4 mei 2025, 18:15:02

Half gevuld ei?

Gestart door Rianne, 4 februari 2007, 16:28:40

« vorige - volgende »

Rianne

Hallo,

mijn koppel broed op adoptie eitjes. In 2 van de eitjes zie ik dat het eitje maar voor de helft gevuld is. Dan bedoel ik niet de bovenste of de onderste helft, maar als je het ei rechtop ziet, is het over de lengte maar aan 1 kant gevuld. Beide eieren ontwikkelen zich nog wel. Vult het ei zich later nog verder op naarmate het embryo groter wordt of zal het afsterven?

Karin

Ik heb dit nog nooit gezien, wel dat het voor de helft gevuld is aan de onderste of bovenste helft. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Gisteren aan een vogel kweker gevraagd wat het kon zijn (hij zat bij me aan de bar) en hij zegt dat het kan omdat de eieren niet gedraaid worden. Dat klinkt heel logisch, alleen bij mij hebben 2 eitjes het en bij Lin ook 1. Alle 3 de eitjes komen van hetzelfde koppel.

Loeki

Ik heb dit ook meegemaakt, het ligt waarschijnlijk aan het feit dat de Valkjes de eitjes niet goed draaien. Ik heb op de eitjes op beide kanten een symbooltje geplaatst. Aan de ene kant een kruisje en aan de andere een bolletje. Ze draaiden de eitjes dus niet goed. Ik heb ze dan maar elke dag gedraaid. Er zijn gezonde valkjes uitgekomen en 2 van die valkjes zitten nog altijd bij mij in de volière!
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Rianne

Hoi Loekie,

het is dan wel raar dat mijn koppel dat niet goed zou draaien, en het koppel bij Lin. Terwijl de andere eitjes bij Lin wel goed zijn.

Inger m

Hoi,
Ik heb kippeneieren gedurende de broedperiode regelmatig geschouwd. In een bepaald stadium viel het op dat de ontwikkeling zich aan één kant van het ei plaatsvond. Achteraf zijn deze eieren gewoon uitgekomen. Mogelijk zitten deze eieren nu in dat stadium. Ik heb zelf het idee dat het niet zo afwijkend is.

Het draaien van de eieren is belangrijk voor een goede ontwikkeling en verwarming van het ei. In een broedmachine gebeurt dat minimaal twee keer per dag, maar oudervogels doen dit veel vaker. Soms hoor je ze dan met de eitjes prutsen in de nestkast. Ik denk eigenlijk dat het probleem van te weinig draaien meer voorkomt bij broedmachines dan bij oudervogels.

Hou de ontwikkeling van dit ei goed in de gaten. Ik kan het van hieraf niet zien, maar als je nog mooi bloedvaatjes ziet, dan leeft het jong (ws) nog. Mochten er wel afwijkingen zijn, laat het dan even weten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Ik zie 2 embryo'tjes bewegen in het ei dus het gaat nog goed. Ook hoor ik het mannetje (die 90% van de dag zit te broeden) ze regelmatig verschuiven. Ik denk dat het wel goed komt. :)

Inger m

Hoi,
Zo dat heeft de pop goed voorelkaar. Dat schuiven is inderdaad het draaien van de eitjes. Kippen doen dat met de poten en gebruiken daar hun hele lijf bij, dat is wel een grappig gezicht. Ik verwacht dat veel andere vogels dat ook zo doen, maar dat heb ik niet gezien.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Ik ben bang dat als ik ga kijken dat hij meteen stopt met het draaien. En tja de pop... geelwang he? ;)