28 maart 2024, 18:10:29

50 % pellets 50% zaadvoer

Gestart door Inge88, 5 februari 2007, 17:57:44

« vorige - volgende »

Inge88

Omdat het onderstaande niet meer in de topic welk merk zaadvoer thuishoort, maak ik een nieuwe topic aan.

Ik ga binnenkort eens in de dierenzaken hier in de buurt kijken of ze pellets verkopen. Ik heb ook al gekeken naar nutribird, scenic en harrisons op internet, maar kan eigenlijk alleen prijzen en wat informatie over de samenstelling vinden. Niks over de hoeveelheid die je geven moet enzo.
Iemand zei mij dat een valkje 2 theelepels pellets per dag moet krijgen. Dit lijkt mij wel erg weinig?!
Als dit wel zo is.. en ik dus 50% zaadvoer 50% pellets ga geven dan doe je lang over een kilo pellets!
Daarbij wil ik dus vragen; hoelang zijn pellets houdbaar? En hoeveel zaadvoer in verhouding met pellets moet je geven om op die 50% te komen?
Het gaat bij mij om 1 valkparkiet.

Karin

Ze zijn vaak per kilo te koop en als je ze in een dichte pot bewaard blijft het zeker een half jaar tot een jaar goed. In principe zeggen pellets producenten dat je 80 % pellets moet geven en de rest mag je aanvullen met fruit, groente, zaden enz. Zelf geef ik nu 1/3 pellets en 2/3 zaad. Wil in de toekomst als ze de pellets beter eten ( ik gooi helaas nog steeds veel weg  ::) ) op 50-50 over gaan.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inge88

Okee.. maar 1/3 pellets 2/3 zaad zegt nog steeds niet om hoeveel dit gaat; in grammen/eetlepels o.i.d.

Kan iemand mij dit vertellen  ???

jazzel

Ja precies, dat vraag ik me ook af...
ik had ook al in een ander topic ongeveer dezelfde vraag gesteld, maar daar was ook geen antwoord op :) of misschien hebben mensen dat niet gezien).

Dus ik hoop ook dat iemand wel antwoord heeft :)

***

Wel weet ik trouwens dat een valkparkiet ongeveer 1 eetlepel zaad moet krijgen per dag.
Maar met pellets heb ik werkelijk geen idee dus  ???
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Karin

Dat ligt aan je valkje  ;D De één krijgt 1 eetlepel  en wordt nog dik en de andere heeft er echt 2 nodig. Tenminste, dat is bij mij zo  ::)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Inge en Jazzel
Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen, dat jullie je daar zo druk om maken.
Je kunt ze toch niet dwingen.
Geef een bakje zaad en een bakje pellets, dan zie je wel wat ze er van eten.
Je zult zien dat ze naar verloop van tijd steeds meer pellets gaan eten.
Groetjes Riny

jazzel

5 februari 2007, 19:16:43 #6 Last Edit: 5 februari 2007, 19:22:35 by jazzel
Nou ik vind het wel belangrijk om te weten hoeveel ze moeten hebben, hoe weet ik anders of ik ze genoeg geef?

En ik vind het zonde om iedere keer vanalles weg te gooien (wat er nu dus gebeurt).

@ karin: dat zat ik toch ongeveer goed met 't zaadvoeding.
Ik deed ongeveer 2.5 eetlepel in de bak (zijn met zijn tweeën in een kooi), maar nu dus iets minder omdat er ook pellets bij zitten.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88

Precies zoals Jazzel zegt Riny. En als mijn valkje dus gewend is aan zaadjes en ik dus een boel zaadjes en een boel pellets in het bakje doe, is het dan niet zo dat de zaadjes worden gegeten en de pellets juist niet. Het lijkt mij dat het zo blijft als er genoeg zaadjes te krijgen zijn. En hoe zit het met de verhouding pellets vs zaadjes? Hoeveel zaadjes is gelijk aan pellets? Hoe kun je anders zeggen mijn valkje krijgt 50-50?

