28 april 2024, 15:11:44

wat nu?

Gestart door lady, 9 februari 2007, 14:51:49

« vorige - volgende »

lady

mijn parkiet heb vanaf 15 januari haar ei gelegt. toen kwam op 17 en de 19 ook een ei .nu zoveel dagen later is er nog niet uit. ik heb wel geprobeert ze te schouwen ,maar als je het hokje open deed werd ze echt gek ze maakte zulke rare bewegingen dat ze haar pootje had bezeert,oke ik naar de dierenarts ,oke alles was nog goed ze had haar pootje niet gebroken( want daar liep ze niet meer op)je zou denken oke het vrouwtje was eruit dan kan je bij de eitjes nou echt niet het mannetje ging erop en deed net zo gek als zij.is het een optie om tot zondag te wachten en ze erdan uit te halen.ik heb van hun nu ongeveerbijelkaar zo,n 18 eitjes gehad en er is er een keer 1 ei uitgekomen maae dat jong het het niet gered en de ander is van 28 oktober 2006.hoe moet ik ze van de leg krijgen. ik vind het zo zielig voor hun
wie heb hier antwoord op aub
ik ga wel nepeitjes halen want ik hoef geen jonkie,s.
groetjes anja

Inger m

Hoi Anja,
Ik denk dat je de oplossing zelf al aangeeft, geef ze nepeitjes. Als je niet wilt dat ze gaan leggen, geef ze dan geen nestkast of een plek waar ze kunnen nestelen. Dat stimuleert ze alleen maar.

Het gedrag dat jij 'gek' noemt, is volkomen normaal gedrag. Valkparkieten (en nagenoeg ieder ander dier) verdedigen hun nest. Ze maken zich groot, bewegen heen en weer, maken er wat sissende geluiden bij en als je dan nog niet weg bent, dan vallen ze aan.

Overigens zou ik de eitjes nog even laten liggen. Als ze niet uitkomen, dan gaan ze vanzelf van het nest en haal je direct de nestkast weg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.