11 mei 2025, 19:51:09

Split voor wat?

Gestart door Ashka, 6 februari 2007, 08:40:14

« vorige - volgende »

Ashka

Hoi,
Cleo is een wildkleur popje maar ze heeft 3 gele vlekjes op de achterkant van haar hooft.
Kan dit betekenen dat ze een split is?
Welke split?

Ik dacht altijd dat popjes maar een kleur gen hadden maar blijkbaar kan een popje dus ook split zijn. Hoe zit dit precies?

Ik broed haar met een lutino man.

leoni

hallo,

mannen en poppen kunnen splitten hebben.
de enige split(zover ik weet)die je kan zien is bont. dan heeft de valkparkiet vlekjes in de nek, zoals die van jou heeft. dus als het goed is,  is jouw valkparkiet split voor bont. er kunnen nog meer splitten zijn maar weetje als je de ouders weet van je valkparkieten of je een keer met je eigen valkparkieten gekweekt heb.

groetjes leoni

•=Bonnie=•

Het is niet waar dat de vlekken in de nek een split voor bont betekenen.
De vlekken in de nek betekenen vermoedelijk wel dat de vogel ergens split voor is.

Sander

Citaat van: Bonnie op  6 februari 2007, 09:49:03
Het is niet waar dat de vlekken in de nek een split voor bont betekenen.
De vlekken in de nek betekenen vermoedelijk wel dat de vogel ergens split voor is.

Deze mening volg ik ook. Ik heb meerdere vogels met vlekjes in de nek, en hiervan is geen enkele split bont. Wel heb ik de ervaring dat het vaak voorkomt bij mannen die split gepareld zijn, al is het zeker geen betrouwbare parameter.

Mvg,
Sander

Quendi

Mijn dominant pastel mannetje heeft ook vlekjes in de nek. De ouders zijn wildkleur en pastel. Voor zover de kweker wist, was hij nergens split voor. Misschien van ver in de verte dat hij toch in de voorouders iets van mee heeft gekregen. Als het goed is, is het geen split bont. Ik zou eerder denken aan split gepareld of zo iets.

Gr Sietske

carco

Als het een pop is zou ik er toch van uit gaan dat het een split bont is omdat het gele vlekjes zijn.
Mijn jongen hier hadden dat ook, terwijl een vriendin van mij jongen had die witte vlekjes hadden en split witmasker zijn. Misschien toevallig dat weet ik niet, maar split gepareld of lutino kan een pop in ieder geval niet zijn.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

Het kan bont, witmasker, zilver, fallow en bleekmasker zijn. De meeste kans ligt op witmasker en bont, of allebei. Om hier achter te komen zul je moeten weten wat het ouder koppel van jouw valkje voor kleur hadden.

•=Bonnie=•

En het kan ook gewoon een kleurfout zijn... die vlekken zeggen niks, maar aangezien er weinig zuivere wildkleuren zijn is de kans uiteraard groot dat ze split voor een autosomale mutatie is. Kleur van de vlekken zegt ook niets.

Ludo

split bronzefallow geeft geen vlekjes in de nek maar wel een versterking van de geelfactor zeker bij cinnamons, dat is een andere manier om een split te kunnen herkennen;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Citaat van: Ludo op  8 februari 2007, 21:27:22
split bronzefallow geeft geen vlekjes in de nek maar wel een versterking van de geelfactor zeker bij cinnamons, dat is een andere manier om een split te kunnen herkennen;-)

Ludo

Ik heb een cinnamon geelwang pop split bronzefallow en die heeft geen versterkte geelfactor hoor. Mijn quarantaine vogels hebben wel een enorm versterkte geelfanctor maar zijn niet split bronzefallow.

Quendi

Mijn opaline pop is split voor bronze fallow, en deze heeft wel een versterkte geelfactor. Niet echt fluor geel op de parels ofzo, maar haar borst is een stuk geler als een andere opaline pop die ik heb.

Gr Sietske

Wendy..

Ik heb een cinn, witmasker man en die heeft ook witte vlekjes in zijn nek. Toevallig is hij wel split bont maar ook gepareld.

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten