4 maanden oude valkparkiet ruit al en kale plek lutino lijkt groter te worden?!!

Gestart door tamara, 28 januari 2007, 09:20:55

« vorige - volgende »

tamara

hallo,

Ik heb sinds 2 maanden 2 valkjes. Ze zijn nu beide ong. 4 maanden.
Sinds 1 week is hun gedrag heel veel veranderd. Ik was nog volop bezig met tam maken maar ze lieten ineens niets meer toe. Ook aten ze paar dagen niks meer. De lutino ging van de week ook al een paar keer kippetje zitten.
Ik vind nu ook elke dag veel kleine veertjes.
Ik zal hieronder een foto plaatsen van de gevonden veertjes van ongeveer 2 dagen.


Het is dus duidelijk dat mijn lutino van 4 maanden al in de rui is.
Normaal is dit pas bij een leeftijd vanaf ong. 6 maanden heb ik begrepen maar omdat de kooi vlak langs de verwarming staat zou het daar aan kunnen liggen heb ik gehoord.
Ik kan de kooi nergens anders plaatsen en sowieso hangt op elke muur een verwarmingradiator.
Kan iemand mij vertellen hoe lang de rui duurt bij een valkparkiet??
Het vervelende van alles is dat ze nu beetje anders gedrag vertoont. Normaal is ze heel rustig en gaat ze al goed op mijn hand zitten en mag ik haar aaien en nu laat ze niks meer toe.
Heel vervelend, vooral omdat ik nog volop bezig ben om ze tam te maken.

Ik hoop dat ieman tips heeft

groetjes tamara en tequila en amigo

Riny

Hoy Tamara
Je valkje zit wel zeker in de jeugdrui.
Sommige valkjes gaan eerder ruien als een ander.
Maar mensen zijn ook niet allemaal het zelfde , dus dat zal bij valkjes ook wel zo zijn.
Alleen kan je valkje zich iets minder fijn voelen als ie in de rui is want dat kost ze best veel energie.
Je moet ze dan ook wat extra eivoer geven en een kalkblok moeten ze eigenlijk altijd al hebben in de kooi.
Heb je trouwens ook maagkiezel in de kooi bij je valkje?
Dan wel even opletten dat er geen houtskool doorheen zit want dat is niet goed voor valkje.
Je kunt ook  ruikrachtvoer geven.
Dat is te koop in de  dierenzaak . (bv van Beaphar, maar je hebt het ook van andere merken).
Een theelepeltje lijnzaad door het voer schijnt dus ook te helpen.
Groetjes Riny


tamara

hoi riny,

ik heb altijd een kalkblok, sepiaschelp en grit en maagkiezel in de kooi hangen.
Ik heb grit van beaphar en daar zit wel een klein beetje houtskool in maar ik kon nergens aan grit komen waar het niet inzat.
Ik wil nu deze verpakking van de grit opmaken en daarna voortaan grit te kopen zonder houtskool erin.
Mijn valkjes krijgen ook voer van beaphar: Xtravitall. Dit is compleet voer waar o.a. ook eivoer in zit.
Ik wel kijken vooor dat ruikrachtvoer. Ik baal er behoorlijk van dat de lutino nu in de rui is want ze laat bijna niks meer toe.
Kun je mij ook vertellen hoe lang het duurt voordat ze uit de rui is???

groetjes tamara en tequila en amigo

Riny

Hoy Tamara
Normaal gesproken duurt de rui 6 - 8 weken.
Voor Binnenvogels kan dat anders zijn , door de warmte en de luchtvochtigheid.
Groetjes Riny

tamara

ok, bedankt riny

maar je zei dat het bij binnenvogels anders kan zijn.
Moet ik dan denken aan korter dan 6 tot 8 weken of juist langer??
En hoe moet ik dan ondertussen met mijn valkjes omgaan want ik was volop bezig om ze tam te maken maar dat gaat nu niet zo goed meer omdat ze zich heel anders gedraagt.

