10 mei 2025, 23:23:24

mannetje of vrouwtje?

Gestart door hennie, 22 januari 2007, 15:21:03

« vorige - volgende »

hennie

Ik heb een grijs/gele valkparkiet van ongeveer 8 maanden. Aan de onderkant is de staart geel met grijze dwarstreepjes. (dit is,dacht ik het kenmerk van een vrouwtje)  Nu is hij/zij laatst op de bank op een kussen gaan zitten,waarbij hij/zij de staart langs het kussen schuurde. Even later schudde hij/zij de veren en liep van het kussen weg. Ik zag toen een klein wit dotje op het kussen zitten wat hij/zij had achtergelaten. Dit lijkt toch heel sterk op een mannelijke aktie! Nu is mijn vraag: heb ik een mannetje in huis of een vrouwtje?

Rianne

Duidelijk een man! ;D

De gele streepjes op de staart en de stippen onder de vleugels hebben alle valkparkieten als ze klein zijn, mannen en poppen. Alleen bij de mannen verdwijnt het.

Romy

Hoi Hennie

Is jou valkje al in de rui geweest? Indien wel, zijn de parels (de dwarsstreepjes die je beschrijft) verminderd?
Het is zo dat popjes hun parels behouden. Als je dus merkt dat je valkje na de rui minder parels heeft dan tevoren, dan is het een mannetje.

Aan het gedrag alleen kan je niet altijd duidelijk merken of het een popje of mannetje is. Sommige popjes fluiten de pannen van het dak, terwijl andere mannetjes net heel weinig fluiten.

Dat wit dotje waar je over spreekt, zou dit niet een klein beetje ontlasting kunnen zijn??

Groetjes
Romy

Romy

Oei

Nu lees ik dat het toch een mannetje zou zijn??
Nou, ik weet het niet exact hoor, wat ik schreef is wat ik nog gelezen had...

Excuseer als ik voor verwarring gezorgd heb...

Groetjes
Romy

hennie

Dank jullie wel voor de spontane reaktie!Ik heb eens goed onder de staart van mijn valkje gekeken en zie dat de grijze dwarsstreepjes inderdaad al iets zijn verminderd. Afgaand op datgene wat jullie zeggen is het dus een mannetje. Dat is dan lekker, want ik heb hem POPPIE genoemd! Ik heb hem al best tam en als hij het wil komt hij op mijn vinger zitten. Hij wil niet dat ik hem pak. Als ik daarin doorzet en hem toch vastpak , verspeel ik dan zijn vertrouwen?

Riny

Hoy Hennie
Dan verander je de naam toch in Poeppie.
Die naam heeft nog niem,and op het forum in gebruik.
Het kan best zo zijn, dat als jij dingen gaat doen die je valkje niet graag heeft, dat je zijn vertrouwen verspeelt.
Ik zou gewoon de volgende rui eens afwachten.
Als je valkje dan een grote staartveer verliest, kun je het ook zien aan de nieuwe veer die ervoor in de plaats komt.
Groetjes Riny :D

Romy

Hoi!

Het lijkt er inderdaad op dat je een mannetje hebt!

En wat betreft het vastpakken, denk ik dat er veel valkjes zijn die dit niet graag hebben. Persoonlijk denk ik dat het het beste is om dat niet zoveel te doen, en hem te leren opstappen op je vinger (ook als hij eigenlijk niet echt wil). Dat kan je proberen door je vinger voorzichtjes tegen z'n buikje te duwen, dan verliest hij z'n evenwicht een beetje en kan niet anders dan op je vinger te stappen. Als hij achteruit loopt, kan je je andere hand op z'n rug houden zodat hij niet meer achteruit kan gaan. Na een tijdje heeft hij dan door dat hij niet anders kan dan opstappen, en dan moet je hem ook niet meer dwingen en komt hij vanzelf op je vinger gestapt.
Zo heb ik het gedaan met Flupke en het werkt prima.

Succes!
Romy

hennie

Ha,ha, ja Poeppie is misschien wel een idee! Ik zal de komende tijd erop letten of zijn staart grijs wordt aan de onderkant! Het vast willen pakken hoeft voor mij ook niet zo nodig, maar het lijkt me wel makkelijk als je naar de DA moet. Misschien wil ik alles wel te vlug op het gebied van tam maken. Hij is toch ook pas 8 maanden. Maar het is een vrij zelfstandige vogel,heb ik gemerkt. Ik wil er dus wel mee bezig blijven, anders gaat hij zijn eigen gang!

groetjes,Hennie

Rianne

Hoi Hennie,

fluit je valkje nog niet? Daar kun je het ook aan merken of het een man of pop is. :)

hennie

Echt fluiten doet hij niet. Tenminste niet met verschillende tonen. Hij geeft weleens enkele harde tsjilpen achter elkaar,maar dat was het dan ook wel. Gaat hij in de toekomst nog echt fluiten?

Riny

Hoy Hennie
De meeste mannen fluiten goed, maar niet allemaal hebben ze er aanleg voor.
Dus veel oefenen maar!
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi Hennie,

je kunt proberen of hij iets van jou wil leren. Zo heb ik dat hier ook gedaan, alleen maken ze er vaak een eigen variant op ;)

hennie

Hallo Riny, ik zou het leuk vinden als hij ging fluiten. Bedoel je dat ik het hem voor moet doen? Dit is grappig bedoeld,hoor, maar op wat voor manier moet ik het oefenen? Terwijl ik dit bericht typ, is hij alweer bezig met mijn kussen. Het is me er wel één. ;D

Oké Rianne, ik begrijp dat ik met hem moet zingen. Leuk!!!

Inge88

Is het niet wat om een melodietje van internet of waar dan ook vandaan op een cdtje of casettebandje te zetten en deze regelmatig laten horen?

hennie

Hallo Inge,(ben je dezelfde Inge als van de voedingvraag?)
Ik heb een CD met daarop een liedje waarbij iemand aan het begin een melodie fluit. Hij reageert er wel op, hij luistert en doet zijn kopje scheef, maar hij fluit niet mee. Hij houdt zijn snavel stijf op elkaar.
Gr, Hennie