29 maart 2024, 02:44:04

Muizen in de voliere.

Gestart door caro, 13 januari 2007, 14:56:58

« vorige - volgende »

caro

Ik denk dat er muizen in mijn voliere zitten. Weten jullie iets om dit tegen te gaan. We zijn al bij de dierenwinkel geweest en die hadden het over muizenvallen en gif. Maar ik vind beiden optie's maar niets, ik vind dit niet veilig voor mijn vogels.

Zijn  er misschien andere dingen die ik kan doen om de muizen uit mijn voliere te houden?

Muizen zijn toch ook een risico voor mijn vogels ivm overbrengen van ziektes?

Wie weet raad?


Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "



http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Inger m

Hoi,
Het beste werken muizenklemmen. De muizen zijn dan meteen dood en hoeven niet te lijden door het gif of door de stress van de val (die vaak ook fataal is). Klemmen zijn voor jezelf natuurlijk minder prettig. Een klem is wel vogelveilig, mits je deze in een kooi oid zet, waar de muizen wel in kunnen en de vogels niet.

Daarnaast kun je preventief werken, zoals proberen te voorkomen dat er geschikte schuilplaatsen zijn voor muizen. Hou alles zo dicht mogelijk. Dit is overigens lastig en hangt af van je voliere. Een houten voliere is lastig muisproof te maken.

Verder zoveel mogelijk voerresten verwijderen en niet overal voerbakjes neerzetten. Ik haalde zodra het donker was zelfs de voerbakken weg. Muizen eten dan soms ook overdag, maar het maakt ze minder makkelijk.

Er zijn overigens nog wel opties, zoals apparaten die piepjes oid uitzenden die schadelijk zijn voor alle dieren die overlast veroorzaken, behalve voor alle dieren die we wel leuk vinden. Daar geloof ik eigenlijk niet zo in.

Muizen kunnen inderdaad ziektes overbrengen, zoals paratyphus.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

robeke

zet in ieder geval geen rattengif rond de voliere als de rat of muis het gif eet en hij komt in de de voliere en de vogels eten ervan dan zijn ze ook dood...
zo is mijn vogel ook overleden :'(
verder weet ik ook gen raad sorry ...

gr. robeke


je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

Riny


Hallo Caro
Wij gebruiken al jaren muizenlokdoosjes die mijn man zelf heeft gemaakt.
In het middelste vakje staan de korrels,als de muis wegloopt en er een laat vallen ,valt die in het andere vakje.
Dus nooit in de voliere waar de vogels erbij kunnen.








Misschien ook een idee voor jou?
En volkomen veilig voor je valkjes.
Groetjes Riny :D[/size]

joan

Caro,

Hoe je de muizen moet doden weet je nu denk ik wel.
Om te voorkomen dat ze in de voliere komen heb ik rondom onderaan aan de buitenkant plexiglas tegen de voliere gemaakt  (+/- 10cm hoog)hier kan een muis niet tegenop klimmen en zo kan hij ook niet in je voliere komen. Daarna kun je buiten vallen zetten en voerresten heel goed verwijderen.
Dit werkt perfect bij mij.

Succes Joan

Karin

Bij de dierenwinkel zijn ook muizenvallen te koop waarin de muis blijft leven. Het gaat er in, maar kan er niet meer uit. De opening is te klein voor valkjes, dus veilig. Alleen even het muisje weg brengen naar een mooi stukje bos  ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

En dan gaat de muis alsnog dood...Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat een muis stierf van de stress door het gevangen zitten in de val, dit kan in een zeer korte tijd gebeuren.

Laat je een muis los in een onbekend terrein, dan is het een makkelijk prooidier, want de muis heeft geen holen of schuilgelegenheden. Helaas zijn andere muizenfamilies niet altijd even sociaal en wordt een muis in een groep niet altijd zondermeer geaccepteerd (zeker mannetjesmuizen niet) en geeft het vangen van een muis alleen maar stress met vaak de dood tot gevolg.

Het lijkt zo'n diervriendelijke oplossing, omdat we de dode muis niet zien, helaas is de praktijk iets anders en duurt het voor de muis gewoon even wat langer.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

caro

Iedereen bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker uit proberen.

Ik denk dat het heel erg moeilijk wordt om "muizenvrij" te worden want we wonen vlakbij een weiland waar tot voor kort een manege heeft gestaan.

Het hoekje waar de muizen zaten is nu dichtgesmeerd met cement. Ik heb sinds dit is gedaan niets meer kunnen ontdekken.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Bedankt voor jullie reacties


Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "



http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Karin

Citaat van: Inger m op 23 januari 2007, 18:31:03
En dan gaat de muis alsnog dood...Ik heb al een aantal keer meegemaakt dat een muis stierf van de stress door het gevangen zitten in de val, dit kan in een zeer korte tijd gebeuren.

Laat je een muis los in een onbekend terrein, dan is het een makkelijk prooidier, want de muis heeft geen holen of schuilgelegenheden. Helaas zijn andere muizenfamilies niet altijd even sociaal en wordt een muis in een groep niet altijd zondermeer geaccepteerd (zeker mannetjesmuizen niet) en geeft het vangen van een muis alleen maar stress met vaak de dood tot gevolg.

Het lijkt zo'n diervriendelijke oplossing, omdat we de dode muis niet zien, helaas is de praktijk iets anders en duurt het voor de muis gewoon even wat langer.

gr Inger


Maar wel veilig voor de valkjes ;) Ik zou voor geen goud met gif of klemmen aan de slag gaan. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus ik hoop dat het dichtsmeren met cement helpt ;)
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

s(n)elle

ik heb ook gewerkt met een val waar de muis nog in blijft leven. En het gebeurd inderdaat dat de muis gewoon van de stres dood gaat.

ik besloot tock dit te gebruiken omdat ik een gewoone val niet zag zitten. te gevaarlijk voor mijn valkje.

nu heb mijn inkomhal (waar ik last hat van muizen) beter afgesloten en daar ratten vergif liggen.
het vergif graakt niet bij in de volière zelf en sinds dien heb ik minder last van muizen.

veel succes met het cement.

groet jeroen en palco