Ons eerste valkje...wel groente en fruit of niet?

Gestart door Mico, 5 maart 2007, 23:22:57

« vorige - volgende »

Mico

Hallo allemaal,

Met veel plezier kijken wij uit naar de komst van ons eerste valkje,die nu nog bij de kweekster is voor 4 weekjes. ;D
We neuzen hier al een weekje rond op dit forum wat heel leuk en leerzaam is. Nu lezen we heel vaak dat groente en fruit heel belangrijk zijn voor een valk...maar vandaag waren we bij een dierenwinkel en die meneer vertelde ons dus dat dat juist helemaal niet zo best is. :-\ Hij kweekt zelf al heel lang valkjes en het is een familie bedrijf wat al honderd jaar bestaat dus al heel lang kweekt.
Groente mag je wel geven maar zo weinig mogenlijk en fruit ietsje vaker..het was namenlijk helemaal niet zo best vertelde hij.

Nu is onze vraag dus...moeten we dat nu wel of niet gaan geven?
We willen natuurlijk het beste voor ons beestje  :)
Hebben jullie hier misschien een antwoord op?
Alvast bedankt in ieder geval.

Groetjes,
Miranda en Corine

Inge88

Groente en fruit is echt wel goed voor je valkje, maar altijd met mate! Je kunt ook niet alles geven; kijk hier eens http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm
Bij te veel kan het valkje aan de diarree komen te zitten. De voeding moet natuurlijk niet grotendeels uit groente en fruit bestaan, het is er gewoon voor naast zijn zaad/pellets.. maar zeker wel aan te raden  :)

Mico

Hoi Inge,

Dank je wel voor je antwoord.
We hebben het gene over de voeding al gelezen,maar de man vertelde ons dus dat groente en fruit dus helemaal niet zo best zijn voor een vogel,vandaar onze vraag.
Dat je niet te veel moet geven dat hadden we al begrepen van deze site en is ook wel logisch want een racende valk is ook niet best  ;)
Maar we kunnen het beestje dus zeker wel af en toe wat groente of fruit geven..en ja daar ging het ons dus om  :)
We vragen het liever dan dat we iets verkeerds zouden doen.

Groetjes,
Miranda en Corine

Riny

Hoy Miranda en Corine
Ieder doet het op zijn eigen manier ,en hoe hij/zij denkt dat het goed is.
Bij mij krijgen de valkjes wel groente en fruit.
Als je het met mate geeft ondervinden ze er geen last van, en is het een tractatie.
Ik geef ook veel verse kruiden, die vermeng ik dan met eivoer en gekiemde zaden.
Groetjes Riny

Mico

Hoi Riny,

Dank je wel voor je antwoord...we gaan dus gewoon af en toe groente en fruit geven aan ons beestje. ;D Maar we dachten,dit moeten we toch maar even vragen he.We hadden er hier zoveel over gelezen en ja toen vertelde die meneer opeens dat het eigenlijk helemaal niet zo goed is.
Nu nog geduldig wachten tot we het beestje kunnen gaan halen  ;) :P

Groetjes,
Miranda en Corine

Riny

Hoy Miranda & Corine
Vaak is het wel zo dat valkjes in het begin er niet van eten.
Als je het aan blijft bieden wint hun nieuwsgierigheid het toch , en gaan ze er van proeven.
Op deze manier krijgen ze ook vitaminen genoeg binnen en hoef je niet dure vitaminen druppels te gaan kopen.
Groetjes Riny

Mara

HOi Mico

Ik geef ook gewoon groente en fruit en net zoals Riny, ook verse kruiden. Die vermeng ik met het eivoer en ook nog wel eens met het kiemzaad. Voor ons is groente en fruit ook gezond, dus waarom niet voor een valkje. En zoals ze hier altijd zeggen, alles waar te voor staat is natuurlijk nooit goed.

Groetjes

Mara

Mico

Hoi hoi Riny en Mara,

Dit is heel fijn om te weten en kunnen we dus met een gerust hart ons beesje groente en fruit geven. Mag dat ook al bij een valkje van 8/9 weekjes? Hahaha erg he maar ja we willen het toch goed dan allemaal  ;)
Ooit hebben mn ouders ook een valkje gehad maar dat is al lang geleden...beesje is 16 jaar geworden...maar ik weet daar weinig meer van qua voeding en dat soort dingen.

Groetjes,
Miranda en Corine

Mara

Hoi Mico

Die van mij aten gewoon met de 'pot mee' in de voliere dan hé. Niet van onze borden maar gewoon van het voer dat ik in de voliére aanbood. En toen waren ze ook nog maar jong en zo.

mara

Mico

Hahaha Mara...och ja als het geen kwaad kan dan maakt het ook niets uit lijkt mij... :D
Bij mijn weten gaven mn ouders nooit iets als eivoer en dat soort dingen...wel fruit geloof ik en groente maar verder weet ik er echt niets meer van. Je leert hier echt wel een hoop zeg,dat is wel heel fijn.

Groetjes,
Miranda en Corine

Mara

Hoi Mico

Je leert hier ook best veel hoor. Ik zelf heb al zeker 18 jaar valkjes en sinds 16-17 jaar ook rosella's, grasparkieten en roodruggen. Hier krijgen ze eivoer en fruit en groente en zo. Dat vinden ze heerlijk!

Liefs

Mara

Coco en Chantal

Hoi Miranda en Corine

Heb je dat gevraagt over het fruit en groenten geven bij die mannen van de jumper??
Als dat zo is dan snap ik het helemaal. :-\
Deze mensen kunnen dan wel al jaren kweken, maar hebben er geen enkel verstand er van.

Toen ik een keer vertelde dat ik toendertijd nog 6 valken had die ik beneden had staan en tam waren en bleven stonden zij met hun oren te klappen.
Ze wilden het niet geloven dat ze tam bleven. ::)

Ook heb ik wel eens meer vragen gesteld daar, maar die antwoorden die je dan krigt, nee voor vragen kan je beter hier op het forum terecht dan daar bij de jumper .  ;D

Groetjes Chantal


Groetjes Chantal en de valkjes


Mico

Hai hai Chantal,

Dank je wel voor je antwoord.....ja dat hebben we daar inderdaad gevraagt omdat hij vroeg wat we het beestje allemaal zouden gaan geven. Dus vertelde we ook over het groente en fruit,maar ja dat vond hij dus niet echt een goed idee. We vonden het al heel vreemd omdat we hier dus overal lezen dat het juist wel goed is  :-\
Toen begon hij te vertellen dat hij al heel lang kweekt enzo en een verhaal van...valkjes komen van oorsprong uit Australie en blabla...ja dat wisten we onderhand wel hahaha....en ja volgens hem waren daar ook geen appels en aardbeien te vinden dus dat is niet goed  ;D :P
Maar ben blij dat jullie allemaal zo goed helpen hier en dacht zal het toch maar weer bij jullie vragen..hebben we meer aan.

Groetjes,
Miranda en Corine