29 maart 2024, 02:35:17

Update: De bouw van onze voliere.

Gestart door Peter, 27 januari 2007, 22:45:16

« vorige - volgende »

Peter

27 januari 2007, 22:45:16 Last Edit: 10 februari 2008, 21:04:26 by Peter
In mei 2006 zijn we verhuisd, er moest dus ook weer een nieuwe voliere komen. De oude voliere hadden we wel mee genomen maar zouden we waarschijnlijk niet gebruiken.

Bij ons "oude" huis was het nachthok in de schuur, deze schuur was op gedeeld in de twee delen en het nachthok was afsluitbaar met een deur. Het nadeel daarvan was dat toch alles in de schuur onder het vogel stof kwam en echt "klussen" in de schuur ging ook niet tijdens de broedperiode. Daarom besloten om bij het nieuwe huis een geheel vrijstaand nachthok te maken.

Ons nieuwe nieuwbouw huis werd later opgeleverd dan gepland waardoor we in twee weken moesten verhuizen, dus twee weken de tijd om alles in huis voor elkaar te maken. Hierdor hadden we ook maar weinig tijd om een voliere te bouwen, maar door lange dagen te maken is het allemaal gelukt.

Hier moet de voliere komen, we willen het nachthok in stijl van onze schuur maken. Whitewash met een witte rand:


De druk was vrij hoog daardoor was ik vergeten om foto's te maken van het aanleggen van de betonnenvloer. En het voorbereiden van het houtskelet van het nachthok. Maar deze foto's zijn een paar dagen later na de op levering:

Aanzicht van de parkeerplaats:


Vanaf de tuin van de buren:


De toegangsdeur:


Als je op het mandeligterrien staat...:


De houtskelet is geplaatst zoals je kon zien en we konden terug de werkplaats in om de houten delen te zagen voor de binnenkant en buitenkant. De binnenzijde is gemaakt van 18mm watervast verlijmt multiplex en was is 45 minuten gemonteerd. En weer vergeten foto's te maken.

De buitenzijde hebben ook op maat gezaagd en als bouwpakket meegenomen. Deze planken zijn vast gezet met een tacker (pnuematisch spijkerapparaat), dit ging ook weer zo snel dat we weer vergaten om foto's te maken maar dit is het resultaat.

Vanaf de achterdeur:


Vanuit de tuin van de buren:


De vogelschuur stond nu goed en was ook winter en water dicht, de elektra was aangelegd. De volgende stap was schilderen! Alles moest spierwit van binnen, het was zo wit dat je hoeken niet eens meer zag, je werd al bijna duizelig als je in het nachthok stond omdat je geen randen e.d. meer zag :) De volgende dag is het gaas geplaatst voor het nachthok en direct er achter aan kwamen de valkparkieten ook mee vanaf het oude huis.

Foto van buiten af en de morsrand van het nachthok is ook goed te zien:


Valkjes in hun nieuwe verblijf (1):


Valkjes in hun nieuwe verblijf (2):


Valkjes in hun nieuwe verblijf (3):


Valkjes in hun nieuwe verblijf (4):


Het nachthok was nu tot zo veraf dat er nog kabels en leiding naar het huis moesten (gas, water en licht) en natuurlijk de buitenvlucht!

Zoals iedereen weet smeren valkjes heel erg en daarom voor de buiten vlucht eerst weer een betonnenbak gemaakt met afvoerput, waardoor we de buitenvlucht kunnen schoonspuiten met een hogedruk reiniger of kunnen schrobben.

Daarna is de nieuwe buiten vlucht geplaatst en gras rondom aangelegd. De vogelschuur is in al in whitewash geschilderd maar de hoeklaten moeten nog wit gemaakt worden. Dat is iets voor het voorjaar van 2007.

Zo ziet het er van buiten uit tot nu toe:


Daarnaast is er een afzuig installatie geplaatst in de vogelschuur zodat het meeste stof wordt afgezogen. Ook is de vogelschuur voorzien van een goede isolatie (12 cm dik in de muren) en de deur heeft dubbel glas.

Groeten,
Peter

Peter

Update 27-01-2007:

Twee weken heb ik samen met een vriend de volgende leidingen door getrokken van het huis naar de vogelschuur:
- Gas leiding (Voor verwarming)
- Water leiding (Er komt ook een klein keukentje in)
- Elektra (De vogelschur krijgt een aparte groep)
- Netwerk 3x (In de vogelschuur komt ook weer een webserver met diverse camera's)

Vandaag heb ik alle elektra verder aangelegd en alle tijdelijke aansluiten verwijderd. De valkje hebben vanaf nu een aparte groep waardoor de kans op spanningsuitval vrij klein is bij de valkje.

Daarnaast is het netwerk deel verder voorbereid op de plaatsing van de webserver en de nodige camera's.

Groeten,
Peter

Peter

27 januari 2007, 23:25:42 #2 Last Edit: 28 januari 2007, 23:05:18 by Peter
De voliere en vogelschuur zijn bijna af maar nog net niet helemaal, het volgende moet nog gedaan worden:

- Dak op de buitenvlucht (afvoer op het riool is al wel gemaakt).
- De vogelschuur moet nog getegeld worden zodat het makkelijk schoongemaakt kan worden.
- Er moet nog een kleine keuken geplaatst worden zodat je ook even kunt schoonmaken.
- De gaskachel moet nog aansloten worden, gas leiding ligt er al wel. Tijdelijk maken we gebruik van een vorst bewaking.
- De buitenranden van de vogelschuur moeten wit gemaakt worden.
- De toegangsdeur moet ook nog wit worden.
- Netwerkkabels aansluiten op de centrale router. Is gereed.
- Webserver plaatsen in de vogelschuur. Is gereed.

