16 april 2024, 10:51:06

overstap pellets

Gestart door hennie, 13 februari 2007, 12:20:56

« vorige - volgende »

hennie

Hallo allemaal,
Ik denk idd dat ik nog even doorzet. Heb zojuist het volgende gelezen: zelfs de slechtste pellet is nog vele malen beter dan het beste zaadmengsel!
Hoop dat hij ooit beseft, dat ik het beste voor hem wil. Ik heb het vandaag gedaan zoals Nel voorstelde. Zaad gegeven en dan dus de pellets apart. Het bakje pellets is vrijwel leeg, maar ik weet niet of hij het heeft opgegeten, of dat hij het eruit gegooid heeft. Die dingen zijn zo klein, die vind je niet terug tussen de beukensnippers.

Karin, dat is heel fijn van High Potency fine, het zijn hele kleine korreltjes! Echt een prima maat voor valkjes!

Een leuk voorval:
Ik was na het avondeten schaaltjes yoghurt aan het inschenken. Toppie zat op mijn schouder en neemt ineens een duik! PATS in de schaal yoghurt. Hij zag er niet uit! Sindsdien is hij zich van top tot teen aan het wassen.
Wat een clowntjes zijn het toch!

groetjes, Hennie

candy

Hallo Hennie,

Wij voeren onze valkjes reeds jaren Harrison HP Fine en deze vinden voor het snoepen zaadjes lekker, maar zijn er geen pellets dan zoek maar dekking.
Waarom ik even reageer. Wij hebben hier 16 valkjes in een kooi zitten, dus je begrijpt waarschijnlijk dat er behoorlijk wat voer gebruikt wordt. Hierdoor kopen wij steeds grote verpakkingen, wat dan ook weer problemen met de houdbaarheid op kan leveren.
Dit lossen we op door het in afsluitbare plastic dozen over te scheppen, welke we invriezen. Zo voeren we de vogels dus uit de vriezer, waar die geen enkel probleem me hebben en overschrijding van de houdbaarhiedsdatum ook geen bezwaar is.

Een tip roer af en toe een beertje biogarde door de pellets. De vogels hier zijn er dol op.

groetjes Henk

hennie

Hallo Henk,

Fijn te horen dat jullie valkjes het zo goed doen op de Harissons!
Mijn valkje wil er nog steeds niet zo goed aan, maar ik ben nu al wel zover, dat hij zich 's avonds tijdens koffietijd laat voeren door mij. Dan strooi ik wat pellets op een schoteltje, waar we dan samen van eten.

De pellets in zijn voerbakje laat hij nog links liggen.

Ik denk dat jullie ook voordeel hebben gehad, bij het feit dat ze met zo velen zijn. Als dan een aantal valkjes van de pellets eten, doen de anderen vanzelf mee!

Dus voorlopig vervul ik dan maar de functie van "medevogel" en eet dapper de pellets mee!

Ik hou nog even vol en hoop de strijd uiteindelijk te winnen, voor zijn eigen bestwil!

groetjes, Hennie

Anja

Hoi Hennie,

De vraag die ik je ga stellen brand al een tijdje op mijn lippen.
Waar smaken die pellets naar? :D :D :D
sorry maar het is puur nieuwsgierigheid.

Groetjes Anja

hennie

Hoi Anja,   :)

Na grondig onderzoek kan ik je het volgende mededelen:

Ze smaken een beetje nootachtig. Weinig smaak aan eigenlijk!
Dit geldt alleen voor de Harissons, hoor.
Andere pellets heb ik nog niet geproefd ( en ben het ook niet van plan )

groetjes, Hennie

Inge88

Heb je ze werkelijk geproefd  :o
Ik heb gehoord dat de pellets van nutrird zoet ruiken..  :P

Anja

Hoi Inge,

Dat klopt. Die ruiken heerlijk maar ik zal er niet van proeven  ;D ;D ;D

Groetjes Anja

maveef

Ik heb pellets van Nutribird gekocht G14, dat was het enige wat ze verkocht qua pellets. In heel veel zaken verkopen ze helemaal geen pellets, vandaar dat ik het ook nooit had gebruikt..
Ik heb zaterdag wat pellets bij het zaad gedaan en vandaag het eten niet ververst, zodat het zaad bijna op was en ze wel pellets moesten gaan eten. Maar ja pellets waren weggeschoven en Miel begon ze er zelfs uit te gooien..
Nu heb ik alleen pellets in het bakje gedaan, en morgen doe ik er een bakje zaad bij, zodat ze niet verhongeren...
Nou heb dat de overstap goed gaat. Ze eten de pellets wel uit de hand, maar ook nog niet uit het bakje.

gr

hennie

Hallo Maveef,

Het schijnt een kwestie van doorzetten te zijn.
Sommige vogels zijn hardnekkige volhouders. Ik heb de strijd ook nog niet gewonnen. Mijn valkje eet de pellets ook alleen nog maar, 's avonds uit mijn hand!

Maar ik ben dan maar gewoon blij met elke pellet die er naar binnen gaat!

succes,

Hennie

maveef

Hoi Hennie,

Ik vind de pellets die ik heb van nutribird zo groot en hard. Ik heb er wat water bijgedaan en zijn ze wat zachter. Miel eet er gulzig van, triple heeft nog liever zaad. Maar het begint te komen ;) Ik weet niet of het kwaad kan om er water bij te doen. Ik zal het in iedergeval wel eerder verversen.. Ik denk dat ik de pelletjes wat kleiner ga maken, maar met een mes schieten ze alle kanten op..

Succes ook Hennie!

gr Evelien

hennie

Hallo Evelien,

Ja, ik heb dat vaker gehoord dat Nutribird heel groot en hard is. De Harissons die ik geef zijn hele kleine korreltjes. Dus wel gebruiksvriendelijk voor de valkjes.

Probeer jouw pellets eens te knippen. Met een scherpe schaar gaat het misschien beter dan met een mes.

Het is al wel al fijn, dat tenminste één van je valkjes de pellets al wil eten. Als je andere valkje dat dan ziet, gaat hij het misschien vast ook doen!

Het is al met al een heel gedoe, vind je niet?

groetjes, Hennie

maveef

Zeker een gedoe hahah..
Ik heb met een uienversnipperaar gebruikt, werkt goed hoor haha.. Nu hebben ze allemaal kleine stukjes :D

gr

hennie

Hallo Evelien,

Zie je hoe creatief je ervan wordt  ;)
Hoe kom je op het idee!!

groetjes, Hennie

*Amanda*

Hallo allemaal,

Ik had even een vraagje. Ik wil ook graag pellets erbij gaan geven maar ik lees steeds vaker dat de pellets van nutribird zo groot zijn. Kan ik anders ook die voor grasparkieten kopen? Die zijn kleiner heb ik gelezen. Maakt het ook nog verschil?

Groetjes Amanda

Sanna

Hoi Amanda,

Nee hoor, maakt niet uit. Je kunt makkelijk die voor grasparkieten kopen. Die gebruik ik ook (niet dat er fanatiek van gegeten wordt ;D).

Groetjes, Sanna