9 mei 2025, 00:16:03

mijn vogel valt zomaar aan

Gestart door PétriX, 9 februari 2007, 19:02:56

« vorige - volgende »

PétriX

Hoi,

Mijn vogel die ik nu ongeveer een jaar heb is heel agressief.
Ik weet niet hoe het komt maar hij valt uit het niets aan.
Hij is meestal een paar dagen heel lief en rustig en dan een paar dagen heel agressief.
B.v. als hij bij mijn voeten zit en ik beweeg mijn voeten gaat hij fluiten ;D maar als ik dan met mijn hand naar hem toe ga om hem op mijn hand te laten lopen dan doet hij zijn bek open in een aanval want als ik dichterbij kom dan komt hij met zijn bek open naar mijn hand toe om te pikken.
Als hij ergens zit dan valt hij ook soms zomaar aan ( uit het niets ) hij heeft mijn moeder een keer gebeten boven haar lip ( wat ook een beetje bloeide ) mij heeft hij ook ooit gebeten net onder mijn oog.
De laatste paar maanden als ik hem in de kooi wil zetten krijg ik hem er niet in.
Hij vliegt altijd net voor de kooi weg en als ik hem dan wil pakken dan vliegt hij alle kanten op.( als of hij weet dat hij in de kooi moet )
Daardoor heb ik hem verschillende keren al in de douche gelokt en hem proberen te vangen.
Het lukt wel maar hij als ik hem probeer te vangen dan doet hij zijn uiterste best om dat tegen te gaan.
Hij blijft zolang door gaan tot hij letterlijk erbij neer valt.(dan vliegt hij tegen de muur en valt flapperend naar beneden)
Het is gewoon zielig om het te zien hoe snel hij ademt.

Weet iemand waardoor het komt dat hij soms zo agressief gedraagt en hoe ik hem gemakkelijk in de kooi kan krijgen?( zonder al te veel moeite )

Mvg Per

Inge88

9 februari 2007, 19:34:28 #1 Last Edit: 9 februari 2007, 19:37:02 by Inge...
Is dit sinds kort? Het schijnt dat valkjes ook last hebben van pubergedrag, dit zou het best wel eens kunnen zijn. Dit duurt gelukkig geen jaren, maar het kan toch een tijdje duren... denk aan maanden..

Waarschijnlijk maak je op een bepaalde manier duidelijk dat je hem in de kooi wil hebben... zeg je er wat bij? Probeer eens met wat trosgiers of iets anders lekkers hem bij je te lokken en zo in de kooi te krijgen. Blijf ook gewoon vriendelijk tegen je valkje praten...

Rianne

Is er in zijn omgeving plotseling iets veranderd? Denk aan een andere kooi, kooi op een andere plaats, enz.
Je valkje moet weer weten dat het leuk is om bij jullie te zijn. Ik denk dat het geen verkeerd idee is om het stappenplan Tam Maken er bij te nemen. :)

PétriX

Ik heb al eens geprobeerd om hem aardig pratent en met iets lekkers de kooi in te lokken maar dat is maar 1 keer gelukt.
Er is niets veranderd in onze kamer.
Hij doet dit ongeveer al een week of 6.

gr. Per

PétriX

Ik heb ook nog een vraagje als hij nou in de pubertijd zit wat wil hij dan van je als hij zo agressief is?

gr. Per

Inge88

Wat wil een puber als die dwars is? Vaak gaat het toch nergens om? Dit is denk dit ook het geval bij valkjes.. ik denk dat je het gedrag gewoon moet negeren...

En over het in de kooi krijgen.. misschien moet je inderdaad zoals Rianne zegt het stappenplan tam maken nog eens overdoen... verder is je valkje wel echt tam? Je kunt hem gemakkelijk pakken? Als je hem niet te pakken krijgt als hij de kooi in moet, maak je het hem toch op een een of andere manier duidelijk; vaak door een bepaalde zin of woord (kooi) of de manier waarop je dan naar hem toe stapt.. dit zal toch anders zijn, je valkje kan immers niet ruiken of voelen wat jij wilt...

