18 april 2024, 05:44:36

Zich laten wassen.

Gestart door mind stalker, 4 februari 2007, 15:52:05

« vorige - volgende »

mind stalker

Hoi mensen,
Ik heb mijn valkjes net 2 dagen.
Maar zal regelmatig vragen hebben en gelukkig zijn jullie er :D
Zouden ze er prijs om stellen als ik onderin de kooi een diep bord met water zou neerzetten, tijdelijk, zodat ze zich kunnen wassen

Riny

Hoy Mind stalker
Sommige valkjes doe je er een groot plezier mee, anderen weer niet.
Je kunt het altijd uit proberen.
Er zijn ook valkjes die het heerlijk vinden om besproeid te worden met water uit een plantenspuit.
Groetjes Riny

hennie

Hallo mind stalker,
Ze zullen zich er misschien best wel in gaan badderen, maar je hebt dat wel je hele bodem nat. Valkjes vinden het ook fijn als ze gesproeid worden. Eerst zullen ze er wat bang op reageren, maar als ze het gewend zijn vinden ze het heerlijk!
Je doet dit dan gewoon met een plantenspuit met lauwwarm water. Spuit ze goed nat. Nadien föhn ik hem altijd droog ivm kou vatten! LET OP: de föhn niet te warm zetten.

Ik weet niet hoe oud je valkjes zijn, maar ze mogen pas vanaf een bepaalde leeftijd gebadderd worden! De precieze leeftijd weet ik niet. Misschien kan iemand anders je dat vertellen.
Als ze al volwassen zijn, is het prima. Ik kreeg zelf zojuist nog een tip om een druppetje Alöe vera door het sproeiwater te doen! Verkrijgbaar bij de reformwinkel. Blijkt ook erg goed voor de veren te zijn.
gr, Hennie

mind stalker

ze zijn pas 8 weken ofzo dus dan nog maar even niet doen?

hennie

Hoi,
Nee, dan zou ik het nog niet doen. De kans op afkoeling is dan te groot!
Wacht er echt nog maar even mee! Het zou erg zijn als ze kou zouden vatten!

gr,Hennie

mind stalker

na hoeveel maanden kan dit dan wel?

Rianne

Als je valkjes goed in de veren zitten, kun je er mee beginnen. Ik heb een plantenspuit met water op kamertemperatuur. Ik fohn ze daarna niet droog, ik spray ze niet kleddernat.
Let er wel op dat je ze niet 's avonds sprayed of douched, want 's avonds gaan ze slapen en word het kouder in huis, en kunnen ze zich niet meer genoeg verwarmen. Douche bij voorkeur 's ochtends of vroeg in de middag.

hennie

Hoi Rianne,
Heb je er een reden voor dat je de valkjes niet droog fóhnt?
Of heb je het gewoon nooit gedaan? Die van mij vindt het heerlijk en gaat er helemaal voor zitten met zijn vleugels gespreid!
gr,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

in het begin deed ik het wel, toen nam ik er wel eens 1 mee onder de douche. Maar het is op zich niet nodig. Als het buiten heeft geregend, en mijn vogels hebben zich expres nat laten regenen, ga ik ze ook niet droog fohnen ;) In de natuur hebben de vogels er ook niks voor.
Als je met mate sproeit, is het niet nodig, maar als je valkje met douchen volledig onder de straal is geweest, kun je m wat droog fohnen. De rest poetsen ze er zelf wel af.

hennie

Rianne,
Ik raad je aan het föhnen toch eens te proberen. Je valkje vindt het denk ik echt fijn en ik denk dat het net zo'n effect heeft als het uit je hand laten eten. Daarmee versterk je de band tussen jullie beiden en verspoedig je wellicht het tam worden. Het is iets wat hij fijn vindt en jij doet dat bij hem!
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik lach me slap als ik hem föhn en hij zichzelf in allerlei bochten draait om het maar zoveel mogelijk op te vangen!
Probeer het eens,
gr,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

ik vind het belangrijker dat ze elkaar aardig vinden. :)
Ze zeggen dat mensenhaar ook lijdt onder het fohnen, ik loop liever geen risico met mn valkjes.

hennie

Ja, daar valt ook wat voor te zeggen! Er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal!
Het gaat erom dat ze gelukkig zijn en dat kun je op verschillende manieren bewerkstelligen. Ik krijg de indruk dat de vogels bij jou nog echt vogel mogen zijn!
Mogelijk is dit voor hun welzijn beter dan dat wij als mensen hun maar constant onze wil willen opleggen!
gr,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

we proberen allemaal op onze eigen manier onze vogels een zo mooi mogelijk leven te laten leiden. Zolang we daar zelf een goed gevoel bij hebben, zullen de vogels dat ook wel hebben. :)