4 mei 2025, 12:03:39

tocht of wind

Gestart door chica, 30 januari 2007, 19:47:53

« vorige - volgende »

chica

hallo
ik weet niet of hij hier goed staat maar ik zag geen ander goed onderwerp.
ik heb een vraagje:iedereen zegt altijd dat tocht dodelijk is voor je valkje.Dit weet ik ook.maar heb je eigelijk ook tocht als je gewoon een raam open zet. kunnen je valkjes daar ziek of verkouden van worden.wat ik dus eigelijk probeer te zeggen is dat een raam open zetten slecht voor je valkjes is of niet?
ik durf eigelijk nooit mijn raam open te zetten of een duer wan tdan ben ik bang dat mijn valkjes verkouden worden.
groetjes ilse ;D :D ;)
(ps als mijn valkjes dan in een andere kamer zijn dan verlucht ik de kamer)

Riny

Hoy Ilse
Het is heel makkelijk te controleren of je valkje in de tocht staat.
Hou een brandende aansteker of lucifer in je hand , als het vlammetje heel erg flakkerd, dan staat er tocht.
Groetjes Riny

chica

ok dankjewel.
en als het kaarsje uit wordt geblazen is er geen tocht maar wel wind.is wind dan erg voor je valkjes of maakt dat niet uit?
groetjes ilse
bedankt voor de snelle reactie

Riny

Hoy Ilse
Wind in een huiskamer is toch anders als dat je valkje zomers buiten in een warm briesje staat.
In huis zou ik wind en tocht vermijden bij de kooi.
Bij twijfel kun je je valkje beter even in een ander vertrek plaatsen.
Groetjes Riny

chica

ok dankjewel meestal doe ik het wel dan zet ik ze in een andere kamer.
maar ik heb zoon raam dat  op keepstand staat (dat het schuin open staat) dus dan heb je zoiezo minder wind.
maar ik ga op vakantie en mijn valkes gaan naar mijn poetsvrouw logeren en ik denk dat mijn poetsvrouw best wel eens het raam open zet.Kan dit veel kwaad?het is toch minder erg dan tocht hoop ik ?
ik zal zoiezo zeggen tegen haar dat ze niet de hele dag het raam moet open zetten.
groetjes ilse
bedankt voor de snelle reactie
;D :D ;)

disney

Ventileren is een vak apart  ;)

Ventileren doe je pas wanneer er aan 2 kanten van de ruimte iets open staat, een raam, deur of rooster.
Tocht is, wanneer er meer dan 1 kubieke meter lucht per minuut door de ventilatieopeningen stroomt. Bij tocht kan mens en dier hun warme luchtlaagje niet in stand houden en daardoor loop je klachten op als stijve spieren ed.

Buiten waait het. Waaien is in principe hetzelfde als tocht, alleen wind is variabel. Tocht is meestal vrij constant en daarom zo onontkomelijk. Als je in de wind zit, voel je af en toe een briesje of vlaag. Maar wind kan zeker dezelfde klachten opleveren als tocht, bij binnenvogels en bij ons verwende mensjes  :P

Als je 1 raam open zet en verder niets open, dan kan dat geen kwaad als de temperatuursverschillen niet te groot zijn of de ruimte te koud voor wat het dier aankan.
Een goede graatmeter voor binnenvogels is, dat wanneer je het zelf in je t-shirt of dunne trui koud krijgt, het te koud is voor je vogel. Buitenvogels zijn meer gewend, die kunnen wel tegen buitentemperaturen.

Groetjes Karin

hennie

Hallo,
Weten jullie dan hoe je je valkje moet vervoeren als je b.v. naar de dierenarts moet. Het is nu toch redelijk koud buiten. Ik heb wel een transportkoffertje voor hem, maar daar zitten toch nog veel luchtgaten in. Kan hij op deze wijze dan ook kou vatten? Wat is de veiligste manier van vervoer?
gr. Hennie

Riny

Hoy Hennie
Er is een heel simpele oplossing voor.
Als je het niet vertrouwd, hang je gewoon een handdoek over het vervoersmandje.
Denk er wel aan dat in de auto geen ventilator e.d aan staat.
Dat vergeten veel mensen, maar daar kunnen valkjes niet tegen.
Groetjes Riny

robeke

ik zou ook wind en tocht vermijden in huis zomers kan je hem in de frisse lucht buiten zetten ;)
mvg.robeke

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

hennie

Hallo Riny en Robeke,
Ik heb de pech dat ik geen auto heb, en dus afhankelijk ben van openbaar vervoer. Ik moet dus een eind lopen en dan met de trein naar de DA. Een heel gedoe lijkt me,voor zo'n vogeltje. In mijn huis (ik woon in een flat) is sprake van een mechanische afzuiginstallatie. Er staat in mijn huis dus eigenlijk een constante luchtstroom. Dit is dus ook niet goed voor hem? Het is iets wat ik niet kan veranderen!
gr,Hennie

robeke

ik denk ook niet dat het goed voor je valkje is .
is er dus geen plaats waar je geen tocht hebt in je flat???

mvg.robeke

hennie

Nee, het voelt voor mij niet als tocht, hoor, maar er is constante luchtstroom. Voordeel is, dat je altijd ventilatie hebt en dus schone lucht. Mijn valkje is al 9 maanden. Ik heb hem nog niet veel horen niezen. Hij loopt toch bij mij veel over de vloer. Ik kan hier verder niets aan veranderen, moet maar duimen dat het goed blijft gaan en hij er geen schade van ondervindt.
gr,Hennie

robeke

er geeft een verschil tussen tocht en gewoon een briesje he :p
als het van de ventilatie is dan is het een briesje dan blijft de lucht gewoon in beweging
maar bij tocht is dat echt harder en daardoor komt het

mvg.robeke

Romy

Hoi Hennie

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Bij tocht wordt er bedoeld dat er een koude luchtstroom passeert. Bij jou systeem van luchtcirculatie zal de luchtstroom die passeert op temperatuur gebracht zijn, of niet?

Het gevaarlijkste is dat valkjes in een luchstroom (dus tocht) staan die veel kouder is, waardoor ze heel veel energie verbruiken om zichzelf warm te houden. Als ze dan koud krijgen, kunnen ze ziek worden.

Dit is wat ik dacht over 'tocht'. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes
Romy

Inge88

Citaat van: robeke op 31 januari 2007, 16:45:06
er geeft een verschil tussen tocht en gewoon een briesje he :p
als het van de ventilatie is dan is het een briesje dan blijft de lucht gewoon in beweging
maar bij tocht is dat echt harder en daardoor komt het

mvg.robeke

Nee, het komt doordat de tocht (en dan hebben we het meestal over die veroorzaakt wordt door de lucht van buiten) kouder is. Binnen is het meestal lekker warm, door de koude lucht van buiten ontstaan er dus opeens temperatuurverschillen. De temperatuurverschil kan een verkoudheid of erger veroorzaken.