"smakkende" geluiden zetten aan tot paargedrag? :/

Gestart door I_Xyzyx_I, 5 februari 2007, 16:31:37

« vorige - volgende »

I_Xyzyx_I

hallo allemaal

het klinkt misschien vreemd. maar als ik zelf "smak" geluiden maak dan begint 1 van de mannetjes valkparkieten zn snafeltje vrij snel open en dicht te doen, en als ik een tijdje door blijf gaan dan gaat dat over in fluiten en vleugels breed zitten en lopen, waar 1 van de vrouwtjes op reageert door helemaal horizontaal ( inclusief staart ) te gaan zitten. volgensmij is dat kippetje zitte maar weet het niet zeker :-X

maar is het echt zo dat smak geluiden bij sommige valkjes de "paardrift" stimuleren? de andere 2 mannetjes reageren er niet op.

en ook nog een klein ander vraagje: zijn er valkjes die plukken uit liefde? 1 van mijn koppeltjes zitten constant te kroelen en met koppetjes tegen elkaar te wrijven, maar het mannetje trekt de hele tijd veertjes uit de nek van het vrouwtje :-\ waarop het vrouwtje krijst maar toch door blijft kroelen :-\

ik had gelezen dat je er iets op het vogeltje moest smeren wat bitter was, al denk ik niet dat dat helpt want ze kauwen op de poep die ze van de zitstokjes af krabben ::)


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

jhkn

Hoi,

Smakken
Ik denk niet dat het geluid een rol speelt. Als ik zelf smak geluidjes maak merk ik dat mijn onderkaak snel beweegt.

Mijn vier valkjes vormen twee koppeltjes. Als de partners uit een koppeltje met elkaar communiceren zie ik dat ze vaak hun ondersnavel snel op en neer bewegen. Dit gebeurd niet als ze "communiceren" met een valkje uit het andere koppel

Blijkbaar geven ze hiermee aan dat ze een koppeltje vormen of zo. Dit gebaar zie je ze ook maken als ze een nest plaatsje zoeken en als ze zin hebben om te paren.

Jouw valkje wordt blijkbaar erg opgewonden van je gesmak.
De reactie van het mannetje is inderdaad de reactie die ze maken als ze indruk op een vrouwtje willen maken. De reactie van het vrouwtje geeft aan dat ze bereid is om te paren.

Plukken
Met plukken kan ik je niet helpen. Hier heb ik gelukkig geen last van.
Mijn valkjes kroelen elkaar ook. Als een valkje in de rui is dan komen er nieuwe veertjes. Na verloop van tijd kan het omhulsel eraf. Vooral op de kop gaat dit moeilijk omdat ze hier zelf niet met hun snavel bij kunnen. Tijdens het kroelen maken ze elkaars kop schoon en soms gaat dit iets hardhandiger dan de anders. Af en toe hoor je dan wel eens een krijs waarmee het valke aangeeft dat dat plekje zeer doet.

Groetjes Joost