28 maart 2024, 14:25:34

50 % pellets 50% zaadvoer

Gestart door Inge88, 5 februari 2007, 17:57:44

« vorige - volgende »

jazzel

Dan heb je er een nette prijs voor betaald :)
Waar heb je die besteld/gekocht?

Ik weet niet of het wat uitmaakt om er meteen mee te beginnen....


www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88

Ik heb het gekocht bij ranzijn een winkel voor tuin en dier in Alkmaar.

Ik hoop dat anderen me kan kunnen vertellen over wat ik het beste doe... Ik denk zelf dat ik eerst gewoon even zaadjes geef en dan wanneer het valkje een beetje gewend is aan mij en de omgeving, gedeeltelijk overschakel op de pellets.

kimmie

Heey Inge,

Dan woon jij dus vlakbij mij...
Ik ga ook is naar Ranzijn voor pellets...

Ik weet niet wat Lady voor voer bij Ivana krijgt als Lady zelfstandig gaat eten.
Als Lady hier een week of 3 is, ga ik ook pellets proberen...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady


Inge88

Karel eet dus al pellets? Hoe ging dat?

kimmie

Nee, Karel heeft nog zaadvoer...

Ik ben nog niet naar Ranzijn geweest...
Ik moet mijn moeder even over halen of ze met mij mee gaat...

Zodra ik de pellets heb gegeven hoor je hoe het is gegaan...
Groetjes Kim, Karel en Lady


Inge88


SuzanneS

Wow, de pellets van Nutribird zijn véél goedkoper dan van Ecobird die ik gebruik (die weer vergeleken met harrison goedkoop zijn). Mijn doos van 4 kg a 35.95 euro is bijna op dus ik ga maar op zoek naar Nutribird pellets.

Wat betreft mijn ervaring met pellets, ik geef het mijn vogels nu een jaar. Bij mijn 2 valkparkieten ging het in het begin moeizaam. Ik gaf ze - naar eigen inschatting -  1/3 pellets en 2/3 zaadjes. Na 1 week zat ik op 50-50 en dat is ook wat ik wilde en wat ik nog steeds doe. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat ze het echt lekker gingen vinden. Nu is het zelfs zo dat als ik ze een bakje vol pellets geef dus zonder zaadjes dat ze het bakje met pellets aanvallen en zitten te smikkelen. Het duurt even maar ook al laten ze de pellets in het begin misschien staan; op een gegeven moment moeten ze wel eten als het zaadvoer op is omdat ze trek hebben.

Bij mijn valkjes merkte ik een heel groot verschil, ze waren een stuk actiever, enthousiaster. In het begin vond ik dat raar want bij mijn kakariki's merkte ik geen verschil. Wat bleek dit nu te zijn? Mijn kakariki's eten graag groente en fruit (en dus zeer gevarieerd) naast hun eigen voer. Mijn valkjes moeten weinig van groente en fruit hebben en kregen die vitaminen dus ook niet binnen. Met die pellets kregen ze blijkbaar wel die vitaminen binnen en daar lag het verschil. Althans, dat ligt mij het meest voor de hand!

Groetjes Suus :)

Loeki

Ik geef Nutribird B14, en dit enkel als extraatje bij het eivoer.
Ik betaal voor 1 kg Nutribird B14 --> € 3.25.
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

kimmie

Karel kijkt nu ook nog niet echt om naar zijn pellets...

Hopelijk wint zijn nieuwsgierigheid een keer en gaat hij het proberen...
Groetjes Kim, Karel en Lady


jazzel

Ik heb de hoeveelheid gevonden op www.ecobird.nl
en dan bij filosofie.

En dan bij: hoeveel eet uw vogel?

Kijk daar maar eens :)
Ik neem aan dat het gaat over alleen de pellets van ecobird, maar denk wel dat je het kunt vergelijken met andere pellets.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88

Goed dat je dit hebt gevonden zeg! Dan zou ik denk ik voor 15 ml oftewel 12 gram gaan denk ik; valkje zit denk ik tussen de grasparkiet en bonte boertjes in?

Grasparkieten en vogels van deze grootte - 10 ml. (=  8 gr.)
Pionussen, Bonte Boeren en vogels van deze grootte - 20 ml. (=16 gr.)





Rianne

Ik zal eerlijk zeggen, ik heb geen idee hoeveel gram voer mijn valkjes krijgen. Op de zak staat 2 tot 5 gram pellets en 0,5 tot 1 theelepel groente en fruit per dag. Als ik ze dat geef, eten ze elkaar nog op! Ik kijk gewoon hoeveel ze opeten per dag. Is er voer over, geef ik ze de volgende keer wat minder. :)

jazzel

Dan zou die 12 gram inderdaad wel kunnen kloppen... als de valkjes elkaar nog opeten als ze maar 5 gram hebben gehad ;)


www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88

Wow, dat is niet veel Rianne... op de nutribird verpakking/bijsluiter staat helemaal niks over de hoeveelheid, wel jammer en vaag eigenlijk.
Het is toch wel fijn als je weet hoeveel je valkje binnen moet krijgen... want als je 50-50 doet moet je toch wel een hoeveelheid weten... anders eet je valkje misschien evengoed nog 100% zaad  :P

extol

ik krijg over 3 weken een valkje, is het slim om al meteen met pellets te gaan beginnen? dan went hij/zij er meteen al aan