help:: amigo tegen het raam aan gevlogen op 18-01 en bloedt beetje aan vleugel!!

Gestart door tamara, 17 februari 2007, 13:46:42

« vorige - volgende »

tamara

Help, ik heb sinds 3 maanden 2 valkparkieten die nog niet helemaal tam zijn.
Omdat de speelboom klaar was wilde ik amigo en tequila vandaag laten vliegen.
Amigo gaat al goed op mijn hand zitten als ik trosgierst heb. en ik had bedacht dat ik haar op mijn hand wel de kooi uit zou kunnen krijgen.
Helaas: ik heb het een half uur geprobeerd maar ze sprong iedre keer weer terug op een tak.
Vervolgens had ik het (domme) idee om ze dan maar met volle hand te pakken en op de speelboom te zetten.
Ik had de speelboom voor de kooi gezet dus ze kon makkelijk terug in de kooi vliegen eventueel.
Nou het pakken van haar ging al met veel moeite en stress maar uiteindelijk had ik haar toch te pakken.
Ik heb haar ff gekroeld toen ze in mijn hand zat en vervolgens voorzichtig op de speelboom gezet.
Daar ging het al gelijk mis. Hoewel ik alle lamellen in de woonkamer dicht had gedaan zodat ze niet tegen het raam zou vliegen vloog ze toch op volle snelheid tegen het raam.
Echt superzielig, vervolgens zat ze even beduusd op de vensterbank.
Toen ik haar wilde pakken probeerde ze weg te vliegen door vol tegen de lammellen weer aan te vliegen.
ze viel toen op de grond. Ik heb haar toen snel van de grond gepakt.
Ik heb haar vervolgens in met mijn hand er nog omheen op mijn schoot gezet. Zo heb ik 10 minuten met haar zitten kroelen en aaien. Ze bibberde over haar hele lijfje en ze bloedde een beetje uit 1 neusgaatje.
Ik voelde me behoorlijk :censuur want door mij schuld had ze die stress en wondje bij neus.
Vervolgens heb ik mijn hand weggehaald en ze bleef rustig op mijn schoot zitten(van de stress denki ik)
Vervolgens hield ik mijn vinger voor haar en daar ging ze op zitten. Vervolgens heb ik haar op de speelboom gezet en ook daar bleef ze gwoon zitten.
Vervolgens weer op mijn hand laten stappen en dit deed ze meteen. vervolgens heb ik haar voor de kooi gehouden en toen hopte ze vervolgens zelf de kooi in.
Tequila is de hele tijd in de kooi gebleven terwijl het deurtje open stond.
Amigo is nu trosgierst aan het eten maar ik voel me behoorlijk :censuur.
Ik weet niet of ik het op deze manier wel goed heb gedaan eigenlijk.
Maar aan de andere kant: ze bleef wel heel rustig bij me zitten. Dit zal natuurlijk wel van de stress zijn maar toch.
Misschien dat ik zo wel een vertrouwensband met haar op kan bouwen of juist niet???
En zal ze iets ernstigs aan dit avontuur overhouden: ik was ontzettend bang dat ze ernstig gewond zou zijn of zelfs zou sterven omdat ze tegen de raam aan was gevlogen.
maar nu eet ze al weer beetje van de trosgierste en dat lijkt mij wel een goed teken of niet???
Wat vinden jullie van mijn verhaal en hebben jullie nog tips???

groetjes tamara en tequila en amigo

Gerda

tamara

17 februari 2007, 14:31:19 #2 Last Edit: 17 februari 2007, 14:32:54 by tamara
dank je voor je snel reactie gerda!!
amigo zit al weer trosgierst te eten nu en hij zat net ook al weer in zijn favoriete speeltje. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Ze liet zich net ook al dochen met de plantenspuit want dat vindt ze fijn.
Als nu straks blijkt dat ze weer gewoon de oude is zou het dan een slim idee zijn om vanavond haar nogmaals te laten vliegen.
Dan is het wat donkerder en ziet ze niet de lichtstralen achter de lamellen.
Ik zit dat te bedenken omdat ze zich straks zo gewillig liet kroelen enz. Zo tam heeft ze zich nog nooit gedragen. Ik weet wel dat dit waarschijnlijk door de stress komt maar is het misschien niet slim om daar juist beetje misbruik van te maken??
Zodat ze wat tammer wordt??
Heeft iemand tips??

