26 april 2024, 11:07:49

Halve staartveren

Gestart door Nynke, 24 januari 2007, 20:23:04

« vorige - volgende »

Nynke

Snow is een zeer onhandige vlieger en vliegt achteruit ipv vooruit. Het is nog een jong valkje en moet de kneepjes van het vliegen nog onder de knie krijgen.
Als hij achter vliegt land hij op zijn staart, waardoor zijn staartveren halverwege afbreken. Aangezien dit er zo raar bij hangt en we niet willen dat hij er achter blijft hangen, knippen we ze af.
Helaas hebben we vandaag net zijn laatste drie staartveren halverwege af moeten knippen (zie foto).

Nu vroegen wij ons af of deze pas weer volledig zijn na de rui? Of is dit binnen 5/6 weken weer aangegroeid?

chica

die groeien vanzelf weer aan ik weet niet wanneer ,want ik trek de veren er altijd uit.Dit groeit veel sneller aan en veel natuurlijker.
groetjes ilse ;D

Anja

Hoi Nynke,

De staartveren groeien weer terug na de rui.
Ik heb hier ook een valkje gehad die geen grote staartveren meer had en dat is netjes na de rui weer terug gegroeid.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Nynke

Mijn valkje Flupke, heeft ook al erg veel staartveren gebroken. Wanneer het niet bloedt, dan hoef je er in principe niks aan te doen. Je valkje heeft er geen last van.Als er nog een stukje van de veer in je valkje zit, dan gaat dat stukje uitvallen met de rui en dan krijgt hij of zij nieuwe staartveren.

Als de veer er volledig uit is, dan groeit het na enkele weken opnieuw aan.

Als je valkje er geen last van heeft (wat normaal zou zijn), dan zou ik persoonlijk de stukjes die nog in z'n lijfje zitten niet uittrekken, ik denk dat dit een beetje pijnlijk is.

Groetjes
Romy

chica

hallo romy
ja je hebt eigelijk wel gelijk dat uitrekken meer pijn doet.
maar mijn kweker zei dat dat het beste was en dat het dan beter en natuurlijker aangroeid.Hij zelf heeft het ook bij mijn valkje gedaan en ze had geen pijn.Maarja valkjes verschillen.
groetjes ilse ;D

Romy

Hoi Ilse

Wat een geluk dat jou valkje geen pijn had! Ik denk dat de kweker de staartveren uittrekt, zodat de staart mooi teruggroeit. Maar uiteindelijk kan het een valkje weinig schelen of hij mooi of lelijk is denk ik  ;D
Daarom doe ik wat het meest comfortabel is voor Flupke.

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Ilse en Romy,

Als je valkje geen last heeft van de gebroken veren kun je ze het beste afknippen. Mocht hij/zij er last van ondervinden dan zou je kunnen overwegen om de staartveer uit te trekken. Het is (dat is mij verteld) ongeveer te vergelijken als dat je bij ons een haar uittrekt.

Groetjes Anja

chica

ja dat is logisch. ;D
groetjes ilse

chica

oeps mijn reactie hoorde nog bij de reactie van romy.
ik was net iets te laat.
groetjes ilse ;D

Romy

Hoi Anja

Ik dacht dat wanneer een veertje uitgetrokken werd, dat dit pijn deed.

Mijn excuses

Romy

Rianne

Ja het doet pijn, ze geven ook een kort gilletje als je het doet. Ik hield wel eens de veer vast, zodat ze zelf konden beslissen om weg te gaan lopen/vliegen of te blijven staan. Gelukkig heb ik het niet meer hoeven doen. :)

Riny

Hallo allemaal
Als het ooit gebeurd dat je een staartveer uit moet trekken bij je valkje, is er een heel simpele manier.
Je neemt je valkje bij je op schoot, en vraagt iemand anders om het valkje te roepen of te lokken.
Als je valkje dan weg vliegt heb jij de staartveer in je vingers,
Op deze manier ondervindt je valkje er de minste stress van.
Het doet echt niet meer pijn als bij jezelf een pleister verwijderen.
Groetjes Riny :D