28 maart 2024, 10:49:20

aangekoekte pap in veren

Gestart door Puck, 17 januari 2007, 19:08:54

« vorige - volgende »

Puck

Hallo,

Ik heb een vraagje:
Hoe krijg ik mijn valk schoon na de papvoeding?
Ik heb mijn 2e valkje sinds vandaag, hij moet nog 1 voeding per dag, maar hij is erg vies en de pap koekt aan aan zijn veertjes.
Hoe krijg ik dit eraf en schoon?

Groetjes, Puck

Riny

Hoy Puck
Je maakt gewoon na  iedere voeding met wat lauw water en een doekje de veertjes goed schoon, rondom de snavel.
Wordt het dan nog erg vies , want met gewooon water krijg je er toch niet alles uit, dan kun je nog 1 of 2x per week je valkje schoonmaken met Eucalyptusreiniger in het water.
Groetjes Riny :D

Puck

Hoi Riny,

bedankt voor het antwoord, ik heb het nu ook met een doekje geprobeerd, lukte niet heel goed, heel z'n buikje zit eronder.
Maar morgenochtend zal ik hem natsprayen met een plantenspuit, dan komt het hopelijk wat los en poetst hij het er zelf af. Ik ga op zoek naar die eucalyptusspray!

Riny

Hoy Puck
Eucalyptusreiniger kun je hier op de site ook kopen in de internetwinkel.
Die reiniger is ook nog heel erg fijn om de kooi schoon te maken, even in laten weken en je veegt de troep er zo van af.

Als heel zijn buikje onder zit mag je ook een klein laagje water in een bakje doen .
Dan zet je daar je valkje in , en zo weekt de pap er van af.
Je mag ook een washandje gebruiken.
Zorg wel dat je valkje niet nat de nacht in gaat.
Je kunt hem drogen in een handdoek , veel valkjes vinden het ook leuk als ze gefònd worden.
Groetjes Riny :D[/size]

Puck

Ik zal eens het een en ander uitproberen. Gezien de grote viezigheid is het badje met een laagje water op dit moment de beste optie denk ik.
Ik kies er inderdaad bewust voor om het pas morgenvroeg te doen ivm niet droog gaan slapen.
Ik heb mijn valkje pas vandaag gekregen, ik zal dus nog moeten uitproberen wat hij het fijnst vindt.

Hij is nog heel stilletjes, zit lekker op mijn schouder. Hij is nog niet opgemerkt door de andere valk, ben benieuwd hoe het morgen gaat als het licht is en ze lekker geluid gaan produceren  :D