Groeten,
Peter

Mara

Hoi Peter

Ziet er wel heel erg mooi uit!!

Groetjes

mara

Anja

Hoi Peter,

Dat heb je prachtig gebouwd zeg. Klasse.
Een paleis voor de valkjes.

Groetjes Anja

Bello

Wouwie,

Wat een mooie voliere, kunnen ze ook van de voliere naar binnen toe in die mooie schuur?

Nou daar mag je zeker wel trots op zijn ;D


ps. Als je een voliere wilt plaatsen moet je daar een vergunning voor aanvragen en/ of aan je buren vragen of ze er geen probleem mee hebben dat er een voliere komt?


Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Bianca

Sowee, dat ziet er gelikt uit!

Klopt het nou dat ie nu veel kleiner is als voorheen in jullie oude huis, en zo ja hebben jullie dan ook vogels verkocht?

Want jullie hadden er natuurlijk mega-veel.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Peter

Hoi Bianca,

Ja en nee :) De buitenvlucht is 1m² kleiner maar het nachthok is 4m² groter als in de oude situatie. Ook in dit nachthok 2.40m hoog en in de oude situatie was het 1.95m.

Groetjes,
Peter

Peter

Hoi Dorothé,

Ik geen bouwvergunning nodig omdat:
- Er niet gebouwd binnen een straal van 1 meter van de openbare weg.
- Het totale gebouw niet groter is dan 30m² .
- Niet hoger gebouwd is dan 3 meter.

Ik heb het echter wel na gevraagd en aan de hand van de bouwtekening die ik gemaakt had een brief gekregen van de gemeente dat ik hiervoor geen vergunning nodig was. Je weet het maar nooit dus beter een brief dat ik echt niets nodig was dan later een bericht dat ik toch een vergunning nodig was.

Groetjes,
Peter

Peter

Vandaag weer even bezig geweest in de vogelschuur.

Ventilatie box aangesloten:
Een tijdje terug had ik al de ventilatie opgehangen en een buis na buiten gemaakt en vandaag ook echt aan de computer aangesloten.

De box zelf:


En aan de buiten kant heb ik een kapje geplaatst van een afzuigkap.

Info over de ventilatie:
Project ventilatie II

Alles wat op 230 Volt werkt via intranet/internet bedienen:
Net als in onze oude voliere is alles weer met een computer geregeld, temperatuur, verlichting, afzuiging enzovoort. Vandaag de stopcontacten die op de computer zijn aangesloten ook opgehangen nadat het door en door getest was op mijn hobbykamer.

Foto volgt (als ik het niet vergeet :) )

Info over de schakelende stopcontacten:
Project WCD II

Temperatuur metingen:
Helaas heeft één van de temperatuur sensoren de verhuizeing van mijn hobbykamer na de voliere niet overleeft dus dat wordt morgen even repareren.

Info over de temperatuur sensoren:
Dallas 1820

De computer is ook geplaatst:
Een tijdje terug al een speciaal rack gemaakt de computer. In kan de computer met een rail er in en er uit rollen. Omdat het allemaal nog al zwaar is moest er dus een stevige constructie komen. En dat is gelukt. Je ziet overal nog wel laswerk maar er komt toch een kast om heen straks dus een nette afwerking was niet nodig.

Daarnaast ook een kabelsetje gemaakt zodat de computer op het internet aansloten kon worden.

Rack vanmorgen vroeg:


Rack met computer eind van de middag:


Het is in een rack gemaakt zodat de pc hoog hangt (boven de twee meter!) Dan neemt de computer straks geen kostbare ruimte in.

Webcam is weer terug:
Vandaag ook maar direct weer een camera aangesloten, nog eerst op een tijdelijke plaats maar de camera komt nog op een betere plek.

Link: http://www.valkparkiet.com/nl/files/webcam.htm
of: http://valkparkiet.demon.nl/webcambinnen.html

Dus morgen weer verder klussen. Er moeten nog veel draden weggewerkt worden.

Groetjes,
Peter

Paauwtje

Ik zie het al sinds de laatste keer dat wij het gezien hebben is er al weer een boel veranderd.
Balou, K.C., Coco, Sky, Star, Spot, Sisi, Luna, Xante en Summer

Rianne

Wauw, erg leuk om te lezen. :) Wat een hoop werk! :o

I_Xyzyx_I

ziet er goed uit ;D zal wel een flinke klus geweest zijn.

misschien de hoeken niet wit verfen? ik vind de verschillende kleuren wel mooi bij elkaar passen, maar meningen kunnen verschillen ;)


Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

Loeki

Prachtig!

Nu kunnen we weer helemaal meevolgen via de webcam!

Succes met de kweek!

Mvg
Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Wendy..


Wauw Mooi zeg....... Zo zie je maar weer; doordat jullie bij het vorige huis al een volliere hebben gehad konden jullie deze precies zo aanpassen aan jullie wensen en weet je ook wat handig is en wat niet......

Veel plezier ervan!!
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten