13 mei 2025, 19:33:02

HELP tog nog wat vragen!!!!

Gestart door mind stalker, 9 februari 2007, 18:34:59

« vorige - volgende »

mind stalker

ik heb nog wat vragen over het niezen..
ik lees elke dag het forum door en ik zie bij elk onderwerp
over niezen iets anders...

onze pop legia is waarschijnlijk verkouden ze niest veel en heeft er al een antibiotika voor er komt soms ook vocht uit de neus ze niest al bijna een week wanneer moet dat minder worden en is dit nou egt gevaarlijk ik maak me veel zorgen om haar. ze verliest ook dons veertjes is ze nou in de rui??
kan ze daardoor ook niezen?
ik heb gelezen van wel maar zit tog met onzekerheid.

tevens doet ze sins een paar dagen iets raars (denk ik)
ze staat op haar stok en gaat met haar kop omlaag (ook op de stok) en dat herhaald ze dat een paar keer is dit speel gedrag.?

ligia zit samen met ado in een kooi ado niest niet maar als zij aan het eten is en hij wil er bij pikt ze hem en piept daar bij dat piepen doet ze ook naar ons toe als we dicht bij komen dan gaat haar snavel open en piept ze is  dit angst??

veel onzekerheid dus ik hoop dat jullie ons kunnen helpen'..
groetjes rick en nathalie

Rianne

Als ze met haar kop omlaag gaat, gaat haar kont en staart dan omhoog en maakt ze dan geluidjes? Dit is namelijk typisch broed gedrag van een pop.
Wat het niezen betreft, hier doen ze het niet vaak. In de rui is vaak de weerstand wat lager en voelen ze zich niet zo best. De aanmaak van nieuwe veren vergt namelijk best wat van het lijfje van je valk.
Je kunt proberen of ze van een stoombadje wat opknapt. Je kunt haar dan meenemen naar de badkamer en tijdens het douchen kan ze dan de stoom inademen.

mind stalker

hoi rianne
alvast bedankt mijn valkjes zijn nog niet tam hoe kan ik dan het beste stomen ??

Rianne

Is er een mogelijkheid om de kooi in de badkamer te zetten of moet je dan de trap op?

mind stalker

nee dat zal geen probleem zijn alleen ze zitten samen in een kooi en ado niest niet kan dat dan geen kwaad ?

Rianne

mind stalker

nou dat ga ik dan maar gelijk doen zit daar nog een tijd aan verbonden hoe lang dat moet en moetten ze daarna nog gedroogd worden of zo ik heb mijn valkjes pas dus weet nog niet zo super veel

Ivy

9 februari 2007, 21:47:36 #7 Last Edit: 9 februari 2007, 21:50:28 by Ivy
Hoi.
Je hoeft ze niet onder de douche zetten, alleen in de stoom. Daar worden ze als het goed is niet nat van.
Wel zou ik het niet doen als ze de nacht in moeten, voor de zekerheid. Je kan het beter morgen ochtend doen, als ze dan toch nat worden, of vochtig, dan is het niet erg. Ze mogen namelijk niet nat de nacht in.
Hoe lang moet je de antibiotica nog geven? Zei de dierenarts niets erover, wanneer zou het niezen over moeten zijn?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Little Cockatoo

Even een tip over het tam maken. Kort wieken is echt super. Wij hadden toen in één klap tamme valkjes.

Vriendelijke groet,
Hanneke
Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka

mind stalker

ik hoor er idd meer verhalen  over maar wij willen ze graag als ze tam zijn laten vliegen en als je ze kort wiekt kan dat niet tog?

Little Cockatoo

Ze kunnen dan alleen gecontroleerd dalen. Ze kunnen wel van hele kleine stukjes vliegen. Vergeet niet als je ze in huis hebt en ze laat vliegen dat ze geen ramen zien en ze hier door tegen het raam kunnen vliegen tot alle gevolgen van dien. Op zijn ergst kunnen ze hun nek breken.

Wij hebben onze valkjes in het begin ook laten vliegen en ze zijn regelmatig tegen het raam aan gevlogen. Dit wouden we niet meer. Maar dan komt het volgende probleem ze moeten weer hun kooi in.
Probeer maar,  ??? gaat je niet lukken, tenminste die van ons niet. Hij ging op de wieken.
Met het kort wieken is dit dus gebeurt. DAt op de wieken gaan heeft niets te maken met bang zijn voor je hand, want hij was al tam. Maar hij ziet het als een spelletje en dat kunnen ze lang volhouden hoor!!!

Je moet zelf weten wat je doet hoor, maar wij hebben twee heel gelukkige vogeltje, die overal mee naar toe gaan, zelfs te winkelen. ;D

gr. Hanneke
Gr. Hanneke

Ivy

Hoi.
Kortwieken is geen 100% zekerheid van succes, het is slechts een hulpmiddel. Dan alsnog moet je ze veel aandacht geven en met ze bezig zijn.
Een kleine waarschuwing - neem gekortwiekte vogel nooit mee naar buiten, je zal niet de enige zijn die zijn vogel op die manier kwijtraakt!
Om te voorkomen dat ze tegen het raam vliegen bestaat al een geniale oplossing, het heet vitrage. Eventueel wat raamstickers of iets dergelijks.
Ik ben niet tegen kortwieken - ik heb zelf ook al gebruik van gemaakt, maar alleen eenmalig. Nadat de vogel tam was heb ik de veren terug laten groeien, zo kunnen ze genieten van vliegen. Het zijn immers vogels en als je het vliegen vervelend vindt, dan is misschien een niet-vliegende huisdier een betere optie. Om de vogel nou twintig jaar gekortwiekt te houden omdat het lekker makkelijk is, dat vind ik eigenlijk niet zo aardig.
Ik heb zes vogels en alleen een doet soms moeilijk met de kooi ingaan. Maar vaak als hij ziet dat de rest al netjes in de kooi zit, stapt hij op en laat zich ook in de kooi zetten. Je hebt natuurlijk veel geduld nodig, ze proberen hoe ver ze kunnen gaan en uiteraard - een heerlijk spelletje, zeker als je boos wordt en gaat schreeuwen of achter ze aan rennen, want dat is lekker - aandacht.

Hoi Rick en Nathalie. Dat klopt, als je je vogel laat kortwieken (zonder ervaring kan je het namelijk beter laten doen door een goede dierenarts, het liefst eentje die verstand heeft van vogels) dan zal hij een tijdje niet kunnen vliegen. Als hij in de rui komt, vallen de afgeknipte veren uit en groeien er nieuwe in plaats. Een vogel is twee keer per jaar in de rui.
Met genoeg aandacht, zeker als je met 1 vogel begint, is het zeker mogelijk om de vogel ook zonder kortwieken tam te maken.

Maar goed, het begint erg off-topic te worden. Gaat het al beter met Legia?

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

mind stalker

hoi ivana

met legia gaat het al een heel stuk beter gelukkig  :D

ze is heel erg opgewekt en lekker druk het niezen is al een
heel stuk minder dus het gaat de goede kant op

Little Cockatoo

Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen meningen heeft en dat vind ik juist fijn.
Maar ik ben nu eigenlijk ook wel nieuwgierig hoe het met je pop gaat.

Gr. Hanneke
Gr. Hanneke

mind stalker

het gaat weer de goede kant op ze was gister heel erg opgewekt en het niezen is minder geworden gelukkig alleen ado begint nu ook een beetje kan het zijn dat zij hem heeft aangestoken ??

groetjes