ovide

Hoi,

Ik herken je beschrijving van het gedrag van je valk helemaal. Ik heb hier ook zo een eigenwijs beestje zitten. Wil altijd kroelen behalve als hij in de kooi moet. En ik denk ook dat ze het aanvoelen of in de gaten hebben. De mijne is gelukkig verder heel tam dus ik heb mijn manier van vangen gevonden. Misschien werkt het ook bij jou. Ik kroel mijn valkje zeker 1,5 uur per dag. Dat vindt hij heerlijk en ontspant zich ook volkomen. Is niet meer met zijn omgeving bezig en gaat met zijn kopje op mijn borst liggen. Als ik hem in de kooi wil doen dan wacht ik tot het moment dat ik hem weer heerlijk aan het kroelen ben. Na 10 min (geduld) gaat mijn andere hand langzaam naar hem toe. Niet stiekem ofzo maar net of die hand ook wil kroelen. Ik leg mijn hand dan boven over zijn vleugels en blijf met de ander hand kroelen. Zo pak ik hem op, zijn nageltjes zitten dan vaak vast in mijn trui dus wel voorzichtig zijn. Ik breng hem naar zijn kooi en praat rustig tegen hem. Hij begint het steeds beter te accepteren. Als hij in de kooi zit wil hij zo snel mogelijk weg van mijn hand. Ik laat hem dan doen maar houd mijn hand in de kooi. Als hij op een stok "rustig' zit steek ik mijn hand naar hem uit om nog een paar min te kroelen. Dan mijn hand er langzaam uit en kooitje dicht.
Het lijkt misschien een beetje wreed dat vastpakken, maar denk dat de valk er op een gegeven moment aan gewend is en zich er in berust.
Hopelijk heb je er iets aan, groetjes Nancy Yana en Smoey
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

PétriX

Mijn vogel is wel tam hij komt als ik hem roep en ik kan hem met gemak kriebelen.
Hij komt ook op mijn hand zitten als ik hem al in de buurt hou van zijn borstje.
Alleen als hij in een agressieve bui zit dan hoef je niet in de buurt te komen.
Soms als hij agressief is en bij mijn voeten zit lijkt het net of hij mijn voeten wil beschermen alsof het andere vogeltjes zijn of een eigendom is van hem.
Ik heb wel weer een nieuwe manier voor in de kooi te zetten.
Hij is namelijk "verlieft" op mijn voeten als ik mijn sokken aan heb.
Ik doe dan mijn sokken om mijn hand heen en dan kan ik hem met gemak pakken.  :P
Alleen ik weet niet hoelang hij daar in trapt.

Gr. Per

p.roberti

;D ;D ;D dat laatste is wel heel grappig ik denk dat hij een voet fettisch heefl ;D ;D ;D

Wendy..

Hallo,

Ik herken dit gedrag ook helemaal.
Jouw valkje zit gewoon in de puberteit en is jouw voet aan het versieren ;D.
Mijn valkje Peardy deed en doet trouwens nog steeds hetzelfde bij m,n voeten. Alleen nu bijt hij niet meer maar hij heeft toen hij jong was ook even een periode van een week of twee me in m,n handen willen bijten als ik hem op wilde pakken. Puur verdedigen van mijn voet.

Mijn andere valkje Luca is een een heel ander verhaal. dit is echt een valkje waar ik heel consequent mee heb moeten zijn.
Die begon mij zelf te bijten als hij op m,n schouder zat en ik alleen maar m,n hoofd  iets draaide.
Ik heb hem toen geruime tijd niet meer op mijn hoofd laten zitten ( bij papegaaien raden ze dit aan om als mens de baas te kunnen blijven. Altijd op ooghoogte of eronder houden maar niet boven jou plaatsen)
Ook wilde hij niet de kooi in. Ik bleef dan net zolang doorgaan totdat ik hem had.
Dan ging ie heen en weer vliegen van de kooi naar het keukenkastje,  en ik er maar achter aan.  :D.
Toen had ie door dat het geen zin heeft en nu doet hij het zelden.
Dan heb ik ook nog Pablo. Hij probeerd het ook weleens alleen het leuke vind ik stiekem, dat hij bij mij het een paar keer heeft gedaan en daarna altijd netjes luistert maar bij mijn vriend vliegt hij gelijk weg.
Die is wat minder zelfverzekerd en dat merkt Pablo blijkbaar.
Hij maakt er gewoon een spelletje van.
Het zijn soms aparte wezentjes die valkjes, maar wel errug leuk.

Succes!

Groetjes van Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

ovide

Hoi,

Het is net of je mijn valkje zijn gedrag verteld, die is precies zoals Luca.

Groet Nancy Yana en Smoey
Yana - 22-04-2006 - wildkleur, man
Smoey - 08-08-2006 - lutino, pop
Yunah - 29-01-2007 - cinnamon gepareld, pop
Zazu - 07-07-2008 - Gepareld, pop?

PétriX

Je kunt mijn vogel ook vergelijken met luca, hij doet precies wat je daar verteld.
Maar dat gaat dus vanzelf wel over hoop ik :D.

gr. Per