29 maart 2024, 14:53:35

Zitstokken uit het bos

Gestart door Inge88, 23 januari 2007, 18:47:21

« vorige - volgende »

Inge88

Ik wil binnenkort naar het bos om daar zitstokken te zoeken voor in de kooi. Ik vraag me alleen af of bepaalde stokken kwaad kunnen? Ik weet niet van welke bomen de takken komen. Iemand tips hoe je dit wel kunt zien? En moet ik de schors er op laten of eraf halen? En eerst goed laten drogen?

Het is trouwens niet de bedoeling dat ik om de maand of zo nieuwe stokken ga halen.

Riny

Hoy Inge
Voor zitstokken kun je heel goed Berketakken gebruiken.
Berken zijn die bomen met een witte stam.


Ook takken van de knotwilg zijn heel erg fijn.




Van de twijgjes van de knotwilgen kun je heel mooie ringen vlechten.
Knotwilgen vind je niet in het bos maar staan vaak langs de waterkant of langs beekjes.



Hierboven zie je de krulwilg, die is er ook heel erg goed voor geschikt.
De krulwilg zijn die goedkope takken die vaak gebruuikt worden om een paasboom te maken.
Voor alle takken geld , heel erg goed afschrobben met warm water voor je ze in de voliere op hangt.
Groetjes Riny :D[/size]

miranda8482

Ik zelf heb ervaring met wilgentakken.
Dit zijn fijne takken moet ik zeggen. Stevig en ze knagen ze niet snel kapot.
Ze hangen er nu een jaartje in denk ik en zijn echt nog niet aan vervanging toe ;)

Groetjes Miranda

Inge88

Okee, ik kan best tot pasen wachten voor die krulwilgen.. over een maandje komen die toch weer?

waarom zijn juist de berkentakken, krulwilgen en de takken van een knotwilg zo geschikt? Kan dit nergens terugvinden.

Als ik naar 't bos ga, kan ik daar dan ook giftige boom takken tegenkomen? Want anders neem ik gewoon een combinatie van die krulwilgen en gewone takken, als ik geen berkentakken kan vinden in 't bos. Is dit een goed idee?

Romy

Hoi

Ik heb nog gelezen op het forum dat takken van andere bomen niet goed zijn voor je valkjes. Sommige kunnen zelfs giftig zijn.
Voor de zekerheid hou je je best aan krulwilg, knotwilg en berk.

Groetjes
Romy

Peter

Zelf geven weer ook regelmatig takjes van de knotwilg. Je kunt dunne takjes ook al tussendoortje geven ze zijn er dan erg druk mee. Vooral slopen :)

Je kunt er ook kleine bosjes (ongeveer 10 a 15 stuks) van maken bijvoorbeeld 0,5 mm tot 1 cm dik en zo'n 15 a 20 cm lang en dan in de vriezer leggen voor een volgende keer. De takken drogen dan niet uit.

Groeten,
Peter

miranda8482

Goed idee trouwens om de stokjes in de vriezer te leggen ;).
Was ik nog niet echt opgekomen.
Volgende keer zal ik dat denk ik ook eens gaan uitproberen!

Groetjes Miranda

*Patricia*

hoi,


Ik heb begrepen dat de stokken in de vriezer leggen ook goed is tegen evt ongedierte die onder de bast zit.

Dus is het voor twee dingen goed.
Toen ik nog gerbils had werd het altijd aangeraden om de verse takken in de vriezer te leggen.

Groetjes Patricia

tamara

ik gebruik ook natuurlijke takken als zitstokken.
Ik weet zo niet meer precies van welke boom ze zijn maar ze waren van een wilg.
Ik heb mijn takken via een man die bij de gemeente werkt. De gemeente moet immers vaak bomen snoeien!! TIP!!
Ik heb de takke vervolgens goed schoongemaakt met water en ze een paar dagen laten drogen.
Ik heb ze overigens precies op maat gezaagd en inkepingen aan de zijkant gemaakt zodat ik de stok kan klemmen tussen de tralies.
1 keer per week maak ik de stokken schoon met warm water.

groetjes tamara en tequila en amigo

ziralioness

Wij hebben in de voliere takken van de appel- en perenbomen die hier in de tuin staan. Dat werkt prima.  :D

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...