groetjes tamara en tequila en amigo

Riny

Hoy Tamara
Je moet juist denken aan een wat langere tijd.
In een ruiperiode is een vogel "gezond''  ziek.
Het hoort er nu eenmaal bij.
Wel mag je niet vergeten dat voor een buitenvogel de nacht langer duurt , dan voor een binnenvogel.
Binnenvalkjes hebben toch te maken met TV  en meer lichturen.
Ik zou met het tam maken gewoon verder gaan.
Ook al gaat het nu langzamer , als het maar niet achteruit gaat.
Groetjes Riny

tamara

ok, bedankt voor je tips.
Ik vind dat op dit moment qua tammaken dat ik een stap achteruit ben gegaan maar ik zal gewoon verder volgens het stappenplan gaan.
Ze hebben ook nog steeds niet losgevlogen omdat je me aan hfd geraden hiermee te wachten totdat ze tam genoeg waren en op mijn hand gingen zitten.
Ze zijn nu dus al 2 maanden niet uit de kooi geweest en ik had gehoopt ze eind januari voor de 1e keer los te kunnen laten vliegen maar dat kan ik nu ook wel vergeten.
Is het niet erg dat ze al zo lang niet hebben kunnen vliegen.??
Is het niet beter om ze gewoon keer te laten vliegen overdag en ze met eten terug in de kooi te lokken??

groetjes tamara en tequila en amigo

Riny

Hoy Tamara
Je zou ze een keer kunnen laten vliegen als je tijd genoeg hebt.
Dan hebben de vogels rustig de tijd om hun kooi weer op te zoeken.
Ze zullen heus wel honger en dorst krijgen na een tijdje vliegen.
Je zou eventueel 45 minuten voor je ze er uit laat het eten en water uit hun kooi kunnen nemen.
Zodra de vogels los zijn plaats je het weer terug in de kooi.
Als je een stokje voor je valkje houdt stappen ze dan op?
Dat is ook een manier om ze terug naar de kooi te brengen.
Ga ze nooit vangen met een doek of vangnetje , want je verliest het hele vertrouwen wat je opgebouwd hebt.
Groetjes Riny

tamara

hoi riny,

Ik heb geen idee om ze op een stokje op zullen stappen!
Amigo(de lutino die in de rui is) gaat al redelijk goed op mijn hand zitten als ik trosgierst heb.
Ze zijn dol op trosgierst. ik gebruik dit voor het tammaken en misschien kan ik het dan ook wel gebruiken voor het teruglokken naar de kooi.
Ik was sowieso niet van plan om ze op te jagen of iets dergelijks. Ik wil ze daarom een keer in het weekend laten vliegn om te proberen want in het weekend heb ik wat meer tijd.
Moet ik gewoon het deurtje open zetten zodat ze er zelf uitkomen of zal ik toch proberen om in ieder geval amigo via mijn hand eruit te halen??

groetjes tamara en tequila en amigo

Riny

Hoy Tamara
Als ik jou was zou ik het toch via je hand proberen.
Je hebt grote kans als Amigo eruit is dat het andere valkje zijn angst ook overwint.
Als je ze graag terug in de kooi hebt kun je dan nog altijd het stokje proberen.
Laat je weten hoe het gegaan is?
Veel succes!
Groetjes Riny

tamara

28 januari 2007, 20:35:30 #10 Last Edit: 28 januari 2007, 20:45:41 by tamara
bedankt voor je advies riny,

ik ga denk ik aankomend weekend proberen om ze los te laten vliegen.
Ik laat het nog wel weten hoe het is gegaan.

hallo iedereen,

zoals jullie al hier aan voorafgaand hebben kunnen lezen is amigo al in de rui.
Amigo is de lutino en zij had een kale plek achter haar kuif.
Ik heb het idee dat deze kale plek groter is geworden, zou dit kunnen komen door de rui???
De kale plek was al groot vond ik maar het lijkt nu nog groter.
Ik hoop dat iemand tips heeft!!

groetjes tamara en tequila en amigo

Annetjee

hoi tamara

een kale plek achter de kuif van amigo is heel normaal bij lutino's.Dat komt naar namelijk door dat ze zijn doorgefokt.
Maar bij iedere valkje kan dus wel de grote verschillen van het kale plekje.Ik snap dat je dat jammer vind maar je kan er nis aan doen.Je hoeft je in iedergeval niet bezorgt te zijn.
nog veel succes met het tammaken
groetjes annette

tamara

vandaag heeft amigo voor de eerste keer losgevlogen en het ging niet zo goed.
ze vloog meteen tegen het raam aan.
zie voor het hele verhaal mijn dagboek: tequila en amigo

groetjes tamara en tequila en amigo