4 mei 2025, 05:59:15

niet tam te krijgen

Gestart door hanneke, 2 februari 2007, 21:30:45

« vorige - volgende »

hanneke

ik blijf toch een beete met de vraag zitten hoe krijg ik dit valke nog tam

2 van de 3 valkjes zijn supertam. 1 heerlijk aanhankelijk waarbij je soms vergeet dat hij op je schouder zit en de 2de overduidelijk aanweig en echt een (af en toe irritant veelvragend) aandachtmonster echter de 3de is niet tam te krijgen. ontzettend schuw. we hebben hem nu anderhalf jaar ongeveer. hij komt uit een dierenwinkel (niet 1 van de slimste acties van ons) dus afkomst onbekend.

vanaf dag 1 hand in de kooi, steeds langzaam proberen maar hij blaast naar de vingers. zelf als we alleen (steeds op hetzelfde tijdstip zonder aan te halen) voeren. op de hand komt hij absoluut niet. hij komt wel op de schouder zitten als er een andere valk zit maar nooit uit zichzelf en nog altijd ontzettend schuw voor de hand

laatst moest er even nageltjes geknipt worden. hij eigenlijk ook. maar hij is niet handelbaar. op advies van iemand anders even gewacht met knippen, de valk gepakt en op de borst gezet en blijven aaien zodat hij niet weg kon. hij bleef na verloop van tijd zitten, maar tam wordt hij hier niet van en zodra het kon was hij weer weg. ik ben echter niet zo weg van deze methode omdat ik het idee heb er meer kwaad dan goed mee te doen. ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. heb het ook maar1 keer gedaan wnt heb er toch een rare nasmaak bij

val alles geprobeerd met ontzettend veel geduld maar er zit gewoon 0 vooruitgang in. heeft iemand nog tips of is de hoop zo'n beetje opgegeven????

we gven de valkjes zo'n uur aandacht per dag. rocko laten we maar zijn gang gaan. alles al geprobeerd. voer uit de hand eet hij alleen als en ander valkje eet. hij is niet bang voor ons maar echt voor handen

Inge88

Klinkt alsof het valkje bij de vorige eigenaar niet zo goed behandelt is.

Heb je ook het tam maken schema geprobeerd die hier op de site staat? Rustig met je handen in de kooi.. niks doen, maar gewoon die hand in de kooi laten.. als je merkt dat je valkje zich meer op z'n gemak voelt (niet meer blaast en blijft kijken naar die hand), de hand wat dichterbij etc.

Je valkje is dus bang van handen. Hoe krijg je het valkje dan weer in de kooi?

hanneke

ja, ik heb alle mogelijke manieren al geprobeerd

hoe we hem in de kooi krijgen.. als de andere 2 naar de kooi gaan komt hij vanzelf en als je op een enthousiaste manier "goed zo" zegt weet ze dat ze naar binnen moet.. eigenlijk best apart als ik het zo schrijf... ;D

Roma

Hoi, Hanneke je schrijft hij is niet bang voor jullie maar voor de handen. Hetzelfde probleem heb ik ook gehad wij hebben het gedaan met een pollepel klinkt raar maar de vogel vloog niet weg voor ons maar bij een hand raakte hij in paniek. we konden hem tot heel dichtbij benaderen en hielden dan voorzichtig de pollepel boven zijn pootjes net onder het buikje  vaak vloog hij dan weer door het huis en wij weer naar hem toe ,het is een geduld kwestie maar het werkte toen hij eenmaal overstapte op de pollepel hebben we hem zo de kooi in gezet toen dit goed ging geprobeerd van de lepel op de vinger en van daaruit op de schouder. onze vogel kwam uit een buitenvolliëre toch is het gelukt. hij gaat nu vrijwillig al op het hoofd e.d.
succes en het is het proberen waard
Roma

hanneke

dat si een goede tip.. ik ga het zeker proberen. thnx

ik heb idd ook ht idee dat het niet goed behandeld is. hij is namelijk niet alleen bng voor de handen maar ook voo alles wat nieuw of anders is. bijvoorbeeld hadden we laatst wasknijpers op de kooi op de handdoek. toen durfde hij niet meer op de kooi te landen terwijl de rest er geen moeite mee heeft

btw, het is geen handdoek voor 's nachts of wanneer ze schreeuwen maar hij hangt half over de kooi als beschutting

Inge88

Dat je valkje voor andere nieuwe dingen bang is, is niet vreemd. In elk geval mijn valkje was ook voor bepaalde dingen bang. En precies zoals jij omschrijft; durfde ook zij dan niet meer in de buurt te komen van waar dat "vreemde ding" was.
Ik heb geen idee, waarom dit zo is. Andere nieuwe dingen worden wel gelijk geaccepteerd.

hanneke

ik denk dat we ht mooit 100% uit hem zullen krijgen. zal denk ik alijd een angstig beestje blijven. de pollepel lukt tot nu toe niet maar ik heb geduld.... blazen en angstig wegvliegen is tot nu toe de reactie op de nieuwe dus vreemde pollepel

ik denk dat ik de pollepel in de kooi ga leggen zodat hij eraan went en daarna met de pollepel ga proberen