29 mei 2025, 03:05:32

veren kwijt

Gestart door hanneke, 2 februari 2007, 20:26:30

« vorige - volgende »

hanneke

2 februari 2007, 20:26:30 Last Edit: 2 februari 2007, 20:52:53 by hanneke
Het is de 2de keer dat onze valk Timmy zodanig in de rui is dat hij aan 1 kan alle (ik weet even niet hoe je ze noemt) lange veren kwijt is. Ik was aan het werk toen het gebeurd maar het lijkt erop dat hij ze er behoorlijk hard uit getrokken heeft. Er zat behoorlijk wat bloed voor een vlk tegen de tralies en de pennen waren ook doorbloed.

De eerste keer (ongeveer 6 mndn geleden) was hij ook aan 1 kant alle lange veren kwijt maar zag ik geen bloed. Het is ook steeds aan 1 kant. De 2 andere valkjes hebben nooit zodanig de rui. Hij kan nu niet meer vliegen. Nu zal dit ook wel weer goed komen, maartoch heb ik het gevoel dat dit niet helemaal klopt.

Wat mij ook opvalt is dat wanneer ik de pennen bekijk deze hol zijn en ongeveer 2 keer zo dik als dezelfde veren van de andere valkjes.

Op advies van de dierenarts (vanmiddag even gebeld) gaan we nu dagelijks sproeien. Dit hebben we niet eerder gedaan omdat ze het niet fijn vonden. Wel hebben ze een badje waar ze regelmatig gebruik van maken. Zal dit helpen en is dit nodig?

Verder had hij het over aloe vera. Heeft iemand hier ervaring mee? en welke toedieningsvorm moet ik gebruiken (kan onze DA pas na het weekend weer bereiken en degene van de weekenddienst heb ik slechte ervaringen mee)

Tevens heeft hij gevraagd een aantal hele veren te bewren zodat hij ze kan bekijken onder de microscoop. Ik heb er ook een aantal van de andere 2 bewaard zodat hij vergelijkingsmateriaal heeft.

Heef iemand een idee?

Owja.. hij plukt zichzelf niet kaal, het zijn steeds dezelfde lange veren als hij in de rui is.

Karin

Wat voor mutatie heeft je valkje ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hanneke

Karin

Ok, bij lutino'en albino's gebeurt dit nml vaker. Kan het zijn dat hij in paniek ergens tegen aan gevlogen is ? Wel een goed idee om het even door de dierenart na te laten kijken.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

hanneke

ik denk het niet.. ik heb het niet zien gebeuren, maar aangezien het de 2de keer is dat hij in de rui is en de 2de keer is dat hetzelfde gebeurd, alleen nu een graadje erger doetmij denken dat het er iets ee te maken heeft

Dit sgeen normale rui begrip ik?

Ieman ervaring met aloe vera?

En vinden julie het sproeien nodig aangezien ze een badje hebben en het sproeien niet bepaald leuk vinden?

Roma

Nou ervaring is een groot woord  ::)  maar zelf sproei ik mijn valkjes met aloë vera. lauw water in een plantenspuit en een  druppel aloë vera ( zoals het uit de fles komt) heb hier ook op het forum naar gezocht en vond aloë vera van 95 % , dat kon ik dus nergens krijgen ik sproei ze met huidgel van 98% van het merk cruydhof en ze vinden het heerlijk bij mij badderen ze dus niet ze hebben die bakjes nooit gebruikt maar voor het sproeien gaan de vleugels helemaal uit hoor. ook gebruik ik aloë first dit is van een ander merk maar ik gebruik dit voor als ze een wondje hebben, laatst was één van mijn valkjes met het nageltje vast blijven hangen en het bloedde een beetje op zo'n moment spray ik met aloë first, ik vind dit handiger dan wondpoeder of smeersel want daarvoor moet je ze weer vastpakken en met die spray gewoon als ze op de stok zitten sprayen en het stopt ook meteen het bloeden.
Roma :)

hennie

Hoi Roma,
Kun je me iets meer vertellen over de Aloë Vera die jij gebruikt bij het sproeien van je valkjes? Waar haal jij het en is het speciaal voor dieren?
gr,Hennie

Roma

Hennie het is niet speciaal voor dieren maar het werkt ook perfect bij de dieren het zal bij reformwinkels e.d te koop zijn ik ben klant van drogisterijnet (internet) en daar kun je het gewoon bestellen. ik doe de laatste tijd zelfs de vacht van onze hond ermee sproeien.en ....ik gebruik het zelf ook voor de huid. het 'stoffen' van de vogels word minder en de veren glanzen meer en onze hond is na gebruik een echt pluisje ;D
groetjes v Roma

hennie

Hallo Roma,
Ik zal er eens voor gaan kijken bij de reformzaak. Ik sproei mijn valkje ook altijd. Het lijkt echter wel of hij maar blijft ruien. Zijn rui duurt geen afgesloten tijdperk, maar hij blijft maar veertjes verliezen en ik blijf maar pennetjes voelen. Hij heeft nu weer kale plekken in zijn nek. Misschien is die Aloë Vera wel goed voor hem.

Föhn jij je valkje ook altijd droog na het sproeien en vindt die van jou dat ook zo lekker!

gr,Hennie

Roma

nee Hennie ik heb  mijn valkjes nog nooit gefohnt is een idee. ik heb er nu nog 4 over na veel ellende  deze sproei ik met lauw water in de morgen, ze zitten binnen in de woonkamer.
succes met kopen ik denk net aan bv de tuinen of die het misschien hebben
groetjes v Roma :)

hennie

Wat kost dat spul dan, Roma?
Ik heb ook nog twee honden en als het niet te duur is ga ik het kopen en zal de hele familie eraan moeten geloven ;)
gr,Hennie

Roma

Hennie,ik heb 8,90 betaald voor 200ml en je hebt er héél weinig van nodig.zeker als je het in de plantenspuit doet een druppel op een plantenspuit. wat ik doe bij de hond en de vogels en voor jezelf gebruik je het gewoon puur op je huid.
gr v Roma :)

hennie

Nou Roma,
Ik kan zelf ook wel wat gebruiken. Krijg ik er weer een strak koppie van? ;)
gr,Hennie

hanneke

bedankt voor de info. ik zal eens even gaan vragen in de reformwinkel

morgen gaan de veren naar de DA. ik hoop niet dat er iets uitkomt. maar ik laat het even weten