6 mei 2025, 05:15:50

valkje van 6 weken  

Gestart door luukluuk, 12 augustus 2003, 21:33:40

« vorige - volgende »

luukluuk

ik heb gisteren een valkje gekocht van de 26 juni ze is zo iets meer dan 6 weken ,maar de kweker wist niet of ze al wat aten ,hij dacht het wel ,ik heb een pak pap van hem meegenomen voor de zekerheis ,maar nu weet ik niet of het zelf eet ,ik heb van dat hout op de grond en daar zijn ze samen druk in het pikken en soms een zaadje ook ,mwe hebben haar geprobeert de pap te geven maar die krijg ik er echt niet in ,hoe lang kunnen ze zonder eten ???
wie heeft er raad
gr Margot

Paul

Hoi Margot,
Een valkje van 6 weken kan meestal al zelf eten.
Je moet even opletten of er van die vliesjes in de voerbak liggen, als je er op blaast er er waait van alles uit zal hij zelf eten anders waarschijnlijk nog maar een beetje.
Als hij honger krijgt eet hij vast wel pap van een lepeltje hoor als hij nog geen zaadjes kan eten.
Ik denk dat ze ongeveer een dag zonder eten kunnen en water is nog belangrijker dan eten vertelde de dierenarts me laatst.
Je kan ook proberen wat appel te raspen en hem dat voor zetten en desnoods een stukje in zijn snavel proberen te stoppen.
Als hij nog niet zelf eet zul je hem moeten dwingen met de spuit maar dat zal niet meevallen.

Succes met je nieuwe valkje.

Groetjes, Paul

Karin

Ik vind het heel slecht van een kweker dat hij een jonge vogel verkoopt zonder dat hij weet of het zelf kan eten ! Nu zit jij met alle zorgen. Want een valkje van 6 weken die geen pap gewend is krijg je echt niet zomaar aan de pap ! Ik hoop voor je dat het valkje toch zelf gaat eten. Zet in iedergeval een bakje zaad op de grond in de kooi en kijk of je zaadvelletjes ziet, want dan eet hij. Blijf er desnoods een paar uur bij zitten.  Leg er ook trosgierst en dan natuurlijk water in.  Veel succes ermee, en als je nog een keer een valkje koopt, doe het dan bij een kweker die pas de jongen verkoopt als ze geheel zelfsstandig zijn.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

luukluuk

ja is een beetje moeilijk ,maar hij zit bij mijn eerste valkje
en ze pikken samen op de grond ,maar daar liggen van die houtstukjes dus daar kan ik het ook niet aan zien ,
maar ik heb hem wel een dag en een nacht nu ,
ik heb al vanalles op de grond gezet gierst ei en ook eivoer ,
hij wil zo als je zegt de pap niet zo nemen ,en anders moeten we hem het zeker in zijn keel gieten ?
ik weet het ook niet hoor ,maar deze kweker staat wel goed bekend .,mijn eerste komt er ook vandaan ,hij heeft nl heel veel soorten valkjes staan en geeft ze in de ochtend eten en dan ziet hij niet altijd of ze al zelf eten ,maar ik heb er niet bij nagedacht dat als een valkje niet met pap groot is gebracht hij het ook niet zo zal nemen
we gaan het hem in iedergeval vanavond nog even aanbieden
het valkje is trouwens nog niet duf of zo ,
ze eet wel de poep op van de ander ?
ik zag dat mijn andere valkje dat ook doet hebben ze dan behoefte aan grit ?
ik hou jullie op de hoogte
de kweker daar kon ik wel naar terug hoor als het niet goed ging
bedankt voor het advies
groetjes Margot en joeppie en hopelijk nog lang dan joppie

Karin

Hoi Margot,

De kweker had het jong even een paar dagen binnen apart kunnen zetten om te kijken of het at ::). Maar goed, als jij over die kweker een goed gevoel hebt zal het wel los lopen.  ;) Kun je het jong misschien tijdelijk in een aparte kooi zetten zodat je het wel kan zien ? Ik zou zelf niet beginnen met pap, want dat moet toch op een hele speciale manier, speciale temperatuur enz. en als je er geen ervaring mee hebt kun je meer kwaad dan goed doen. En ik denk niet dat het valkje het nog zal accepteren. Wat je ook kunt doen is er gewoon een halve dag naast gaan zitten met een goed boek en het valkje observeren. Hij zal ook zijn vriendje na gaan doen en volgens mij komt het zo allemaal wel goed.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

luukluuk

nou ,ik heb hem nog hoor ,en alles gaat prima ,
ze eet ook al zelf ,ik heb ook een eitje voor ze gekookt ,ze zijn er dol op
lijkt wel als de kleine gaat eten dat de grote er bij komt en het voor gaat doen en heel soms wat in het bekje doet
maar ik heb nu wel weer wat rust zeg
heb gister echt de hele dag bij de kooi gezeten
hier onder dan de foto van joeppie en joppie
gr Margot

Andre

Hoi ik heb ook een parkiet van 6 weken sinds afgelopen zaterdag.
het bijvoeren doe ik met een spuitje, in het begin enorm tegen spartelen maar nu geen enkel probleem.
wat je doen kan geef je valkparkiet niet alleen zaad maar ook in het begin onkruid zaad want a het zaad is kleiner en zachter.
voor de rest een appel en sinasappel met een stukje broccolie
dan weet je zeker dat je valk ervan gaat eten en zit nog veel vitamine ook nog in.
vanaf morgen gaat ik het bijvoeren flink afbouwen van 3 keer perdag naar 2 keer perdag
en een dag later 1 keer perdag
ik heb er de volle vertrouwen in dat mijn coco wel gaat eten

margot

bedankt voor de tips ,maar ons valkje is na een dag al helemaal zelf gaan eten  :)
maar wat is dan onkruid zaad ???
heel veel plezier met je valkje en groetjes van Margot en joeppie en joppie

Paul

Hoi Margot,
Dat is volgens mij onder andere graszaadjes en andere kleine zaadjes dis zachter zijn dan de normale valkparkietenzaadjes.
Maar die gaan ze ook best snel eten dus ik gebruik die eigenlijk nooit alleen om te planten en het groen aan de valkjes te geven.

Groetjes, Paul

margot

dus dan geef je ze het gras !
die van mij zijn de hele dag druk met een paar boontjes ,
wat kan je ze eigelijk allemaal uit de natuur geven ?
gewoon gras ??
groetjes Margot

Kolkkie

Hoi Margot,

In veel dierenwinkels is knaagdiergras (kattengras) te koop. Het is een bakje met zaadjes. Je hoeft alleen maar water te geven, en na een paar dagen staat er gras. Dat kunnen ze dan lekker eten, en vaak in mijn geval alles slopen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

margot

bedankt maar weer  ;)
ga morgen meteen even kijken of die van ons het ook hebben !!
lijkt mij wel lekker en leuk voor ze !
hoe vaak mogen ze dat hebben ????
groetjes Margot

Kolkkie

Hoi Margot,

Als je het elke dag toestaat, lijkt het mij dat ze aan de diaree gaan, maar zeker weet ik het niet. Dus uk laat ze om de paar dagen er aan knagen. Dat ging goed.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006