22 mei 2025, 18:17:39

Geslacht

Gestart door CapCos, 28 januari 2007, 20:47:34

« vorige - volgende »

CapCos

Ik zou graag weten hoe je het verschil ziet tussen een manneke en een vrouwke

onze Capri is 3 maanden .. kan je het nu al zien?

..Neline..

hey :D

je kunt pas zien of het een man of pop is na de eerste rui. de eerste rui vindt meestal plaats na 6 a 7 weken. je kunt het soms wel aan het gedrag zien, maar erg betrouwbaar is dat niet. een mannetje kan macho-gedrag gaan vertonen dat houd in: met vleugels wijd lopen en tikken op tralies of voorwerpen. ook fluiten manntjes veel. ze fluiten veel melodietjes. een pop is meestal wat stiller en heeft geen macho-gedrag. een pop fluit meestal geen melodietjes maar steeds op dezelfde toon.
bij mijn valkjes klopt dit gedrag wel. mijn popje fluit weinig en heeft geen machogedrag. het mannetje daarintegen heeft wel veel macho-gedrag en fluit heel veel melodietjes

maar zoals ik al zei is dit toch niet zo betrouwbaar. ik heb al vaak gelezen dat het vrouwtje machogedrag heeft en heel veel fluit en dat het mannetje juist stil is. ::)

het ligt er ook aan wat voor soort valkje je hebt. bij een albino bijvoorbeeld kun je het geslacht niet zien omdat de man en pop er hetzelfde uit zien. maar bij een wildkleur kun je het na de eerste rui wel zien.

weet je misschien welke mutaties de ouders van het valkje zijn? dit kan wel helpen om het geslacht te weten te komen. daar ben ik niet erg goed in, maar er zijn veel mensen op het forum die daar wel veel over weten. ;)

groetjes neline

Dagboekje "Kattukse valkjes":    KLIK HIER

Fotoboekje "The Beauty of Nature": KLIK HIER

CapCos

Inge88

Lees dit:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/mutalutino.htm

Verder moet ik zeggen dat mijn lutino popje qua uiterlijke kenmerken die van een man had. Ik wist dus pas zeker dat 't een popje was toen ze eitjes begon te leggen. Verder floot ze niet en vertoonde ze geen machogedrag; dat wees dus op een popje.