Riny

17 februari 2007, 18:46:07 #3 Last Edit: 17 februari 2007, 18:49:27 by Riny
Hoy Tamara
Je zou Amigo nog wat druivesuiker kunnen geven, dat schijnt ook goed te helpen tegen stress.
Verder raad ik je aan om hem de eerste keren dat je hem weer vrij wil laten vliegen, dat te doen als het al wat donkerder is.
Groetjes Riny

Lin

17 februari 2007, 20:38:33 #4 Last Edit: 17 februari 2007, 20:41:46 by Lin
Naar mijn weten is een infrarood lamp niet aan te raden met een hersenschudding (als die vermoedens er zijn). Dus niet zonder enige bescherming tegen de hitte. Want dit zou niet bevordelijk zijn bij eventuele hersenbloedingen. Maar gelukkig is alles nu weer beter.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

tamara

hallo iedereen,

ik heb amigo vandaag weer uit de kooi gepakt en het ging op zich best goed. Ze ging goed op mijn vinger zitten en ze klapte wel paar keer tegen de lamellen aan maar verder kon ik haar iedere keer zo pakken!!!
alleen metvbeel moeite kreeg ik tequila ook uit de kooi(deurtje open en geprobeerd haar te pakken en toen ging ze vanzelf eruit!!) en toen was het even paniek.
Maar ik nam amigo op mijn hand en liep rustig naar tequila toe en na een paar keer ging tequila ook op mijn hand zitten!!
ze vloog wel paar keer weg maar daarna ging ik samen met amigo haar halen en dan was het weer goed!!
Dit was dus echt super!! want tequila moet normaal gesproken helemaal niks van me hebben!!
Maar toen begonnen ze opeens allebei weer te vliegen en allebei tegen de lamellen weer aan!!
amigo ging al snel weer op mijn hand zitten en tequila ook maar toen zag ik dat amigo beetje bloedde aan 1 vleugel.
Het leek net of er een vleugelpen uit was. In eerste instantie heb ik het bloedden een beetje gestelpt door een watteenstaafje nat te maken en er tegen aan te houden.
daarna heb ik ze beide terug in de kooi gezet zodat ze wat konden kalmeren.
Ik vond echter dat het wondje bleef bloedden.(heel klein beetje)
Ik heb toen amigo er weer uit gehaald en het wondje onder een zacht lauwwarme straal van de kraan gedaan.
Dit ging op zich wel goed en ik denk dat het wondje wel weer snel zal genezen maar wat vinden jullie??
Heb ik het zo goed gedaan??
Ik ben echt een beetje bezorgd!!

peetje81

Hallo tamara,
Ze zijn wel dol op je lamellen he? ;D Maar het is natuurlijk wel schrikken he een gewond valkje? Ik zit op het moment zelf ook met een gewond valkje, Spikey, staat hier ook wel bij spoed.
Maar goed wat ik je dus wou vragen. Is het bloeden al opgehouden? Volgens mij heb ik hier gisteren namelijk ergens gelezen dat je om het bloeden te stelpen een beetje bloem op het wondje kunt doen zodat het bloeden ophoudt.

En heb je alleen lamellen of heb je daar toevallig ook gordijn bij voor hangen? In het laatste geval zou ik de gordijnen ook dicht doen als ze los zijn, als ze daar dan tegenop vliegen komt het in elk geval een stuk zachter aan.

Heel veel succes!
Groetjes Petra

tamara

hoi peetje81,

bedankt voor je reactie.
Het bloedden was gisteren al snel opgehouden gelukkig.
Ik heb alleen lamellen voor het raam en geen gordijnen!
Ik heb ze vandaag weer los laten vliegen en dat ging kei goed!!
Ze hebben ruim 1,5 uur losgevlogen en het grootste gedeelte van de tijd hebben ze op mijn hand en of schouder gezeten.

peetje81

Wat leuk voor je zeg! Tja soms moeten ze het gewoon even leren. Toen ik Mijn popje Jiba kreeg vloog ze de 1e 3 keer dat ze los was ook recht de gordijnen in, en na die 3 keer heeft ze het nooit weer gedaan. Dus wie weet hebben die van jou het ook wel geleerd nu.