hele dag kunnen eten. Ze zouden alleen 's morgens en 's avonds een volle krop moeten hebben.
Laten jullie de pellets de hele dag staan?

Rianne

Natuurlijk hebben valkjes een krop :D
Ik laat de pellets wel de hele dag staan. En elke ochtend is het bakje leeg.

*Amanda*

Hallo,

Ik wou even zeggen dat ik pellets hebt gekocht voor mijn Punky. Heb nutribird B14 gekocht omdat ik had gelezen dat die andere (G14?) te groot zou kunnen zijn.

Ik heb even zijn zaadjes en eivoer uit zijn kooi gehaald en een bakje met de pellets neer gehangen. Ik had wat in mijn hand en ik dacht van: Zal eens even proberen of hij het wil eten. En ja hoor hij at het gewoon op  :D

Mijn vraag is: Moet ik nog even wachten met het eivoer en de zaadjes om die terug te zetten? (ben van plan 50-50 te geven) Ik heb hem namelijk nog niet uit zijn bakje zien eten maar wel gewoon van mijn hand. En mijn andere vraag: Heeft mijn valkje nu een goeie voeding met pellets, zaad, eivoer. grit en maagkiezel in zijn kooi? Heb namelijk pellets aangeschaft omdat mijn valkje geen groente en fruit wil eten. Natuurlijk blijf ik hem dit wel altijd aanbieden.

Groetjes Amanda

Riny

Hoy Amanda
Het geeft helemaal niets, dat hij het nog niet uit zijn bakje heeft gegeten.
Zoiets kun je niet dwingen, laat hem maar zijn eigen tempo volgen.
Het begin is er en dat is veel waard.
Je valkje heeft alles in de kooi wat die nu nodig heeft, je zou er ook nog een schelp sepia bij kunnen hangen.
Groetjes Riny