Riny

Hoy Inge en Jazzel
Toen ik begon met pellets keken ze er in het begin ook niet naar om.
Langzamerhand overwon de nieuwsgierigheid het.
Pellets hoef je niet te verversen, je plaatst gewoon een bakje vol.
Als het leeg is geef je weer wat bij.
Als je eenmaal merkt dat ze de pellets goed eten, kun je gaan minderen met het zaad.
Maar dat heeft tijd nodig.
Groetjes Riny

jazzel

Oké, dan weet ik vanaf nu dat ik niet om de dag het bakje met pellets weg hoef te gooien ivm bederven. :) Dat scheelt alweer!
(wist wel dat het lang goed bleef als je het goed afsloot)
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88


Sanna

Toevallig heb ik vanmorgen net naar Nutribird gebeld. Ik heb nl. een tijdje Ecobird pellets gekocht omdat ik daar veel goeds over gelezen had, maar ik vond het toch erg duur naar verhouding. Bovendien was het beperkt houdbaar. Je kon de houdbaarheid verlengen door het in de vriezer te bewaren. Maar goed, op een pak Nutribird staat alleen 'koel en droog bewaren'. Dus heb ik naar Nutribird gebeld (ze hebben helaas geen e-mail) om te vragen of je dat soms ook het beste in de vriezer kunt bewaren. Maar de dierenarts die ik sprak vroeg zich in de eerste plaats al af waarom ik het in hemelsnaam in de vriezer zou willen bewaren ;D. Maar goed, Het belangrijkste bij Nutribird is dat het in een afsluitbaar doosje droog bewaard wordt. Zolang je het niet naast een verwarming zet is kamertemperatuur koel genoeg. Dus ik heb het pak verdeeld over de twee lege Ecobird doosjes die ik schoongemaakt had (toch nog ergens goed voor ;)), want die zijn goed afsluitbaar. En ik bewaar het gewoon in de kast bij het zaadvoer. Volgens mij kan het dus inderdaad geen kwaad om deze pellets een aantal dagen in de kooi te laten zitten. Maar ik denk dat ik het in ieder geval 1 keer in de week ga verversen, want anders verliest het denk ik toch wel erg veel voedingswaarde. En dan hoop ik dat ze in die week er dan in ieder geval iets van gegeten hebben ::). Want mijn ervaring met Ecobird was tot nu toe dat ze het wel leuk vinden, maar dan om mee te spelen. Als er eentje een tijdje uit z'n bakje had zitten knabbelen (ikke helemaal blij: ze eten ervan!) vond ik daarna een bakje poeder terug... :(. Eens kijken wat ze met Nutribird gaan doen. Het ziet er in ieder geval vrolijker uit met al die kleurtjes. O ja, ik heb B14 gekocht, voor grasparkieten. Want die grote voor valkparkieten zijn veel te hard. Dan weet ik nu al dat ze die m'n hele kamer gaan doorschieten.

Groetjes, Sanna

Rianne

Ik denk dat het verstandig is om ze eerst over te zetten op pellets en dan later de hoeveelheid pellets weer af te bouwen.
De hoeveelheid... ik weeg niks af, ik doe gewoon wat in een bakje en als ze de volgende dag over hebben, krijgen ze de volgende keer wat minder. :)

jazzel

Dat is een boel info waar ik wel wat aan heb :)

Inge... : misschien heb je ook hier nog wat aan:
http://www.parrotbunch.com/pellets.htm

(gevonden in een ander topic)
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inge88

Bedankt! Ik heb vandaag nutribird G14 orginal gekocht... ik hoop dan dat deze niet te hard zijn voor mijn valkje straks. Ik weet niet wat ik straks moet doen.. ik krijg dus een jong valkje.. en om die nou meteen alleen pellets te geven terwijl ie nog moet wennen aan de omgeving, ik weet niet hoor. De houdbaarheidsdatum van de verpakking is 06/2008 dus kan er wel mee toe  :P Hij is inderdaad verpakt in een dichte aluminium zak. Ik betaalde voor 1 kilo 5,99.