2 mei 2025, 00:44:51

is voeding dierenwinkel goed genoeg?

Gestart door hennie, 22 januari 2007, 18:41:52

« vorige - volgende »

hennie

Oké,het is duur, maar ik denk dat ik het toch eens ga proberen! Kan altijd eens kijken hoe hij erop reageert. Zal echter niet teveel in één keer kopen. Als hij het dan niet eet, hoef ik niet van alles weg te gooien. Ik heb maar 1 valkje, dus je kan met een pond wel lang toe, denk ik!
gr,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

bij mij aten ze het niet meteen, maar heb ik het eerst vermengd met de zaden. Daarna steeds de hoeveelheid zaden afgebouwd tot er alleen pellets in het bakje zaten. Ze hebben bijna de hele dag niks gegeten, tot de volgende dag het bakje leeg was ;)

hennie

Ha, leuk, ik ga het net zo aanpakken! Als het verwende
mormel honger krijgt, eet hij het wel ;)
gr,Hennie

Rianne

Let er wel op dat hij nooit met een lege krop gaat slapen. Dus als hij de hele dag niks gegeten heeft, geef 's avonds dan wat trosgierst of zaadvoer. :)

hennie

Ja, ik zal het zeker goed in de gaten houden. En, inderdaad,als je het eerst mengt met zaad krijgt hij altijd iets binnen. De omschakeling naar compleet ander voer moet, denk ik, voorzichtig gebeuren.
gr,Hennie

Rianne

jazzel

hoe regelen jullie die omschakeling dan?
hoeveel gram voer op hoeveel gram pellets en hoe wordt het afgebouwd?
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

hennie

Hallo,Jazzel,
Ik weet het ook niet,want ik moet er ook nog maar mee beginnen. Ik denk dat er ook geen standaardformule voor is, want je zult moeten kijken hoe je valkje op de pellets reageert. Het bijvoeren met zaad zul je,denk ik, moeten doen totdat je zeker weet dat hij genoeg van de pellets eet. Ik heb trouwens begrepen dat het goed is om er altijd nog wat zaad naast te geven. Ik geloof dat de uiteindelijke verhouding is 80% pellets en 20% zaden,fruit,groente e.d
gr,Hennie

Rianne

Ik weet niet of daar standaard gewichten voor zijn. Ik begon eerst kwart pellets, 3 kwart zaadvoer en heb dat in een week afgebouwd tot alleen maar pellets. Het ligt eraan hoe je valkje erop reageert.
Maar zelfs nu eten ze eerst de zaden eruit als ze dat door de pellets heenkrijgen als extraatje. Harrison's zelf zegt dat ze daar niet meer naar omkijken, yeah right! ;)

jazzel

haha als ik een pannekoek voorgeschoteld krijg en een verse worst... dan zou ik ook echt wel voor die pannekoek kiezen :D hahaha!!

oké, ik zal eens gaan kijken hoe ze er op reageren.
ik heb nu een handje pellets er doorheen gedaan en twee handjes zaad (sinds gisteren) ze pakken de pellets wel op met hun snavel, maar eten ze niet op.
Even volhouden nog maar :)
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Inge88

Citaat van: Rianne op 24 januari 2007, 16:56:15
Maar zelfs nu eten ze eerst de zaden eruit als ze dat door de pellets heenkrijgen als extraatje. Harrison's zelf zegt dat ze daar niet meer naar omkijken, yeah right! ;)

Betekend dat dan niet dat ze dus zaden lekkerder vinden? Er is toch niet echt bewezen dat pellets ook beter zijn? In dat geval zou 't toch reden genoeg zijn om voor zaden te kiezen ipv pellets?

Rianne

Hoi Inge,

het is juist wel bewezen dat pellets beter zijn, door diverse vogelartsen. Dr. Hooijmeyer is daar 1 van. Op zijn website, www.kliniekvoorvogels.nl kun je er alles over lezen.

Mijn vogels zijn zaden gewend, een vogel die al van kleins af aan pellets is gewend zal misschien de pellets boven zaden verkiezen.

In zaden zitten niet alle voedingsstoffen die een valkje nodig heeft, in pellets wel. :)

Inge88

En deze voedingsstoffen zijn door 't valkje niet binnen te krijgen door groenten, fruit en mineraalblokje/grit/sepia?

Ik zal 't even lezen

Rianne

Hoi Inge,

uiteindelijk wel maar dan moet je dagelijks zo'n gevarieerd dieet aanbieden, dat is voor de meeste mensen niet haalbaar.

Het is niet dat een valkje niet oud kan worden op de 'normale' voeding, maar ik verkies pellets omdat ik dan zeker weet dat ze niks te kort komen. :)

Inge88

25 januari 2007, 17:05:09 #44 Last Edit: 25 januari 2007, 17:07:39 by Inge88
Daar heb je gelijk in Rianne..
Maar het valkje moet op vaste tijdstippen die pellets krijgen.. daarnaast moet goed worden opgelet dat er niet meer dan die 20% extra's wordt gegeven. Dat is soms ook lastig lijkt me. Maar pellets zijn toch ook niet varierend? Het bevat dan wel alle voedingsstoffen, maar variatie blijft belangrijk lijkt me. Maargoed, zo denkt iedereen er weer anders over.

Ik weet verder ook niks over pellets. Zou wel meer over willen weten, als deze echt zo goed zijn :) :)