16 juni 2024, 10:58:51

Bult of niks aan de hand?

Gestart door Linn, 5 mei 2007, 23:27:25

« vorige - volgende »

Linn

Het lijkt net of m'n valkparkiet een bult heeft in d'r nek. Volgens mij heeft ze het ook alleen aan die kant. Is er iets mis/ fout of is er niks aan de hand? Is het normaal?





wim roskam

beste linn , het lijkt mij ook een bult , ga er mee naar de vogelarts en laat het nakijken , mvg wim roskam .

Linn

Het rare is dat ze het volgens mij alleen tijdens het broedseizoen heeft, want vorig jaar had ze het ook (in het broedseizoen) en toen dacht ik dat het kwam omdat ze toen jonkies had en die dus moest voeren. Nu zit ze op eitjes en heeft ze het dus ook. Ik bekeek een foto van vorig maand en zag daar (haast) niks. Deze foto's zijn ook wel dat het het ergst lijkt. Het valt ook helemaal niet erg op ofzo. Ze doet ook niet rare beweging met haar krop ofzo.
Ik weet ook niet of dat als ze haar koppie de andere kant of doet dat je het dan ook ziet.

Anke

Wel raar een bult in de nek. Met valkjes heb ik dat nog nooit gehad,wel met een cavia.... die bleek een abces te hebben.
Mag je met dit valkje kroelen? Want ik zou dan stiekum even voelen of het een harde bult is of een zachte...
Als je het niet vertrouwd bel dan de dierenarts, bulten voorspellen meestal niet zoveel goeds.
Als je het idee hebt dat de bult groter wordt, dan zit er misschien wel pus in... (lekker verhaal wel..)
Succes!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Linn

8 mei 2007, 19:42:35 #4 Last Edit: 8 mei 2007, 19:44:12 by Linn
Ze is niet tam. Dus kroelen kan ik haar niet.
Het is gewoon heel raar, want als ik die foto's zie dan denk ik echt van wow wat erg, maar als ik haar in het echt zie valt het echt reuze mee. Je ziet wel iets een beetje maar valt echt niet op? Ik ontdekte het ook pas toen ik die foto's zag. Raar.

Anke

Als ze er geen last van heeft zal het niet heel heftig zijn zou je denken.
In de gaten houden maar.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Linn

Hier heb ik nog een filmpje van haar van dezelfde dag als de foto's.

Je ziet wel ietsje iets maar... Probeer ik me nu gerust te stellen of? ???  :-\

Ik snap ook dat ik het beste met d'r naar de dierenarts kan gaan natuurlijk, maar ik durf het niet aan. :-\ Straks gaat ze dood door stress, en ze heeft eitjes. Dus daarom probeer ik nu nog wat van jullie te horen of het echt nood is om te gaan naar de DA.

Sorry voor beetje vaag bericht. ;)

Anke

Tja... het is natuurlijk een dilemma.... ze toont niet ziek, maar dat kan natuurlijk komen omdat het nog in het beginstadium is (wat het dan ook is). Aan de andere kant zeg je dat ze het vorig jaar ook leek te hebben, en er is dus verder niets gebeurd. Omdat ze eitjes heeft zou ik als het mijn parkiet was het aankijken en haar als een havik in het oog houden.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Inger m

Hoi,
Dit lijkt me gewoon een kwestie van even in de hand nemen en voelen of er wat zit. Als er niks zit, dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken, niet naar een vogeldierenarts en neem je ook geen risico als er wel wat aan de hand is. Ook bij een vogel die niet tam is, is het wel verstandig om even te checken.

Overigens heb ik iets nagenoeg soortgelijks gehad met een valkparkietenpop. Het leek een bult, maar er was niks aan de hand. Het zijn meer de veren die het idee van een bult geven. Mogelijk ook doordat de krop meer gevuld is in het broedseizoen voor het voeren van de jongen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Linn

Ik heb gister geprobeerd te voelen toen ze in het blok zat maar het lukte niet echt :-\ omdat ze natuurlijk helemaal in elkaar met haar nek zit als het ware zegmaar.