2 mei 2024, 15:46:31

tweedehandse kooi schoonmaken

Gestart door Inge88, 9 januari 2007, 11:29:43

« vorige - volgende »

Inge88

Weer een vraag hoor ;D

Morgen ga ik een tweedehandse kooi ophalen voor het valkje dat er nog lang niet is, maargoed.
Ik vraag me af waarmee ik deze schoon moet maken? Is alleen heet water voldoende of moet 't met een of ander middel, zoja welke dan? Ik weet natuurlijk niet wat er in de kooi heeft gezeten...

Riny

Hoy Inge
Je zou eucalytusreiniger kunnen gebruiken, dat werkt prima.
Als je dat even in laat trekken veeg je de troep er zo van af.
Groetjes Riny :D

*Esther*

Hoi Inge,

Ik doe het altijd met chloor.

Ook het schoonmaken tussendoor doe ik met chloor.
Soms met dettol maar dat is duur.

gr Esther

angelina

Hoi,

Toen ik mijn 2e handskooi op ging halen was het voor mij een groot raadsel of hier een zieke vogel in had gezeten of dat er een vogel in overleden was die misschien wel ziek was.
Dus weet je nooit wat er achter is gebleven.
Dettol was een optie maar om het nog grondiger aan te pakken heb ik HALAMID gekocht.
Kan je gewoon bij de dierenwinkel krijgen en is zeker weten effectief.
Aanrader als je het zekere voor het onzekere wil nemen.

Greetz Angelique

Love birdies

*Patricia*

hoi Inge

ik heb ook al meer gehoord over halamid. schijntr inderdaad lekker agressief te zijn. zeker een aanrader als je niet weet wat er met de vogels hiervoor is gebeurt.


groetjes Patricia

Inge88

9 januari 2007, 15:02:50 #5 Last Edit: 9 januari 2007, 15:11:46 by Inge88
Ik lees de reacties over Halamid nu pas, maar heb ´t zojuist aangeschaft. Halamid-d staat hierop de verpakking, een pakje van 50 gram. Ik weet inderdaad niet wat er in gezeten heeft, wie weet zelfs met dodelijke ziektes.
In de gebruiksaanwijzing staat dat hetgeen wat gedesinfecteerd moet worden 20 minuten lang constant nat moet blijven. Ik vraag me af hoe ik hiervoor moet zorgen? Het gaat om een kooi van 55 bij 55 en 150 hoog.<


Ahh, en in die dierenwinkel zag ik 2 wildkleur valkjes, zo zielig. Bang voor ieder persoon die langs komt lopen en in een klein kooitje naar mijn idee.

Mara

Hoi hoi

Wij gebruiken ook Halamid voor het schoonmaken maar ik zorg wel dat daarna de kooi goed kan luchten en zo, omdat Halamid best wel 'troep' is maar het ontsmet erg goed.

Mara

Karin

Halamid is goed, maar wel snel goed naspoelen want anders tast het je kooi aan !
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inge88

Citaat van: Karin op  9 januari 2007, 16:13:41
Halamid is goed, maar wel snel goed naspoelen want anders tast het je kooi aan !


Na die 20 minuten wel goed afspoelen bedoel je dus?

Karin

Welke 20 minuten ? 20 minuten in laten trekken ? Dat kan je verf / plastic flink beschadigen, ligt een beetje aan de kwaliteit van de kooi. Ik zou hem eerst gewoon "huishoudelijk" schoon maken ( allesreiniger, afwasmiddel ), naspoelen, schoon maken met halamid en dan meteen goed naspoelen.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inge88

In de gebruiksaanwijzing staat "de minimale inwerkingstijd is 20 minuten" "bij het desinfecteren zoveel vloeistof (water) gebruiken, dat de oppervlakken gedurende de inwerkingstijd nat blijven". Het enige oppervlak is trouwens dan de onderbak.

Maar 't beste is dus met een doekje met dat spul over alles heen te gaan en gelijk daarna met een doekje water alles eraf vegen?

Karin

Ik heb vroeger in een dierenasiel gewerkt en daar gebruikte we ook halamid. Wij lieten het niet 20 minuten inwerken, want het werkt dan vreselijk op je ogen enz. We hebben nooit problemen ermee gehad. Ik zou het dus gewoon vrij snel afspoelen.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inge88

Okee, bedankt voor je reactie :) Ik zal 't dan gewoon niet laten intrekken maar gewoon spoelen met dit spulletje in de onderbak en een lapje over de tralies heen en dan afspoelen met water.