12 mei 2025, 19:50:52

Altijd op de bodem van de kooi

Gestart door Henriëtte, 3 februari 2007, 18:10:12

« vorige - volgende »

Henriëtte

Hoi allen,

Jaren heb ik een leuke blije tamme valk gehad en sinds twee dagen heb ik een nieuwe gekocht. Via een mevrouw die m graag naar een nieuw goed tehuis deed...

Sinds ik m heb, zit ie in de kooi van mijn oude valk, weinig speelgoed, goed voer, goed water en wat groente onderin. MAAR: hij zit stil in een hoekje op de bodem van de kooi, onbeweeglijk, stil en bibberend. Dit is volledig nieuw voor me, aangezien mijn oude valk erg druk bewegend, druk kletsend en altijd bovenin of op de kooi zat.
Is dit gedrag een vorm van wennen aan zijn nieuwe omgeving? Of heeft ie een of ander tekort of misschien een ziekte onder de leden?

Als ik m op mijn vinger of schouder zet, blijft ie ook stil zitten, bijna in slaaphouding... Wat moet ik hiermee???

Groetjes, Henriëtte

robeke

4 februari 2007, 13:40:59 #1 Last Edit: 9 februari 2007, 17:12:33 by robeke
hallo henriëtte,
je vogel moet nog gewoon wennen aan zijn nieuwe omgeving het is heel normaal dat hij stil en opnbeweeglijk op de bodem zit hij zit het lokaal aan het bestuderen na een week ga je zien dat hij levendiger is

mvg.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

hennie

Hallo Henriëtte,
Ik wil je toch het advies geven goed op je vogel te letten en als dit gedrag aan blijft houden, ga dan toch even naar de dierenarts!
Het is logisch dat een vogel aan zijn nieuwe omgeving moet wennen, maar dat hij zo stil zit lijkt mij geen goed teken! Toen ik mijn vogel uit de dierenwinkel haalde, was hij eerder wat nerveus, maar dit gedrag was snel over en wilde hij toch wel zijn nieuwe omgeving verkennen! Niet iedere vogel reageert hetzelfde, maar lang stil zitten is voor een gezonde vogel geen natuurlijk gedrag. Ook niet als hij bang is of als hij moet wennen!En het duurt nu al twee dagen! Ik zou ook eerder zeggen dat hij als hij bij jou op de schouder zit dan  nog bang zou wegvliegen! Maar kennelijk heeft hij daar zelfs de kracht niet meer voor!

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik wil alleen zeggen, hou hem maar goed in de gaten.
gr,Hennie

Riny

4 februari 2007, 15:20:57 #3 Last Edit: 4 februari 2007, 15:24:43 by Riny
Hoy Henriétte
Ook ik hoor dit niet graag, een beetje terughoudend zijn in een vreemde omgeving is normaal, maar dit?
Je zou hem wat druivesuiker door het water kunnen doen.
Dat helpt ook tegen de stress, maar eerlijk gezegd denk ik ook dat er meer aan de hand is.
Weet jij  hoe oud dit valkje is?
Groetjes Riny

hennie

Hallo Henriëtte,
Hoe gaat het nu met je valkje! Ik ben benieuwd of hij de nacht goed is doorgekomen en of je al verbetering ziet!
gr,Hennie

Henriëtte

Hallo allen,

Dank jullie voor jullie bezorgdheid... Het gaat ondertussen ietsjes beter met Kipje. Hij zit nog altijd 99% van de tijd stil, maar gelukkig nu wel op de stok of op het touw wat ik in de kooi had gespannen. Moet wel zeggen dat ik enorm gelukkig ben, dat ie nu "gewoon" op de stok zit...

Nog altijd kwebbelt, schreeuwt of fluit hij niet, mijn twee grasparkieten maken dan wel genoeg voor 10, maar toch. Zijn vorige eigenaresse zei ook dat hij handtam is, maar het enige wat ik merk is dat hij volledig verstijfd uit eindelijk wel op mijn vinger gaat zitten: onbeweeglijk.

Mijn hart gaat uit naar m, want mijn vermoeden wordt steeds vaster in het idee, dat hij in de 7 maanden van zijn leven (zo oud zou hij moeten zijn) continue in een te kleine ronde zwarte grasparkieten kooi heeft gezeten en niet of nauwelijks naar omgekeken is. Ondanks dat zijn vleugels wel gekortwiekt zijn. In zijn water los ik vitaminen op, probeer m fruit en groenten te voeren, al raakt ie t uit zichzelf niet aan.

Dank jullie voor jullie tips, het is heel fijn om op deze manier mijn bezorgdheid met anderen (die wellicht meer ervaring hebben met vogels, dan die ene valk van jaren terug, die precies zoals het boekje zei, zich gedroeg).

Groetjes, Henriëtte

hennie

Fijn henriëtte, dat je iets verbetering ziet! Zolang je valkje het vol houdt is er hoop! Eet ze wel al iets!
Misschien is ze idd wel getraumatiseerd door eerdere ervaringen. En dan nog de omschakeling er bovenop naar een ander huis! Het is ook niet niks voor zo'n beessie!
sterkte ermee,
Hennie

Henriëtte

Kipje eet en drinkt enorm goed, heeft nu normalere ontlasting en heeft zelfs vandaag zijn eerste geluidje gemaakt!! We waren allebei even verbaasd!  ;D

Groetjes, Henriëtte & Kipje

Inge88

Wat goed zeg! Zou het hem dan toch gewoon geweest zijn dat hij of zij het niet zo fijn heeft gehad bij de vorige eigenaar? Blij dat jij Kipje nu hebt  :D

hennie

Hoi Henriëtte,
Geweldig zeg! Het gaat echt goed vooruit. Nu zul jij je er ook wel geruster op voelen!
Kipje schijnt nu echt uit haar schulp te komen.
          ;D ;D ;D
groetjes,
Hennie

robeke

mijn vogel was ook altijd terughoudend toen wij hem in huis gehaald hebben maar nu is hij leefdig is dat niet gewoon omdat er een nieuwe ongeving is ???

mvg.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

Riny

Hoy Robeke
Dat is juist een heel goed teken.
Zo weet je zeker dat je valkje zich op zijn gemak voelt bij jullie.
Groetjes Riny